Zelf motorrijden of met chauffeur in vietnam

ik ga samen met mijn vriend een reis maken door laos en Vietnam.
in Vietnam willen we graag een motor huren van Hanoi - lang son - ban gioc watervallen - sapa
we willen alles zo goedkoop mogelijk houden en daarom willen we het graag zelf doen. ik lees op internet alleen verschillende dingen. dat je wel een motor kan huren zonder rijbewijs maar dat je niet verzekerd bent, dat het helemaal niet kan, dat het kan tot 50 cc enzovoorts… in mijn lonley planet gids staat dat het wel mogelijk is.
weet iemand hoe duur het is om het zelf te doen en weet iemand ook hoe duur het is met een chauffeur??? we willen hier geen 200 euro aan uitgeven voor 3 dagen. (als het in 3 dagen te doen is. anders laten we lang son links liggen.

ook vraag ik me af hoeveel uur we hier mee bezig zijn. ik wil dit eigenlijk in maximaal 3 dagen doen. dan willen we graag in sapa de motor afzetten en vanuit hier een trekking doen naar h’mong village en bac ha markt en . (kan een tour in sapa geregeld worden? of moet dit allemaal in Hanoi? en is het ook mogelijk om zelf van sapa naar h’mong village te lopen en daarna naar de bac ha markt? (ong 3 dagen 2 nachten) daarna willen we graag met de nachttrein terug naar Hanoi.

we willen verder in Vietnam naar ninh bihn (tam coc/perfume padoda) en halong bay.
halong bay willen we zoizo graag een tour boeken voor 2 dagen. heeft iemand ervaringen met de prijs als je het in nederland boekt en de prijs als je het in Hanoi boekt? ik heb gehoord dat je niet in een cafe moet boeken maar kan je het wel veilig en goedkoop in een hostel boeken?

hetzelfde met ninh bihn, we willen zoveel mogelijk zien in de perfume pagoda. daarom lijkt het ons beter om een tour te boeken, maar zelf doen is weer goedkoper.

heeft iemand ervaringen met de prijzen van een motor huren, of het wel veilig is, prijzen van halong bay/tour sapa/tour parfume pagoda in nederland of in Hanoi boeken?

en wat is de beste reistijd?

groetjes sandra

hallo Sandra en Guus,

Ik denk dat je waarschuwingen om niet zonder Vietnamees rijbewijs , hebt gelezen van mij.
En inderdaad kloppen deze informatie wel ondanks wat de lonet planet erover schrijft.

Is weer een tijdje geleden dat ik wat in details ben getreden, en dus even opnieuw.

je mag in Viet Nam niets besturen boven de 50 CC; je bent dan altijd aansprakelijk voor alle schades ( materieel, fysiek, inkomstenderving en geestelijk ( bij overlijden).

Dit is de regel en wijk je daar vanaf , dan ben je dus gewoon strafbaar.

Nu het paradoxale
je kan in heel Viet Nam motors huren en dan zijn de eventuele consequenties 100% voor jezelf bij een controle of ongeval.
Bij elke, in Viet Nam afgesloten verzekering staat in de kleine lettertjes dat deze alleen geld bij het in bezit hebben van een geldig Viet Namess rijbewijs; dus waarom deze afsluiten wanneer je deze niet hebt?

Lees ook al je Nederlandse polissen op na en deze vergoeden ook niets wanneer je een wet bewust overtreed in het buitenland.
Kijk op "google 'even naar het geval Tim Valk.

Dit even geschreven te hebben de andere vragen.

Vergis je niet in de snelheid van het verkeer in die regio ( het noorden) ; 50 km/hr is echt een optimistisch gemiddelde en in de praktijk kan ie lager liggen.
Wanneer je richting Lang Son wilt gaan, denk dan ook dat je vergunningen nodig hebt om in sommige gebieden te mogen komen, dus je daar wel goed over informeren.

In zowel hanoi als Sapa kan je trips regelen in de gehele Sapa regio, Sapa sisters staan op onze site heel goed aangeschreven.

