Rondreis Vietnam op de motor

Hallo, ik ben van plan om omstreeks maart 2014 een maand lang door Vietnam te trekken waarbij ik het grootste gedeelte wil
afleggen op een “motor”.

Het plan is om te starten in Hanoi en daar eerst het noorden te verkennen. Denk hierbij aan Ha Long Bay, Sapa, enz. Daarna wil ik
via de zogenoemde Ho Chi Minh-route afzakken naar het zuiden.

Ik wil alles op de bonnefooi gaan beleven dus afgezien van een vliegticket en een eerste overnachting in Hanoi zie ik het wel.
Ook het kopen van een motor daar lijkt me een fantastische ervaring.

Voor mij is dit de eerste keer dat ik, zo als het er nu uitziet, alleen op vakantie ga dus heb je tips, laat het weten :slight_smile:
Welk hotel raden jullie bijvoorbeeld aan qua hotspot voor backpackers in hanoi.

Groeten Gerwin

Nog een aanvullende vraag.
ik zou ook graag in sapa of Mai Chau een meerdaagse trekking willen ondernemen. Ben in goede conditie dus de zwaarte maakt mij niet veel uit. Hebben jullie tips over welke trekkings aan te raden zijn.

Zag net op een ander forum een link die ik toch even wil doorgeven: http://www.telegraaf.nl/binnenland/21824100/__Brabander_vast_in_Vietnam__.html

Dit omdat naar mijn beste weten het nog steeds illigaal is om op een motor te rijden in Vietnam als je geen Vietnamees rijbewijs hebt.

1 like

Bedankt voor de info

Das goed pech voor die jongen. Ik heb reeds met enkele nederlandse reisorganisaties contact gehad die motor trips aanbieden en bijna allemaal geven ze aan dat je in het geval van een fataal ongeluk als buitelander (met of zonder rijbewijs) de sjaak bent.

Mocht het geen motor worden dan pakken we het openbaar vervoer :slight_smile:

Hallo Gerwin,

Ik denk dat je al diverse posts van mij gelezen hebt, waar ik al jaren mensen waarschuw om aub geen motor te rijden omdat dit kan gebeuren.

Het idee van met een motor door Viet Nam te gaan rijden is veelal ingegeven door een uitzending van Top Gear.
Maar zij hadden overal politie bij zich en de straten en wegen werden soms gewoon afgezet.

Eigenlijk heeft deze jongen nog wel een beetje geluk.
Wanneer hij ook zelf gewond was geraakt, dan had ie alle ziektekosten ook zelf moeten betalen.

Een ander geluk is , wanneer je in dit geval van iemands dood over geluk kan schrijven, is dat het slachtoffer 51 jaar is.

Dit betekend dat ie misschien nog 20 a 25 jaar voor zijn gezin kostwinner was; betekend dat het smartegeld daarom minder is.
Normaal rekenen ze voor elk jaar dat ie zou hebben geleefd en kostwinner is het jaarsalaris.
Was het slachtoffer 20, dan zou het 55 jaarsalarissen kunnen zijn.

Ook op Phu Quoc zijn de lonen niet zo hoog; 150 usd per maand max.

Dus kan je een beetje uitrekenen wat er op tafel moet komen.

Ik heb ook diverse malen geschreven dat alleen de mensen die het er goed vanaf brengen, je dit soort dingen aanbevelen.
Misschien is dit iets om over na te denken en je misschien ook even naar de andere kant moet kijken.

Zag op facebook dat er diverse dingen worden georganiseerd en dus het geld zal er wel komen.
Waarschijnlijk is ie al voor de kerst thuis, mits er geen drank in het spel is.

Hoop voor de jongen dat deze nachtmerrie snel voorbij is.

Vanavond dus ( 20-8 ) op SBS6, bij hart van Nederland om 19:30 en 22:30 een reportage.

Maar Gerwin,

Je kan natuurlijk ook gewoon een gedeelte met de Easy Riders afleggen.
Ben je wel verzekerd ( wel via de officiële en niet iemand op straat die zich als ER voordoet, want dan ben je weer niet verzekerd).

Ik hoop dat je een verstandige beslissing gaat maken.

gr.
Ton.

Bedankt voor de waarschuwingen. Ik ben me er zeer van bewust welk risico ik loop.
Klopt het dat een 50 cc wel mag ?

dan is dit mischien een alternatief om toch leuke tochtjes te kunnen maken ?

