Naar Cambodja met de motor

Hallo!

Afgelopen weken heb ik door Vietnam gereisd met de motor die ik hier gekocht heb. (Honda Win 110cc)

Nu zit ik in HCMC, en wil eigenlijk met de motor doorreizen naar Cambodja.
Heeft er iemand hier ervaringen mee? En zal ik een Vietnamese motor in Cambodja dan ook verkocht kunnen krijgen?
Ik heb de papieren van de motor en deze zijn in orde, alleen staat hij nog op naam van een Vietnamees.

Hoor het graag :slight_smile:

Hallo Martijn,

Ik zal misschien niet alles begrijpen, maar volgens mij begrijp ik het zo en hoop dat je me dit kan verhelderen?
De papieren zijn wel in orde, wat betreft kwaliteit van het papier, maar voor de rest natuurlijk niet.
Dat snapt volgens mij iedereen wel.

1
je koopt een motor van iemand en die iemand is de eigenaar en blijft eigenaar; kan zomaar aangifte doen voor diefstal, joyriding enz.
2
Is niet verzekerd, want dat gaat op naam van de eigenaar; jij krijgt hem nooit verzekerd; hebt geen geldig rijbewijs; ook jij bent niet verzekerd.
Ook je reisverzekering is niet geldig, je ziektekostenverzekering niet en al die andere noodzakelijke verzekeringen niet.
3
Je rijd zonder geldig rijbewijs.

Dus je overtreed eigenlijk alle wetten in Viet Nam voor wat betreft het rijden in Viet Nam.

ik had gehoopt dat mensen wat lering zou trekken uit het gedoe wat Tim Valk is overkomen, helaas.

Maar nu je vraag.
Je papieren zijn dus niet in orde, eigenaar volgens papieren is een Vietnamees en niet jij.

Bij eventuele strengere controle aan de grens, krijg je natuurlijk problemen en ben je motor kwijt, boete en dan sta je daar aan de grens.

Ik vind het niet zo’n slimme aktie en zou de motor maar vergeten en als een normaal tourist naar Cambodja gaan.
Is ook heel leuk en genieten en je hoeft je nergens druk over te maken.

Krijg je daar een ongeluk, misschien met dodelijke afloop, zit je zomaar ook voor een half jaar in de gevangenis daar en betaalt je familie tien duizenden euro’s om je vrij te krijgen, moet je niet willen riskeren.

Sorry dat ik je enthousiasme niet kan delen, maar ik alleen even met de feiten kom.
Wat je ermee doet is jouw zaak, maar wat je wilt is niet slim en wijs.

gr.
Ton.

Beste Ton,

Bedankt voor je reactie, maar ook ik heb mijn huiswerk gedaan en ben me van alle gevaren bewust.

Voor de geintresseerde mensen die dezelfde stap willen zetten:

Ik ben eergisteren dus met de motor naar de grens bij Ha Tien in Vietnam gereden, daar eenmaal geariveerd kom je eerst bij een controle post aan waar je paspoort moet tonen.

Er zaten hier 2 mannen en we zijn met de motor naast hun gestopt, we legde de paspoorten neer en na een korte blik naar de motor werden we met een lach doorgelaten.

Checking out: hier zijn we naar binnen gelopen, en werd ons gevraagd met wat voor vervoer we zijn gekomen. We hebben eerlijk verteld een motor te hebben gekocht en hiermee aan het reizen te zijn, na een praatje zijn we ook hier met een lach doorgelaten.

Visum, health check cambodia: hier eigenlijk precies hetzelfde verhaal, maar omdat hier dollars betaald moesten worden probeerde ze dus wat extra’s te verdienen aan ons vanwege de motor, dus in plaats van 20 dollar, 22 dollar p.p. betaald. Na de betaling zwaaide de agenten ons vrolijk na en wenste ons een fijne reis toe.

Kortom is de grensovergang vrijwel vlekkeloos verlopen, ben vooral bewust dat je in welke situatie dan ook altijd aan het kortste eind trek, dus blijf vooral vrolijk want dat wint het altijd!

En voor de mensen met dezelfde droom als ik om met de motor in zuid oost azie te rijden: bedenk eerst inderdaad waar je aan begint (zie reactie ton). Het verkeer is in deze landen nog niet misschien vergelijkbaar met Nederland, en dan is er nog niets gezegd over de conditie van het wegdek. Gaten zo groot als je voorwiel doen zich spontaan op.

Dus wees alert, en rij met je verstand. Een ongeluk hoeft niet altijd aan jou te liggen, want de bestuurders hier lijken net zo weinig om jouw, als hun eigen veiligheid te geven.

Ik wil verder niemand hier mee overtuigen om een motor te kopen en te beginnen met rijden, maar dat als je er zeker van bent dit aan te kunnen het avontuur het zeker waard is! En anders zijn er inderdaad nog altijd treinen en bussen die je op een “normale” manier van A naar B brengen.

Gr Martijn

Hallo Martijn,

Ben blij dat dit voor jouw goed is gegaan.

Ik denk dat je wel ergens, op deze site gelezen hebt, dat ik misschien wel de grootste tegenstander ben om zelf een motor te besturen in Viet Nam.

Hoewel het voor jouw, tot nu toe, geen extreme gevolgen heeft opgeleverd, hoop dat het zo blijft, ben ik echt verplicht te melden om het iedereen het af te raden.
De risico’s zijn groot; al je verzekeringen gelden niet, dus je ziektekostenverzekering, reisverzekeringen enz. enz.

Voorbeeld
Je bestuurd een motor en je krijgt een ongeval en breekt je been en moet tot over de knie in het gips.
dan betaal je zelf voor de kosten van het ziekenhuis, aangepast vervoer naar vliegveld, geannuleerde hotels krijg je niet vergoed.
Je moet business class reizen ivm met gestrekt been, zelf betalen.

Dan natuurlijk de kosten in Viet Nam aan de materiële kosten en eventuele medische kosten van een eventueel slachtoffer.
Tel er ook even de inkomstenderving erbij op van het slachtoffer; die betaal je dus ook.
Boetes enz.

Denk dat dan een bedrag van 10000 euro een koopje is.
Visum voor Viet Nam krijg je voorlopig niet meer.

In 2014 of 2015 , komt er een visum voor geheel ZO Azië ( Viet Nam, Thailand, Cambodja, Laos en misschien Singapore ).
Betekend dan ook dat je deze landen ook niet meer inkomt.

Even voor de mensen die het verhaal van Tim Valk is ontgaan.
Hij heeft een ongeval gehad, zonder zijn schuld, maar met een dodelijk slachtoffer, terwijl hij reed op een motor zonder rijbewijs.

Op deze site kan je lezen over dit ongeval, en natuurlijk even kijken via google.

Had geen schuld, maar reed zonder rijbewijs; is dus altijd schuldig aan alles volgens Vietnamees recht.

Ik hoop van harte dan mijn advies ( cq. oproep ), wat gehoor vind, en neem een trip met de Easy riders, is ook helemaal leuk en zonder zorgen.

gr.
Ton.