Zelf reizen naar Marrakech

Hallo, vorig jaar hebben wij een georganiseerde rondreis door Marokko gemaakt en dit jaar gaan wij zelf 2 weken naar agadir, heel goedkoop, en vandaar willen we 3 dagen naar marrakech en 2 dagen naar de woestijn en dan overnachten in een bedoeinentent.Wie heeft er ervaringen hoe je dan kan reizen.Kan je met een bus naar marrakech,hoe naar de woestijn wat is een route daarnaartoe en verdere tips zijn welkom.,
Merel

Hallo Merel,

Naar Marrakech kan je gemakkelijk met de bus! In een uurtje of 3 sta je er.
Naar waar zou je naar de woestijn gaan? Merzouga lijkt mij echt niet doenbaar op zo’n korte tijd! Je moet rekenen dat je dan 15 uur op de bus zit. Misschien is M’Hamid beter te doen, maar zelfs dat is nog een heel eind.
Als je nog vragen hebt, laat maar weten!
Groetjes

je kan in marrakech woestijntrips boeken, rondom het grote plein. 3 dagen of 4 dagen incl bedoeinentent (kameeltjes enz) en al. allemaal erg goedkoop. 2 dagen wordt lastiger.
openbaar vervoer in maroc is meer dan goed. handig zijn ook de grandtaxi’s. dat zijn de grote mercedes auto’s die als lange afstand taxi’s tussen veschillende steden gaan. 2 mensen op de voorste stoel en 4 achterin. behoorlijk goedkoop. ik heb ook wel eens dubbel betaald, dan had ik de hele voorste stoel voor me alleen.

Wat kost dat dan, naar de woestijn voor drie a vier dagen?
Groet Harry

Je kan eigenlijk best zelf tot aan de woestijn gaan en daar je overnachting in de woestijn boeken! Die georganiseerde tochten vanuit Marrakech vind ik enorm duur!
Zeker als je tijd hebt, is het de moeite om de rit zelf te doen, want onderweg is er ook heel wat moois te ontdekken!

Het is inderdaad een heel eind rijden. Je kunt kiezen tussen Merzouga, waar je eigenlijk meteen tussen de hoogste duinen zit, of M’Hamid, waar je nog een eind moet rijden om daadwerkelijk in de woestijn te komen. Reken op ca. 5 uur per kameel of 1,5-2 uur met een 4wdrive.

Op zich kun je vanuit Marrakesh in 1 dag naar Merzouga reizen, maar dan kun je beter een auto huren. Dat hebben wij ook gedaan op onze rondreis (Casablanca - Fez - Merzouga - Aït Benhaddou (Ouarzazate) - Marrakesh - Essaouira - Casablanca).

Zelf rijden in Marokko is echt heel goed te doen, maar een auto huren is er wel duur. Reken op EUR 50-60 per dag. Aan de andere kant ben je natuurlijk wel vrij om te doen en te laten wat je wilt en dat is wel zo fijn op zo’n prachtige route door Zuid-Marokko!

hoi
kan je uitleggen waarom je naar agadir gaat? vind dat zo’n niet Marokkaanse stad zeker als je al meer gezien hebt van marokko. misschien heb je wel een goede reden hoor maar ik vroeg het me af.
groetjes lotte

Hoi Lotte, is Agadir echt helemaal niks? Daar was ik al bang voor.

We zijn dit jaar in mei voor het eerst in Marokko geweest.(twee weken) We hadden toen alleen een vliegreis geboekt, twee dagen hotelovernachting in Marrakech en 12 dagen autohuur. Met onze twee kinderen van 12 en 8 hebben we op de bonnefooi rondgereden, 's ochtends wisten we nooit waar we 's avonds sliepen. Geen telefoon of andere moderne zooi bij ons en lekker onbereikbaar geweest. Heerlijk, en spannend.
Uiteindelijk hebben we overnacht in Imlil bij Asni, Aït Benhadou, Afra in de dadelvallei, onder de sterrenhemel in de woestijn bij M’hamid, Ouzoud, Tenerhir en Mraksh.

Dat beviel zo goed dat ik van de week weer voor twee weken in de kerstvakantie een vliegreis voor ons vieren heb geboekt. Vanwege de prijs werd het naar Agadir, scheelde teveel met Marrakech.
Geen idee wat we gaan doen. We willen nog een huur auto regelen en de eerste hotelovernachting. Als dit te duur is misschien wel met het openbaar vervoer, als dat tenmisnste handig is, weet niet wat voor een weer we treffen in deze tijd.

Ik begrijp dus dat Agadir voor één nacht genoeg is. Eigenlijk willen we graag weer naar Marrakech, Quzarzate, Aït Benhadou, maar ook wel eens naar Essaouira. Iemand tips?

Geen idee of het een goed plan is om juist met kerst en oud en nieuw ergens te zijn. We hebben ook echt geen idee wat voor een weer we treffen, of er te zwemmen is in de zee voor de kinderen, of dat we beter het binnenland in kunnen gaan. Winterjassen weer, of zwembroek, we zien het wel. Misschien is er wel sneeuw?
Zoals gezegd, geen idee nog, ik moet me maar eens verdiepen in hoe Marokko over 6 weken is.

Groeten! :dag:

Hoi,

Nou alvast even een beetje advies over agadir.
Het is er overdag lekker zo’n 20 graden.In de avond koeld het wel af.Ik had in december altijd een trui of vest aan in de avond.Maar in januari een jas dan was het een stuk kouder in de avond.Het is dus eigenlijk van allebei wat kleding mee nemen.
Verder is de markt van agadir heel leuk dus daar kun je heel leuk naar toe wandelen.
Je kan ook overdag naar de grand soucco.Ligt iets buiten agadir op de weg naar marjan.De taxi weten wel waar.Je kan daar leuk rond wandelen hebben leuke winkeltjes waar ze alles zelf maken en lekker eten.
Verder zou je een uitstapje kunnen maken naar immouzer.De watervallen.Prima om zelf naar toe te rijden.Is niet dicht bij maar wel de moeite waard.Je kan daar ook overnachten en eten.
Je kan naar marakesch rijden ongeveer 3,5 uur rijden.Daar kan je overnachten en sávonds de show van chez ali bezoeken Kan vaak via het hotel waar je slaapt.Die hebben dan zo’n mini bus en brengen je daar dan naar toe.Ja en ik kan nog wel even door gaan zo.Ik ga ongeveer 3 keer per jaar naar agadir.Dus vind het niet saai hoor.
Wat jullie gedaan hebben eerst is waanzinig dat kan je niet vergelijken met agadir dat begrijp ik maar ook in agadir zelf kun je leuke dingen doen. Ik hoop ook ooit samen met de kinderen als ze wat groter zijn met een camper marokko rond te trekken.Heb alles bijna gezien maar het blijft mooi.Nou mocht je nog meer vragen hebben dan kan je me altijd mailen.
gr patricia