tips voor verblijf aan de kust

Hallo reizigers,
Wij zijn voornemens om begin april naar marokko te gaan.
Ik lees veel over Marrakech en de mogelijkheden in de woestijn .
Het is de bedoeling een combinatie te maken van Marrakech, eventueel woestijn en de kust in 7 dagen .
Kan iemand mij tips geven over mooie “must see” plekken aan de kust, rekening houdend met terug moeten naar vliegveld?
We zitten het liefst niet zo toeristisch.
Alvast bedankt ,

Als je niet toeristisch bent aangelegd, is het kuststadje Essaouira aan te raden ipv Agadir. Essaouira is zo’n anderhalf uur rijden vanuit Marrakech (met eigen wagen of taxi). Het heeft een pittoresk blauw wit binnenstad en is gezelliger dan het massatoeristische Agadir. De kuststad ligt ook het dichtst bij Marrakech.

Hallo Fati,
Dank je wel voor je reactie. Hier kan ik iets mee, super.
Mag ik je nog een paar vragen stellen ?
Heb je ook ervaring met er zonder boeken naar toe gaan, zonder vooraf boeken. OF is dat onverstandig?
tevens lijkt het ons gaaf om een paar nachten in de woestijn te overnachten, heb je hier ook ervaring mee?
We gaan de eerste week van april.

Groeten Gaby

Dag Gaby,

Ik ben al een paar keer in Marokko, ook marrakech en essaouira, geweest zonder vooraf een hotel te boeken. Ik neem altijd de reisgids Trotter mee waarin adresjes staan. Het enige waar je rekening mee moet houden, is dat sommige adresjes volgeboekt zijn, maar dan ga je gewoon naar het volgend adres. Soms is terplekke iets boeken beter omdat je kan kiezen in welke omgeving je het liefst wil logeren. Je kan vb. ook een willekeurig hotelletje of pension binnenstappen en eerst vragen of je de kamers mag zien. In het zuiden van marokko heb je voldoende aanbod aan pensionnetjes.
Wat de woestijn betreft, heb ik deze bezocht via een vrijwilligersorganisatie waar ik toen werkte. We zijn in groep naar het dorp Merzouga gereden en van daaruit met de kameel de woestijn in. Alleen in de woestijn trekken, kan je niet en is ook niet aan te raden want t is gewoon één grote zandbak. Er zijn gidsen voorzien in Merzouga. Je kan ook met een quad rond gaan rijden onder begeleiding van een gids. Met de kameel was het zo’n anderhalf uur rijden naar de berbertenten waar je een nacht kan doorbrengen. Wel vermoeiend voor de bovenbenen. Ik ben nog niet naar M’hamid geweest (dichtst bij Marrakech), iets voor een volgende keer. Ik heb wel gehoord dat het hetzelfde principe is als in Merzouga maar naar het schijnt zou het stadje wel mooier zijn. Als je geen wagen huurt, zou ik aanraden om in Marrakech zelf een trip naar de woestijn te boeken. Je kan dit doen via de toeristische infodienst terplekke of bij één van de verschillende reisbureaus.

Hallo Gaby,

Super dat jullie naar Marokko willen gaan. Een goede keuze!
Een week is vrij kort om én de woestijn te bezoeken én naar de kust te gaan.
Tenzij je het niet erg vind om even veel in de auto te zitten.
Je kunt ervoor kiezen om in Marrakech op het vliegveld een auto te huren.
De volgende dag kun je in 1 dag naar Zagora rijden en van daaruit de woestijn in te gaan vlakbij M’Hamid.
Wij kunnen je daarbij helpen. Een dag naar ons basiskamp, een ritje op de kameel en een professionele gids kan bij ons allemaal geregeld hebben.
De volgende ochtend vroeg zou je weer terug kunnen rijden naar Marrakech, of via een andere route(kan onze gids je ook vertellen) naar de kust rijden.
Vervolgens heb je dan nog een paar dagen aan de kust waarbij ik Legzirabeach aanraad(vlakbij Sidi Ifni) en een stuk verderop Essaouira.
Vanuit Essaouira rijd je in 2 uur weer terug naar Marrakech.

Veel plezier en ik hoor het graag als wij wat voor je kunnen betekenen!

Nog even ter aanvulling:
Van Marrakech naar Zagora is zo’n 7 á 8 uur rijden en als je naar Merzouga zou willen, nog verder.
Je moet namelijk het Atlasgebergte over en dat is vrij hoog.
Er gaan ook goede bussen naar Zagora en weer terug. Een paar keer per dag. De reisduur is net zo lang en soms nog langer.
Als je met de bus wilt, ga dan met CTM of Supratours.

Succes!