Hallo Denise,
Ik snap het helemaal van het rijden op een motor, en is ook hartstikke leuk.
Maar je moet ook begrijpen dat ik niet je kan aansporen om in een land de wet te gaan overtreden?
Wil je wel op de nadelen wijzen en wat je er mee doet is natuurlijk aan jullie.
Je hebt gelijk dat je in bepaalde gebieden een vergunning moet kopen.
Maar dat is geen probleem, krijg je gewoon.
Maar ben het even kwijt, dus even helpen als kruiken onder elkaar :-).
Je hebt het , in je laatste topic, over een gids met een jeep.
Laat je het backpacken los, want jeep met gids is niet echt backpacken en best wel aan de prijs; zeker in dit gebied waar je nog niet zoveel touristen ziet?
Ik moet je eerlijk vertellen dat ik maar 1 maal in dit gebied ben geweest en niet alle plaatsen die noemt hebt bezocht.
Ook heb ik het nog prive gedaan en was alles geregeld, zelfs een klein stukje China erbij.
Wat ik er wel van weet dat er maar weinig engels gesproken werd en we blij waren met een gids.
Deze moest ook zijn vergunning ( soort ID dat ie een legale gids is ) zichtbaar dragen toen.
Even ter verduidelijking over gidsen.
In bijv. hoi An, mag een alleen een legale gids werken en deze dient zijn vergunning zichtbaar te dragen.
Geen vergunning , mag een persoon je niet rondleiden in hoi An , anders is het een , zeg maar, zwartwerken.
Dus heb je een tour geboekt in Hoi An en de gids heeft heeft geen zichtbare vergunning, dan heb je geen legale gids.
Kans is dan dat wanneer je politie ziet ie ineens weg is.
Komt er dus op neer dat ik je wel kan helpen met een route, maar deze graag even wil voorleggen in Hanoi bij mijn contacten daar.
Wil voorkomen dat ik iets ga schrijven wat niet meer aktueel is en dus niet meer klopt; is voor mij ook weer enkele jaren geleden.
Wanneer je dit wilt laat het even weten, misschien dat er iemand reageert die dit gebied ook bezocht heeft en je ook kan helpen.
Weet dat Nunu je zeker kan helpen met Cat Ba.
gr.
Ton.