Ik wil in april een dag of 12 naar Marokko. Nu wil ik op eigen gelegenheid dat organiseren, maar ik heb geen idee van reisafstanden en wat het echt waard is om te bezoeken omdat ik niet zo heel lang de tijd heb. Ik hoop dat iemand mij daarbij kan adviseren. Ik vlieg op Marrakech en huur daar een auto. Vervolgens wil ik bijvoorbeeld naar de Sahara. Wat is de beste plek om naar toe te gaan? Je hebt geloof ik de keuze uit de iets minder mooie woestijn dichterbij Marrakech en de hogere zandduinen verder weg? Hoe ver reizen is dat? En wat is een aanrader?
Is dit goed te combineren met Fez? Of welke andere Koningsstad is het mooiste om te bezoeken? Ik zou ook heel erg graag naar zee willen, alhoewel ik niet weet of dat een goed idee is in april?
Heeft iemand verder nog suggesties? Graag laat ik mij ook adviseren over riads/hotels etc om te overnachten.
Is het beter om deze van te voren vast te leggen?
Kortom, vele vragen, ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt!
Ik wil je aanbevelen twee dagen in Marrakech te zijn (aan het einde?) Een geschikte mooie rondreis (incl. woestijn) is naar Ouarzazate, Zagora (woestijn), echt: de woestijn van Merzouga (hogere zandduinen) is erg ver… maar als je een kilometervreter bent is het wel mogelijk, (maar dan kan je beter niet naar de kust gaan);Tafraoute, Sidi Ifni (kust), Taroudannt, evt Essaouira, Marrakech. Omdat je maar 12 dagen gaat zou ik niet naar Fez gaan, dat is te veel naar het noorden. Of je moet naar het noorden gaan en niet naar het zuiden, maar daar is dan weer geen woestijn. In april is het lekker weer aan de kust, zo’n 25 graden of al meer.
Globaal:
Ouarzazate - Zagora (H’mid woestijn): 3 dagen
Tafraoute: 2 dagen
Sidi Ifni: 2 dagen
Taroudannt: 1 dag
Essaouira: 2 dagen
Marrakech: 2 dagen
Je kan ook kiezen tussen Taroudannt en Essaouira (kust), dan heb je wat langer de tijd.
Vermoeiend, maar te doen. Je krijgt zo een aardige indruk van Zuid-Marokko. Als je meer vragen hebt, hoor ik het wel. Ik woon in Tafraoute, zie www.chezamaliya.com
Groet van Liesbeth
Afgelopen mei ben ik samen met een vriendinnetje ook naar het Zuiden van Marokko geweest voor 10 dagen en ons reisschema was als volgt:
Marrakech - 3 dagen
Ait Bennadou - 1 dag
Zagora-Mhamid - 1 dag
Zagora-Agadir - 1 dag (was een lange reisdag om bij Essaouira te komen, maar een stop in Taroudant kan heel makkelijk)
Agadir - Essaouira- 3 dagen
Essaouira - Marrakech - 1 dag
Ik zou je zeker aanraden om Essaouira te bezoeken, echt een mooi kustplaatsje en heel relaxed. Marrakech is ook mooi en bijzonder, vooral het plein s avonds is geweldig.
Wat we zelf geen tijd voor hadden is om een wandeling te maken in de valei draa, echt bijzondere oase ten noorden van Zagora en een nacht overnachten in de woestijn bij Mhamid. We hebben het dorp gezien en hebben in de sahara gestaan, maar helaas geen overnachting onder de sterrenhemel