Wanneer je toch met een motor wilt reizen, reken dan op iets van 70 a 90 USD pppd inc met de ER. overnachting en eten en de vergunningen en entreegelden.ga je met een auto en chauffeur, dan kan je wat goedkoper uitzijn.

boeken?
Ja, je kan hier in Nederland boeken of in Viet Nam zelf.
Vooraf maakt de prijs niet veel uit.

Ga je voor de last minutes in Viet nam, dan kan kan je een mooie krijgen voor een mooie prijs.

Dus prijzen voor Tam Coc, Ninh Binh enz. zijn niet echt veel lager dan boeken vanaf Nederland, maar kan soms wel wel goedkoper zijn door te boeken in Viet Nam.
Ea. is afhankelijk van het seizoen.

Laat het even hierbij, want denk dat mijn antwoord misschien een overdenking waard is?

gr.
Ton.

Een afrader zelf te rijden. Niet alleen vanwege van wetgeving is. Met een 3 maands visum kun je inderdaad het rijbewijs omzetten. De wet van zwaardere motoren zou worden gewijzigd in de komende maanden. Vooralsnog kun je niet boven de 175cc.

De praktische bezwaren van zelf rijden overwegen ruimschoots alle wettelijke.
Je moet hier aardig aan het verkeer gewend zijn. En het verkeersgedrag is verre van Nederlands/Westers. Ik zou het zelfs levensgevaarlijk noemen zonder gewend te zijn aan het verkeersbeeld. Er zijn hier dagelijks zeg rustig 100den valpartijen, al dan niet met fatale afloop. Het is in deze maatschappij een gewoonte een rijbewijs te kopen. Dat zegt iets over wat je kunt verwachten aan verkeersdeelnemers. En hier jouw mede weggebruikers.

Voorkomen is altijd beter dan genezen.

Hallo A,

Bedankt voor je aanvulling.

gr.
Ton.

oke bedankt voor de informatie. het lijkt me dus het beste om een motor MET chauffeur te regelen in Hanoi voor een motorrit naar ban gioc waterval.
weten jullie misschien ook of je van deze waterval met een motor en chauffeur afgezet kan worden in sapa?
en ik heb sapa sisters opgezocht op google mar krijg verschillende websites.

sapasisters.com
welke moet ik dan hebben?

alvast bedankt weer!!

mvg sandra

Hallo Sandra,

Je kan dit natuurlijk regelen, je naar Sapa te laten brengen.
Maar denk dat dit wel prijzig is omdat de beste man ook weer terug moet naar Hanoi met zijn motor.
Deze kosten zullen wel in de prijs van de trip ingecalculeerd gaan worden.

Hoop dat de offerte je niet tegenvalt.

Sapasisters.

Ik heb helaas nog nooit gebruik gemaakt van hun diensten.
Gezien je vraag hierover wat verstopt is in je topic, is het misschien een idee om daar een nieuw topic over te openen zodat je wel het juiste adres krijgt met ervaringen.

gr.
ton.

Hallo Sandra,

Het meeste is al gezegd over het zelf rijden. Ik zou het zelf ook afraden. Naast het feit dat het bij wet niet is toegestaan (met alle mogelijke gevolgen van dien qua verzekering), is het ook lastig om zelf hier de weg te vinden en te rijden. Vergeet ook niet dat de Ban Gioc waterval in een gevoelig gebied ligt. De overzijde van het water behoort hier tot China. Je bent een permit (vergunning) nodig om als buitenlander in dit gebied te reizen. Onze gids regelde een permit in Hai Giang. De Vietnamese overheid wil controle hebben en weten wie dit gebied bezoekt.

Onderschat overigens ook de reistijd niet tussen de Ban Gioc watervallen en Sapa. Het gebied (het noord oosten van Vietnam) is schitterend, maar de slechte infrastructuur zorgt ervoor dat je lang onderweg bent. Je gaat de afstand van de Ban Gioc watervallen naar Sapa daarom ook never nooit redden in een dag. Van Ban Gioc naar bijvoorbeeld het plaatsje Cao Bang, wat op de kaart redelijk vlakbij lijkt te liggen, was al 3 uur rijden (met een 4x4 auto). En de reistijd van Cao Bang naar Ba Be nationaal park (wat zo’n beetje halverwege ligt tussen Ban Gioc en Sapa), bedroeg in ons geval ook al 3.5 uur. Het is overigens ook jammer om dit mooie gebied zo snel door te scheuren. Juist de kleine dorpjes, mooie natuur en de afwezigheid van toeristen maakt dit deel van Vietnam zo mooi (vonden wij).

