Zelf rijden op Bali

Wij ga in augustus 2 weken op reis naar Bali, waarvan we 1 week rondreizen. We hebben zelf een auto gehuurd via een reisburo. Daar werd gezegd dat zelf rijden niet zo’n probleem is. Op internet kom ik echter veel tegen dat het niet te doen is en erg corrupt (politieagenten die geld willen e.d.). Kan iemand mij zijn/haar ervaring vertellen?

De meningen over het zelf rijden op Bali zijn verdeeld: een deel zegt gekkenwerk en een andere deel zegt het is te doen.Zelf behoor ik tot de groep die zegt het is te doen,mits je heel goed uitkijkt en anticipeert op het rijgedrag van de lokale bevolking ,verkeersregels zijn er om door de Balinezen te worden genegeerd, maar negeer je zelf een verkeersbord of zo,dan is de kans groot dat er als een duveltje uit een doosje een agent te voorschijn komt: een bekeuring met alle rompslomp daarmee gepaard gaande is te voorkomen door het betalen van de “boete” aan de agent zelf,uiteraard verdwijnt dat bedrag in zijn eigen zak. Een bedrag van 50.000 of 100.000 rph volstaat.
Verder is het vooral op zuid Bali erg druk,de rest van het eiland is een stuk rustiger, de verbindingswegen zijn over het algemeen redelijk tot goed, binnenwegen vol met hobbels,kuilen,kinderen,honden,onverwachte processies,omleidingen etc…maar wel leuker om te rijden. Ogen goed openhouden,uitkijken voor de vele brommers etc en het gaat wel.Mocht je ongehoopt betrokken raken bij een aanrijding:zorg voor een goede verzekering voor de auto, bij lichte schade bij de tegenpartij doet geld wonderen…ik heb zelf geen ervaring wat te doen bij ernstiger accidents,wellicht andere forumleden?

Overigens wil je maar een week rondtoeren? Wellicht is het dan beter een auto met chauffeur te huren: ben je van alles af en duur is dat niet…

Succes

wij hebben ook een auto gehuurd op bali voor aankomende zomer, rijden echter alleen in het rustigere noorden. hadden eerst een auto gehuurd, maar kwam erachter dat de thrid party liability (schade aan derden) maar was verzekerd tot 1 miljoen ruppiah, is ca. 650 euro. Leek mij vrij weinig. Was inderdaad ook bang gemaakt door allerlei spookverhalen, heb deze autohuur geannuleerd, en nu geboekt bij een maatschappij die 100% TPL aanbiedt, dus geen beperkte aansprakelijkheid van degene die jij aanrijdt. Verder schijnt het zo te zijn dat de “buitenlander” vaak de schuld krijgt, dus hoop ik zo een beetje de risico’s te hebben ingedekt.
Verder vermijden we het drukke zuiden, en hoop ik maar dat het allemaal net zo goed gaat als bij eerdere autohuur in Thailand en Maleisie (ook dwars door druk Kuala Lumpur gereden, dus als je dat overleefd hebt?!) grapje.
Veel plezier aanstaande zomer op Bali
Groetjes, Sylvia

zorg dat je een internationaal rijbewijs bijhebt, kun je halen bij de anwb/vvv

ook al staat indonesie er niet specifiek op vermeld ze laten je wel doorrijden,
mij toen wel op de brommer

hadden eerst een auto gehuurd, maar kwam erachter dat de thrid party liability (schade aan derden) maar was verzekerd tot 1 miljoen ruppiah, is ca. 650 euro. Leek mij vrij weinig.

waar haal jij je ruppiahs??? dan ben je flink afgezet
1 miljoen ruppiah is afhankelijk van de koers 70/90euro.

En zijn verschillende soorten internationale rijbewijzen. Wanneer je een witte hebt, staat Indonesie wel specifieek genoemd.

oh, ik had een bruin achtig iets, maar na aanhouding mocht ik weer doorrijden,
zal vast ook te maken hebben gehad dat mijn mede brommergenoot op de andere brommer hem was vergeten en moest betalen.

Neem mij niet kwalijk, het moest 10 miljoen ruppia’s zijn, sorry!
Wanneer ik vandaag de koers via google converter intyp, is dit inderdaad 719 euro.
Op het moment dat ik, enige maanden geleden, die 10 miljoen omrekende was dit nog zo’n 650 euro.

Ik heb daar 2 jaar geleden ook zelf een auto gehuurd wat op zich geen probleem gaf. Er waren wel controles door agenten/militairen maar omdat wij toeristen waren (denken we) hoefde we niets te betalen mochten we doorrijden. Eén week later gingen we met een bus taxi over die zelfde route en stonden ze weer te controleren. Echter, moest de taxi chauffeur nu wel betalen anders zouden ze m oppakken. Tja…behoordelijk corruptie. Maar toen wij zelf een auto huurde gaf dit gelukkig geen probleem. Die controle was trouwens op weg naar Ubud vanuit Kuta.