Heeft iemand ervaring met het berijden van een motor in het land Vietnam ?
Naast dat het ontzettend link is in de grote steden op de wegen…
Hoeveel betaal je voor een redelijke motor ?
Moet je in het bezit zijn van een motor-rijbewijs ?( controleert men daarop? )
Als iemand mij hierover wat informatie kan geven, ik lees het graag!
Wij hebben 3 weken op een motor door vietnam gereden. M’n vriendje vond het zelfs geen probleem om in hanoi te rijden :0!! (je begrijpt dat ik met ogen dicht achterop zat…) Het is prima! Je moet wel goed bedenken dat je niet verzekerd bent (waarschijnlijk) als er iets gebeurt. Een goede motor moet je voor zo’n 10 dollar per dag kunnen huren. (tenminste zo duur was die van ons en geen problemen mee gehad!) Het best kun je een honda huren, mocht er iets kapot gaan iedere vietnamees kan hem voor je maken! En ze kunnen echt overal rijden. Alleen de upper west region is in het regenseizoen niet echt aan te raden. kilometers door modder rijden en 100x omvallen (net als de gem vietnamees overigens) maar dat was toch niet heel erg relaxed en bovendien soms best gevaarlijk (denk diepe afgrond)… Het is wel heel erg mooi daarentegen…
O een motor rijbewijs is niet nodig (maar dan dus niet verzekerd) maar je moet vaak wel even laten zien dat je wel kunt rijden… o en het zijn daar allemaal van die schakel brommers/motoren.
Het is heel leuk om op een motor door vietnam te reizen! Zoveel vrijheid en wij zijn echt op plekken geweest waar je anders niet zo makkelijk zou komen!
Je kunt hem gewoon ergens anders inleveren, volgens mij kan dat bij bijna iedere verhuurder. Hij gaat dan gewoon op de trein terug van HCMC naar Hanoi… Moet je wel wat extra voor betalen, maar was niet heel veel van wat ik me kan herinneren. Wij hebben het alleen anders gedaan, we hebben in danang een motor gehuurd en hebben een week rondgetourd. ( Hue en Hoi an! vergeet niet in lang co te overnachten en naar de elephant springs te gaan!) En daarna in Hanoi twee weken een motor gehuurd om een ronde door het noorden te maken. Maar weet dat het eigenlijk bij de meeste verhuurders wel kan. (geloof dat wij bij cuong (lonely planet) in Hanoi hebben gehuurd, daar kan het zowieso!) En dat is een aardige man, niet te dure motoren en wij hebben daar iig goede ervaringen mee!
Echt super gaaf dat je van Hanoi naar HCMC wilt gaan!!
Neem deze afleving niet al te serieus.
Ze hebben van de ruim 2000 km maar 500 km zelf gereden voor de uitzending.
Jemery Clarkson doet of ie noot op een motor heft gereden, maar kijk op You tube.
wij waren bij de opnamen, zie mijn profiel die foto is genomen in de "zanZbar"in Saigon.