@ Ton: Weet u waarom de Lonely Planet Reisgids het ‘aanraadt’ (of in elk geval aangeeft dat het mogelijk is) om zelf een motor/scooter/brommer te huren in Vietnam terwijl het feitelijk volgens de Vietnamese verboden is voor buitenlanders om een motorvoertuig te besturen?

Greetz,
Reisbloggers

@reisbloggers,

Het is wettelijk mogelijk een rijbewijs naar Vietnamees rijbewijs om te zetten. Hiervoor heb je dan minimaal een 3 maands visum nodig. De aanvraag duurt 5 dagen tot een week. De beperking van het rijbewijs is als volgt. Een rijbewijs voor Motorfietsen zwaarder dan 175cc worden NIET afgegeven aan buitenlanders. Wat je als Vietnamees rijbewijs terug krijgt is dus een bewijs dat je een personen auto mag besturen en een motorfiets tot 175 cc. Er is een beperking op de personen auto voor wat betreft het aantal zitplaatsen in dit voertuig/personen auto. “not exceeding 9 seats”

Dus feitelijk is er niet verboden.Niet in de zin van een 3 maands visum en rijbewijs.

Lonely Planet en vele andere internet sites lenen zich kennelijk voor dit soort doelen. Ik zou het weinig wenselijk noemen. Zeker dan wanneer mensen zich in iets gaan begeven waar ze de consequenties niet van kunnen overzien. Voorkomen is beter dan genezen.

2 likes

hallo A en reisbloggers,

Wederom bedankt voor jullie reakties.

@ Reisbloggers.
Ga het gewoon vragen vandaag en hou jullie op de hoogte.
Zeker met de ervaring van A kunnen we het eventuele antwoord wel beoordelen.

@ reisbloggers.
Bedankt voor jullie nuttige aanvulling.

gr.
Ton.

Mail naar LP is gemaakt en wacht het antwoord af.

@Anorak: Dank voor de uitleg. Helder!
@Ton: Ben benieuwd naar het antwoord!

Hallo Reisbloggers,

Zoals beloofd heb ik dus een mail gestuurd naar mensen van LP.
Op mijn eerste mail helaas geen antwoord, dus maar weer een mail gestuurd met een wat meer direkt verzoek.

Hierop wel antwoord ontvangen, welke ik jullie niet zal onthouden.

Ellie Simpson, Nov 24 02:49 PM:
Hi Ton,
Thanks for contacting us about this and sorry if you felt ignored - we do try to answer all emails we receive.
I’ve sent your email to the Editor of our Vietnamese guide and they will check all of the relevant information and update it as required - both in our guidebooks and on the website. We always wish to share the correct and most accurate information with travellers and reflect the realistic situation.
Please be assured we will look further into this and update it as necessary in the next edition of our guide, as well as online when the time comes.
Kind regards,
Ellie
Ellie Simpson | Talk2Us feedback team
Lonely Planet
More travel advice and information at www.lonelyplanet.com
Buy Lonely Planet books at www.shop.lonelyplanet.com
twitter. @lonelyplanet
facebook. www.facebook.com/lonelyplanet

Gaan het afwachten, voor wat ik begrijp, misschien aanpassen wanneer daar aanleiding voor is.

Hoop stiekem dat ik daarover een mail krijg , maar dat moet ik ook afwachten.

Ik denk dat we daar op moeten wachten of dat misschien, in een volgende editie van de LP , de eventuele aangepaste informatie te lezen is.

gr.
Ton.

1 like

Hallo Ton,

Dank voor de moeite en het delen van het bericht! Ben benieuwd of er ooit iets van een aanpassing is te lezen.

Greetz,
Reisbloggers

www.reisbloggers.nl

1 like

Ik ben nou niet echt hoopvol met LP. Wel aardig T dat je er werk van maakt.

Hallo A,

Ik ben ook niet optimistisch, maar niet geschoten is altijd mis toch.
Wacht het af zonder enige verwachtingen.

gr.
Ton.