Jungle trips

Deze zomer vertrekken we met 8 man naar Suriname voor 3 weken. Met 2 of 4 mensen wil ik de bossen gaan opzoeken. Nu heb ik een blog van een stel gelezen die enorm handig is, echter is dit enkel verblijfplaatsen.
Ons budget is vrij beperkt, maar we willen wel graag met de auto door Suriname reizen. Vervolgens bij de mooiste plekken een trip door de oerwouden maken en eventueel verblijven voor enkele dagen, dus echt diep gaan.
Nu zijn veel bureaus enorm duur en ben ik eerlijk gezegd niet verplan dat te betalen(4x300 euro). Evenals boek ik niks vooraf, wat ik dus zoek is informatie om een dergelijke trip te kunnen maken (meerdagen ‘survival’/relaxt) door jungle trekken. Alleen is dit denk ik erg gevaarlijk.
Ik zoek geen reclame speech die hier veelvuldig voorbij komt. Graag persoonlijke ervaringen van de gebruikers hier. Alle informatie is dus welkom :smiley:

Zie ook mijn topic.
Ongeveer dezelfde vraag en ben benieuwd naar de reacties.

http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=85873

Inderdaad, we zitten ongeveer op dezelfde lijn, suriname heeft veel te bieden maar is ook veelal duur wat raar is omdat levenstandaard veel lager ligt.

Het moet dus mogelijk zijn :slight_smile:

Ik was in Suriname in feb 2010. Het is inderdaad aantrekkelijk om zelfstandig echt diep de jungle in te gaan. En ik denk ook dat je veel met de auto kunt doen. Alleen ongeveer vanaf het brokopondomeer, stoppen de wegen. Dat betekend dat je alleen verder de jungle in kunt met een bootje of met een binnenlandse vlucht. Ik weet niet of het mogelijk is om vanaf het brokopondomeer helemaal per bootje op te reizen naar waar ik ben geweest: palumeu. Dit omdat de rivierstroomversnellingen soms te ‘rough’ zijn voor de bootjes. Alleen is inderdaad gevaarlijk denk ik, het is wel echt serieuze jungle daar. Je kunt dan ook werkelijk niets meer kopen als je echt in de jungle bent (immers, jungle). De bewoners van de jungle (zogenoemde indianen) zijn niet altijd even blij met westerse aandacht, dus het advies om daar voorzichtig mee te zijn. De levensstandaard in suriname ligt inderdaad laag, terwijl het een relatief duur land is. Dit komt ook omdat het toerisme nog echt in opkomst is, wat het ook gewoon duurder maakt dan bijv de aziatische landen waar toerisme erg hoog is.
Veel succes met de organisatie, het is een schitterend land met heerlijke bevolking.
groet Jantine

Als je de echte jungle wilt bezoeken, kom dan naar Kajana. Aan de rand van het dorp Kajana ligt Kosindo, een toeristenverblijfje midden in de jungle. Verblijven in Kosindo is een stuk voordeliger dan wanneer je een reis boekt bij Mets. Ook zijn er vanuit Kosindo diverse mogelijkheden om echt de jungle in te trekken.
Kijk voor meer info eens op: http://kajana-kosindo.com

Wie weet zien we elkaar daar!

groet,
Janneke

Dat is erg leuk om te horen, hoe heb jij dit alles aangepakt. Zoals jezelf al aangeeft is het land niet zo bereikbaar als menig ander land. Eerste instantie dacht ik eraan om simpelweg een jeep te huren en aanrijden. Zoals ik hieruit kan opmaken valt dit enigszins tegen?

Ik ben erg benieuwd naar jou en andere tips en informatie.

Bedankt voor jullie reactie.

Beste Frits,
Ik zag op een andere topic je vraag over Kasikasima. Deze is inderdaad van de Mets, een goed tourbedrijf en goede tours. Wanneer je naar Boven-Suriname zou willen, zou je het zelfstandig kunnen doen. Echter betekent dit dat je met de auto of met de bus naar naar Atjoni moeten rijden, dan met een korjaal de rivier af waar je verschillende overnachtingsplekken hebt. Houd er wel rekening mee dat de weg naar Atjoni vanaf Brownsberg op dit moment heel slecht is. Vanuit Atjoni zou je overnachtingsplaatsen kunnen reserveren, houd er rekening mee dat je in binnenland niet alles kan kopen. Je zou op deze manier verschillende dorpen kunnen bezoeken. Alleen een wandeling of overnachting diep in het oerwoud zal ik afraden om dit alleen dit doen, hierbij heb je echt een gids nodig. Wil je echt de jungle ervaren heb ik ook nog de volgende tip: www.a-jets. com. Zij hebben in hun 5 en 6 daagse programma een meerdaagse back to the basics wandeltocht waar je diep in de jungle overnacht in een provisorisch gebouwd kamp. De manier om ook de jungle te ervaren. Geniet van je vakantie!

Heb je toevallig het boek: Groeten aan de Koningin gelezen? Dan snap je misschien waarom de reizen naar het binnenland zo duur zijn. De levensomstandigheden in de jungle worden steeds meer verwaarloosd door de luxe amerikanen waardoor de goede eigenschappen (zoals de geneeskundige kracht van planten uit de jungle) worden aangetast en veel eten voor de toeristen (en soms ook voor de plaatselijke bewoners) moeten per bootje of vliegtuig uit de stad worden gehaald. Vandaar dus de hoge prijs, maar wat mij betreft meer dan waard.