Hoi Ton, even een zijweggetje. Welke EasyRiders zijn de ‘echte’ .Je ziet er zoveel voorbij komen op internet…Weet jij een site? Alvast bedankt!

Hallo Gerwin,

Nee, Gerwin, je mag een brommer rijden van 49.9 cc en niet van 50 cc ( is een motor ) gelijk aan Nederland.

Maar het probleem is dan dat je iets onder de 50 cc bijna ( eigenlijk niet ) niet kan vinden in de verhuur en koop.

Ik weet wel dat, wanneer je een Er tour doet en het klikt met de “chauffeur” hij je ook wel wil laten rijden op rustige stukken.

Sorry,
ik kan er niet meer van maken.

gr.
Ton.

Hallo Sjaantje,

Zou je misschien een stad kunnen aangeven van waar je met de ER wit gaan reizen of boeken?
Dan kan ik je het adres en site wel hier plaatsen.

gr,
Ton.

Tja, geen idee eigenlijk. We gaan op de bonnefooi, dus het is een beetje de vraag waar we uitkomen. Ik ben natuurlijk wel aan het inlezen en de kustroutes rond mui ne en nha trang schijnen mooi te zijn om rond te touren. Dus ik denk rond Dalat.

Hallo Sjaantje,

Dan zou ik via de Dalat ER iets regelen.

gr.
Ton.

1 like

Zoals Ton al zegt, dalat ER via die die Ton aangeeft.
Wij zijn er mee op pad geweest en het is een onvergetelijke ervaring.
Het hoogtepunt van onze reis.
Wij hebben het als tip aan iemand die we kennen gegeven , zij zijn nu in Vietnam en zijn al met ze op pad geweest.
Ook bij hun was het het hoogtepunt van hun vakantie, zij reizen ook nog met 2 kinderen en ook voor hun was het het hoogtepunt.
Je kunt ze gewoon mailen en zeggen wat je wensen zijn, Zelf zijn wij vanuit Nha Trang naar Dalat gegaan met ze.
Wij hebben ze van te voren geboekt mede omdat ons vertrekpunt Nha Trang was (Zij zitten in Dalat ).
Dit was geen probleem, ze hebben meerdere routes/mogelijkheden.
Als je zelf een motor koopt ben je dus niet verzekerd, en zoals met motoren ook hier je bent kwetsbaarder ook al ligt de oorzaak niet bij jezelf. Laatst te horen gekregen dat iemand verongelukt was , 2 vrienden die op pad waren, waarvan er 1 onder een vrachtauto terecht was gekomen. Ook dan helpt geen 1 verzekering je nog.
Daarbij als je achter opzit bij de ER dan kun je echt genieten van waar je rijdt, de omgeving! Het wegdek is namelijk niet zoals hier zit op plaatsen vol met gaten en omdat je de weg niet kent is het dus op de weg letten ipv de omgeving mocht je zelf willen gaan rijden.

Voor wat betreft een trekking in Sapa kunnen we je de Sapasisters aanbevelen.
Zij geven prive trekkings en met hun ga je van de toeristenpaden af , door de rijstvelden heen.
Je komt bijna niemand tegen alleen de lokale bevolking, was ons 2e hoogtepunt.
Wij hebben de 2 daagse gedaan met 1 homestay overnachting

Mai Chau hoor ik ook leuke dingen over hier maar zijn wij niet geweest, zou er nog wel naar toe willen :slight_smile:
Als we een keer terug gaan zou het zowiezo weer een trekking in Sapa met de sapasisters zijn en een route met de dalat ER

Mocht je onze ervaring willen lezen dan kan dat op http://rob-ingrid.waarbenjij.nu/reisverslagen/420963/vietnam/1

Veel plezier met de voorbereiding. Groetjes Ingrid

1 like

Bedankt voor de nuttige informatie.

Ik ben benieuwd of je wel mag motorrijden als je een Nederlands autorijbewijs hebt. Dit omdat over de gearresteerde twintigjarige brabander op diverse sites vermeld staat dat hij GEEN rijbewijs had.

“Valk reed begin deze maand zonder rijbewijs op een gehuurde motorscooter op het tropische eiland Phu Quoc.”

Hallo V.

Komt erop neer dat je zonder Vietnamees rijbewijs niet mag rijden.

