Auto route Marrakech - Agadir: Wat is mooi en waar slapen we?

In mei gaan we met 2 kids, 6 en 8, een weekje naar Marokko. Vliegen naar Marrakech; daar even verblijven en dan met de auto naar Agadir.

Is dit een mooie route? : Marrakech - over de Tizi N’Tichka pas - Ait Ben Haddou - Ouarzazate - Tazenakht - (op en neer naar lake Iriqui?) - Taroudant - Agadir. Mis ik iets heel moois? Of stel ik iets belachelijks voor? We willen wel 1 nacht ergens slapen tijdens deze route. Waar is geschikt; wat is leuk?

Vervolgens nog een tijd in Agadir en dan naar huis.

Alvast super bedankt!
Groetjes, Esther

Lijkt mij een goeie route. De route tussen Marrakech en Ait-Benhaddou is het mooiste. Tussen Taroudant en Agadir is er in principe niet veel te zien (t is ook maar zo’n anderhalf uur rijden via vlaktes). Taroudant is een leuke stad om te overnachten, leuke avondsfeer in de oude medine (een beetje klein marrakech) met veel mensen in de souks. Ait-Benhaddou is het andere uiterste, stilte en geen echt nachtleven…wel mooi om buiten te zitten en naar de sterren te kijken. Ouarzazate zit er zo een beetje tussenin (ook qua afstand). Ouarzazate op zich is een nieuwe stad met filmstudios. Ik vind het persoonlijk niet zo’n leuke stad, goed als tussenstop.

1 like

Inderdaad op zich een mooie route… misschien wat veel voor een week. De afstanden zijn erg lang in Marokko… bijna alles smalle wegen. Van Marrakech naar Aït ben Haddou ben je een uur of 4 onderweg. Maar zeker de moeite waard. In Aït Ben Haddou heb je een prachtige riad om te overnachten: http://www.riadmaktoub.com/. Wil je daar niet overnachten, dan is het zeker de moeite waard om daar iets te eten of koffie te drinken en de riad te bekijken.
Ouarzazate vind ook ik niet zo’n leuke stad. Tazenakht is op zich wel leuk; je kunt daar prachtige kleden kopen. Lac Iriki ligt in de Sahara, maar is droog… en daar kan je alleen met een 4x4 komen… Als je dan toch de woestijn wilt zien is Zagora en Mhamid meer aan te bevelen, hoewel Foum Zguid ook een aardig plaatsje is.
Agadir vind ik niet leuk: een erg grote en drukke stad. Onder Agadir heb je wel leuke kustplaatsjes: Aglou plage vond ik mooi om lekker op het strand te vertoeven.
Essaouira (ten noorden van Agadir) vond ik ook erg leuk en Sidi Kaouki (even ten zuiden van Essaouira) is ook leuk… strand, surfen.
Succes en veel plezier in Marokko.
groet, bea
www.beamulder.nl

Ik deel de mening van Bea en heb ook dezelfde voorkeuren qua streken en steden. Agadir is zon zee strand… wat misschien wel leuk is voor de kids, maar veel heb je daar niet te zien buiten toeristen. Alles hangt natuurlijk af van smaak.
Inderdaad zijn de afstanden lang als je doorheen bergen moet rijden. Ait Benhaddou is zo’n 200km van Marrakech… door bergen. Ik dacht dat het zo’n 3u rijden was, maar idd als je onderweg stopt kom je gemakkelijk aan 4u. Ik denk dat het voor kinderen van zo’n jonge leeftijd vermoeiend is om lang in de wagen te zitten. De watervallen van ouzoud ten noorden van Marrakech is ongeveer anderhalf uur rijden en is indrukwekkend voor kinderen. Er zijn ook watervallen in Immouzer nabij Agadir…ook een mooie weg met riviertjes en palmbomen ernaartoe. Voor kinderen zijn er ook leuke dingen te doen in de palmerie van Marrakech: kameel rijden of met buggy, Chez Ali (1001 nacht sfeer).

Dank jullie allen!! Goed om te weten dat het rijden meer uren kost dan ik dacht. Doen we gewoon minder dagen in Agadir en meer onderweg.
Zagora lijkt me een goed plan voor ‘het woestijngevoel’. Dank voor de tip.
Immouzer gaan we idd ook heen.
Groetjes, Esther

Hoi, hoi,

Ben het er veelal mee eens wat hier geschreven wordt, maar houd er rekening mee dat je nu een ontzettend volle week heb ingepland.
Van Marrakech naar Zagora is ruim 8 uur rijden en dan zit je nog niet in de woestijn.
Vanaf daar de woestijn in(ligt wel aan waar je de woestijn in wilt), is alsnog zo’n 80 km rijden.

Als je het leuk vind om dat allemaal te zien in 1 wk, moet je het uiteraard zeker doen.
Anders is het een goed idee om het op te delen en voor nu een keuze te maken. Of een groot gedeelte van de kust zien, of meer van het Zuiden.

Voor kinderen(en volwassenen) zijn de watervallen van Ouzoud inderdaad leuk, Quarzazate ivm de filmstudio’s die je kunt bezoeken, Aït Benhadou omdat het zo mooi en oud is en je er op een ezeltje naartoe kunt.
De woestijn in op een kameel en overnachten in een nomadentent is echt een avontuur voor de kinderen! Mijn ervaring is dat ze dat geweldig vinden.
Als je dan op de terugweg in Zagora een hotel met zwembad neemt, zit je onmiddelijk weer in een oase!

Langs de kust is Essaouira mijn favoriet. Ontspannen sfeer, lekker winkelen, verse vis, lekker op het strand liggen en leuke riads om te logeren.

Veel plezier!

Ik heb de excursie naar Zagora vanuit Marrakech genomen vorig jaar en het was werkelijk prachtig vooral Aït Benhadou is mooi authentiek!

Voor meer excursies vanuit Marrakech kun je deze link bekijken omdta deze organisatie mij ook heeft geholpen met het boeken van deze excursie:

http://myresidencemarrakech.com/excursies/1/

Succes!