Wat komt er allemaal bij kijken om op de eigen motor vanuit China door Vietnam naar Cambodja te rijden met als eindbestemming Bangkok?
Zijn er mensen motorrijders die daar ervaring in hebben opgedaan?
Wat komt er allemaal bij kijken om op de eigen motor vanuit China door Vietnam naar Cambodja te rijden met als eindbestemming Bangkok?
Zijn er mensen motorrijders die daar ervaring in hebben opgedaan?
Hallo Theo,
Het lijkt me een leuk idee.
Het was weer een tijdje geleden dat ik onderstaand verhaal schreef.
Maar even over alleen Viet Nam.
Je mag daar niet met een motor zelf rijden.
Al je verzekeringen vervallen bij een ongeluk en je dan zelf hoofdelijk aansprakelijk voor alle schulden voortvloeiende uit een ongeluk; ook al heb je zelf geen schuld.
denk hierbij aan bijvoorbeeld aan inkomstenderving van iemand van 5 jaar, die jij aanrijd tot zijn dood.
kan aardig oplopen; te voldoen voordat je het land verlaat ( maximale straf ).
iemand dood rijden kan zomaar 25 jaar gevangenisstraf opleveren + inkomstenderving als ie toevallig ook kostwinner is ( maximale straf ).
Je hebt namelijk geen rijbewijs en volgens alle reisverzekeringspolissen ed ben je dus niet verzekerd.
Natuurlijk kan het goed gaan en heb je een fantastische trip.
Maar bedenk wel dat de mensen gaan schrijven dat het helemaal geweldig is en je het moet doen, niets hebben meegemaakt.
Ook de boetes gaan omhoog en je motor wordt in beslag genomen.
Heb je die gehuurd dan moet je een volle maand huur betalen ( is de max. + de boete.
).
op dit moment worden de agenten opgeleid; krijgen engelse les ed om buitenlanders te kunnen aanpakken: pakkans wordt dus groter.
Je kan geen vietnamees rijbewijs halen omdat je korter dan 3 maanden in Viet Nam verblijft.
Pas vanaf 4e maand kan je een rijbewijs aanvragen.
Om van deze aanvragen af te komen hebben ze het 6 maanden visum oa afgeschaft.
Toen kon je dus wel een rijbewijs aanvragen omdat je een visum van 6 maanden had en ze er vanuit gingen dat je dus 6 maanden verbleef in Viet Nam.
Je kon dus toen een een rijbewijs voor de 4e maand aanvragen.
Ik hoop dat je een verstandige beslissing neemt en mijn betoog hebt gelezen en dan een weloverwogen beslissing neemt.
Ga je toch rijden wens ik dat je een mooie vakantie toe.
Hier nog wat overdenkingen, want Viet nam is niet zo heel veilig op de weg
http://www.muinebeach.net/roadsafety.htm
http://www.vietnam.embassy.gov.au/hnoi/Driving_in_Vietnam.html
http://www.lookatvietnam.com/2009/04/foreign-drivers-must-cooperate-with-traffic-police-officer.html
gr.
Ton.
Ps
Ik wel even de slechtste scenario’s weergegeven.
Beste Ton,
hartelijk bedankt voor je reactie. Deze sluit aan bij de reacties die ik vandaag via de telefoon van diverse instanties heb gekregen. Al met al niet erg aantrekkelijk om op zo’n manier op reis te gaan.
We gaan ons zeker beraden en de informatie goed op ons in laten werken.
Mvg.
Theo Verbeek
Hallo Theo,
Helaas, kan het ook niet mooier maken.
Maar wil toch zelf rijden, mijd dan de steden als Saigon, Mui Nee, Danang, Hanoi, Nha trang.
Hier zitten veel russen en deze rijden toch en worden extra gecontroleerd ivm met alcohol.
Verkeer is hectisch
Maar bijv de omgeving van Ninh Binh, Tam Coc, Cuc Phuong kan je, wanneer je het risico wil nemen zelf rijden omdat het daar niet echt druk is.
Maar dit is je eigen keuze .
Stom eigenlijk dat ik dit weer schrijf?
gr.
Ton.
Ton,
Is niet gek hoor. Ik ben allen maar blij met dit soort berichten. mooie verhalen hoor je overal. Wellicht hebben we een te mooi beeld van Azië omdat we regelmatig in Thailand zijn.
Gelukkig zijn er alternatieven om toch een motorreis te maken op lokale motoren in een grope met gidsen.
We zien wel, we hebben tijd tot november 2013 om de knop door te hakken.
Theo