Route van Agadir naar Fez

Beste reizigers,

We zijn bezig met een autoroute van Agadir naar Fez, we hebben globaal een route in ons hoofd, maar nog niet veel concreet. En er resten nog wat vragen.
We huren voor exact een week een auto.

Van Agadir willen we naar Aït-Ben-Haddou, is dit prima in een dag te doen, of zouden jullie een overnachting onderweg aanraden? We hadden zelf gekeken naar Taroudant of Taliouine als tussenstop voor een overnachting.

Vanuit Merzouga willen we met een excursie de woestijn in en daar een nachtje slapen.

Over de route van Merzouga richting Fez heb ik tot dusver weinig kunnen vinden. Hebben jullie tips voor mooie plekjes langs deze route?

Ik hoop dat er enkele ervaringsdeskundigen mij kunnen voorzien van informatie en tips/aanraders.

Alvast bedankt!

Hallo

Wij deden tijdens juli dit jaar een rondreis van 17 dagen met onze zoon van 7.
Vanaf Agadir kan ik je niet helpen want wij zijn vertrokken vanuit Marrakech. Een fantastische stad trouwens. Vanuit Marrakech hebben we ongeveer 3 h gereden naar Ait Ben Haddou. Je moet de Titi n Tichka pas over van daaruit en aangezien dat veel haarspeldbochten zijn, verloopt de tocht niet zo snel. Het is wel een mooie route. Te Ait BH zijn we eerst wat gaan zwemmen en nadien hebben we de ksar bezocht. Overdag zijn er drommen bussen en deel je de beroemde ksar met heel veel mensen. Wij zijn echter vanuit ons hotel pas om 16u30 vertrokken en hadden de ksar zo goed als voor ons alleen. Dan pas kan je ten volle genieten en mooie foto’s maken. Weet wel bijzonder groot is het niet dus ik zou zeker maar 1 nacht verblijven in Ait BH. Buiten de ksar heb je enkel een straat met wat restaurants. Wij waren er in de zomer ( laagseizoen ) en het was er echt doods in de avond.Heel veel mensen bezoeken de ksar overdag en blijven niet in het stadje overnachten. Dus je kan gerust de tijd nemen en pas in de namiddag aankomen. We verbleven in " Paradise of silene " en van daaruit kan je wandelen tot aan de ksar. Het diner was er overigens ook lekker. Vanuit Ait BH zijn We naar Boumalne getrokken. We houden van wandelen en hebben een tocht gedaan in de gorge du dades.We verbleven in" La Perle du dades" wat een groen pareltje is. Echt een fijne en mooie locatie met een groot zwembad wat niet zo evident is in Marokko. Van daaruit trokken we richting Merzouga. We hadden in andere reisverslagen gelezen dat Merzouga druk is en dat je veel rustiger zit in HassiLabied. Dat is er net naast.Je bent met de wagen op 5 min in Merzouga. In Hassi Labied hadden we een fantastisch fijne riad: " Riad Dar Hassan". Het personeel is super vriendelijk en de kamers zijn ruim,met frigo en goede douche.Ook ontbijt en lunch zijn er heerlijk. We regelden via deze riad ook vooraf onze excursies en ik kan het je echt aanbevelen. Anders moet je ter plaatse nog op zoek naar de beste formule voor een activiteit of overnachting in de woestijn en er zijn zoveel aanbieders dat het volgens mij echt vermoeiend kan zijn om de juiste te kiezen. We verbleven er 2 nachten. De 1 ste dag toen we aankwamen deden we in de late namiddag een quadtocht door de woestijn. Dat was echt fantastisch. De duinen zijn zo mooi en het rijden is best wel spannend want ze zijn behoorlijk hoog en wiebelig. De 2 de dag trokken we rond 17 u met dromedaris naar de woestijn voor een overnachting. Ter plaatse werd er voor ons gekookt en het was er verlicht met mooie lampionnen. S Nachts wordt je helemaal blij van de prachtige sterrenhemel en hopelijk kan je net als wij vallende sterren zien.De woestijn was echt 1 van onze hoogtepunten van de reis. Vanuit Merzouga trokken we naar Fez. We splitsten onze tocht in 2 want we wilden met onze zoon niet de hele dag in de wagen zitten. De route is wederom mooi maar ik weet niet waar je best kan overnachten. Wij verbleven in Midelt maar ik weet niet wat dit te bieden heeft. Wij hebben er enkel overnacht want we waren best moe van onze nacht in de woestijn. Van daaruit naar Fez gereden en onze wagen naar de luchthaven gebracht. Aangezien het de laatste dagen waren van onze rondreis wilden we in Fez naast het bezoeken van de medina ook gewoon wat rust. We sliepen in het Marriot hotel maar dit ligt wel iets buiten de oude stad. ( 10 min taxi).Mooie kamers en een groot zwembad. Aangezien wij reeds in Marrakech in de Medina verbleven opteerden wij nu eens voor een hotel wat verder af maar als je Marrakech niet doet dan zou ik zeker een mooie riad nemen in de medina van Fez. Het is een bijzonders ervaring om een paar dagen binnen de medina te leven. Een drukte van jewelste en heel veel geuren en kleuren. Ziezo ik hoop dat ik je met deze info wat heb kunnen helpen.