Tim van de Valk had dit afgelopen zomer niet.
Dus of wel of geen nederlands rijbewijs hebt maakt niet uit; gaat om een Vietnamees rijbewijs.

Gr.
Ton,

Hoi. We hebben een nieuwe motorbike tour company in vietnam.
Als je vragen hebt. stuur gerust een PM naar ons. Groeten uit vietnam. Houdoe he

Simpel vraagje Kong77, hoe regel je een rijbewijs voor toeristen zodat ze verzekerd zijn?
Dan nog wat aanvullende vragen;

1. Wat voor motorbikes zijn het?
  2. Welk vermogen?
  3. Zijn de motoren in verzekering?
  4. Van waar zijn de vertrekpunten?
  5. Is er een fatsoenlijk helm bij? En dan bedoel ik niet het lokale type helm?
  6. Is de tour onder begeleiding?
  7. Wat zijn de kosten van de huur van een motorbike?

Houdoe he !

• Updated - - -

Kong 77 geeft helaas geen antwoord. En dat is erg jammer.

Op een touristen visum kun je in Vietnam geen rijbewijs krijgen.
De motorbikes zijn hier doorgaans boven de 50cc. Tussen pak hem beet 125cc en 175cc.

Daar heb je dus een motor rijbewijs voor nodig. Ook voor de Nederlandse wet.

Het ontbreken van een geldig rijbewijs brengt met zich mee dat er ook geen verzekering van toepassing is.
Wat enorme gevolgen kan hebben. De verhalen hierover zijn ondertussen legio.

Ik heb er wat bezwaren tegen dat zonder degelijk en onderbouwd antwoord iemand zijn diensten kan aanbieden.
En zou ook niet willen dat touristen slachtoffer worden van een dergelijke dienst.

Excuus, dubbele posting.

Om hier even op in te haken en geen nieuw topic hoef aan te maken;

Ik ben van plan in oktober in drie weken van Hanoi naar Ho chi minh te rijden op de motor, met aan het begin en eind van de reis misschien nog wat uitstapjes met bus of trein.

Nu lees ik veel positieve verhalen over reizen op de motor maar ook enkele pechgevallen (wb onverzekerd rijden en brokken maken). Ik rij zelf al jaren motor in Nederland, dus dat is het probleem niet. Echter lees ik dat een vietnamees rijbewijs verplicht is en je anders onverzekerd bent. Ik neem hierbij aan dat dit ook geldt voor alle mensen die voor een dag een scooter huren om de buurt te verkennen?

Toevallig hoorde ik wel dat een internationaal rijbewijs sinds 2014 geaccepteerd wordt. Is dat, in combinatie met mijn nationale rijbewijs nog een uitweg?

Zijn er hier mensen die hetzelfde willen doen of hebben gedaan?

Bedankt!

Mvg Timon

Beetje late reactie maar alsnog,

Het enige geldige rijbewijs in Vietnam is een Vietnamees rijbewijs. Bij een visum van 3 maand of meer kun je er 1 aanvragen, dit duurt een dag of 5. Vergeet de rest. Motor rijden en dan zeker de zware categorie? Zeker geen aanrader. In Nederland bijvoorbeeld kun je de weg op tussen auto’s. In Vietnam ben je verplicht de brommer rijbaan te nemen. Voor zover er snelwegen zijn, deze zijn gesloten voor alle motorverkeer.

Het verkeersbeeld is verre van een Nederlandse of Europese. En zeker GEEN aanrader om deel te nemen. Of je moet hier gewend zijn. En zelfs dan is het geen aanrader. Ik ken de door jou genoemde weg, genaamd A1. Heb hem zelf gereden. Op deze weg vallen dagelijks een ongekend hoog aantal doden. Ik noem het weerzinwekkend. Je hebt aardig wat buitenland ervaring in Azie nodig om het verkeer hier te kunnen begrijpen. En zelfs dan heb ik het over meerdere jaren. Als tourist ben je onverzekerd op een motor. Hou dit aspect goed in de gaten. Er gingen velen voor jou het gevang in. En metname dan als er sprake is van lichamelijk letsel.

Ik woon en werk hier nu een jaartje of 5. Als tourist? Zeker geen lange afstanden doen. In Saigon zou je het kunnen doen. De snelheid ligt hier niet hoger dan 40 km/h. Maar kijk wel heel goed uit.