Met de motor door Noordoost Vietnam

Hoi allemaal,

Volgend jaar april gaan we voor 3,5 week voor een backpack vakantie naar Vietnam (wordt de eerste keer backpacken voor ons). We willen van noord naar zuid reizen en hebben geen vaste plannen, just go with the flow.

Mijn interesse is absoluut gewekt voor het noordoosten van Vietnam. Motor kopen, tour maken en weer verkopen op het eind (of misschien wel door rijden tot het zuiden).
Mijn vraag is of dit te doen is voor een stel onervaren maar zeer enthousiaste backpackers.
En ik kan ook niet goed wijs uit het klimaat in het noordoosten, kun je niet zonder lange broek en trui of juist wel?

Hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden.

Groetjes, Denise

Ps: ik ben op de hoogte van het feit dat een Nederlands rijbewijs in Vietnam geen waarde heeft. Maar lees van zoveel mensen dat ze daar gewoon motor hebben gereden dat ik dat waarschijnlijk ook wel aandurf.

Aanvullende vraag:

Wij landen op 31 maart in Hanoi. Tot nog toe heb ik gekeken naar hostels en guesthouses in Hanoi zelf maar als we naar het noorden willen reizen is dit niet de meest logische stap lijkt mij.
Weet iemand een goed adres wat meer naar het noordoosten ligt en niet verder is dan zo’n 1,5 uur van het vliegveld? Ons budget ligt op maximaal € 15,= per nacht per kamer.

Groetjes, Denise

Hallo Denise,

Ik zal eerst beginnen over je PS.
klopt dat je rijbewijs niet geldig is en ook je verzekeringen sluiten je uit voor vergoedingen.
verzekeren in Viet nam is niet mogenlijk zonder geldig rijbewijs; ook niet als je huurt.

nu dat geschreven te hebben over naar je vraag.

Ik heb hier geen ervaring mee , maar vond op internet iets wat je misschien kan helpen en ook wat problemen aangeeft met het kopen van een een motor, zoals je kan hem niet bezitten want dat mag ook niet en je kan hem niet op naam zetten ed.

http://positiveworldtravel.com/10-tips-buying-motorbike-vietnam/

Misschien had je deze ook al gelezen, maar dan voor andere mensen die hetzelfde idee hebben.

Je moet je niet vergissen dat motorbikes ( scooters ) in Viet Nam best wel aan de prijs zitten en je al snel 500 usd betaald voor een 2e handse, die er echt veel kms op heeft zitten.
Een wat nieuwere zal dus duurder zijn.
Voor deze prijs kan je bijna prive met chauffeur van Hanoi naar Saigon reizen in een luxe auto met airco; totaal bedrag dus voor 2 motoren of met de bus 14 x enkele reizen Hanoi naar Saigon of met de trein 4 x op en neer of met het vliegtuig 3.5 keer ( 7 enkele reizen ).

Maar staat allemaal in de link.

Ben overigens wel benieuwd wat je precies wilt bezoeken in het Noord oosten, zou je aub een idee kunnen aangeven wat je ongeveer wilt.
Denk dat ik we je dan wel wat verder kan helpen over een route, misschien met ervaringen van hostels?

Ben even kwijt wanneer je je gaat, maar houd er wel even rekening mee dat wanneer je ook op 30 april en 1 mei in Viet Nam bent, en de dagen daarom heen super touristische dagen zijn en de prijzen hoger zijn voor eten en drinken, overnachtingen, vervoer ed.

Hoop van te vernemen wat je in het NO in gedachten had.

gr.
Ton.

Hoi Ton,

Wij vertrekken weer op 24 april naar Nederland dus geen enkel probleem met de feestdagen.
De reden dat ik het heb over een motor is de vrijheid die je daar mee hebt (en mijn vriend en ik zijn echte motor liefhebbers). Ondertussen heb ik ook al begrepen dat de kans aanwezig is dat je vergunningen moet hebben voor bepaalde dorpen en/of gebieden die in de buurt van de Chinese grens liggen.
Ik zou het ook niet erg vinden om met een jeep met gids op pad te gaan zolang we maar niet van het een naar het andere hoeven te “rennen”. Het gaat ons om de reis zelf en niet zozeer de bezienswaardigheden. Genieten van wat je onderweg ziet en mee maakt!

Dit is wat ik een beetje in gedachten heb maar dit is nog een ruwe schets dus ik kan nog alle kanten op!
Nationaal park Ba Be incl. Ba Be meer
De provincie Cao Bang
Ban Gioc waterval
Lang Son en het gebied daarom heen met de Bac Son vallei en grotten
Het eiland Cat Ba

Wij beseffen heel goed dat het verblijf onderweg eenvoudig tot primitief zal zijn. Maar voor alles moet een eerste keer zijn!

Ben benieuwd of je nog ideeën hebt of dat je iemand kent die zo’n tocht met ons zou maken als gids.

Groetjes uit het Tilburgse land :smile:
Denise

Hallo Denise,

Ik snap het helemaal van het rijden op een motor, en is ook hartstikke leuk.
Maar je moet ook begrijpen dat ik niet je kan aansporen om in een land de wet te gaan overtreden?
Wil je wel op de nadelen wijzen en wat je er mee doet is natuurlijk aan jullie.

Je hebt gelijk dat je in bepaalde gebieden een vergunning moet kopen.
Maar dat is geen probleem, krijg je gewoon.

Maar ben het even kwijt, dus even helpen als kruiken onder elkaar :-).
Je hebt het , in je laatste topic, over een gids met een jeep.
Laat je het backpacken los, want jeep met gids is niet echt backpacken en best wel aan de prijs; zeker in dit gebied waar je nog niet zoveel touristen ziet?

Ik moet je eerlijk vertellen dat ik maar 1 maal in dit gebied ben geweest en niet alle plaatsen die noemt hebt bezocht.
Ook heb ik het nog prive gedaan en was alles geregeld, zelfs een klein stukje China erbij.

Wat ik er wel van weet dat er maar weinig engels gesproken werd en we blij waren met een gids.
Deze moest ook zijn vergunning ( soort ID dat ie een legale gids is ) zichtbaar dragen toen.

Even ter verduidelijking over gidsen.
In bijv. hoi An, mag een alleen een legale gids werken en deze dient zijn vergunning zichtbaar te dragen.
Geen vergunning , mag een persoon je niet rondleiden in hoi An , anders is het een , zeg maar, zwartwerken.
Dus heb je een tour geboekt in Hoi An en de gids heeft heeft geen zichtbare vergunning, dan heb je geen legale gids.
Kans is dan dat wanneer je politie ziet ie ineens weg is.

Komt er dus op neer dat ik je wel kan helpen met een route, maar deze graag even wil voorleggen in Hanoi bij mijn contacten daar.
Wil voorkomen dat ik iets ga schrijven wat niet meer aktueel is en dus niet meer klopt; is voor mij ook weer enkele jaren geleden.

Wanneer je dit wilt laat het even weten, misschien dat er iemand reageert die dit gebied ook bezocht heeft en je ook kan helpen.

Weet dat Nunu je zeker kan helpen met Cat Ba.

gr.
Ton.

Hoi Ton,

Wij hebben besloten dat we de regelgeving van een land willen respecteren dus gaan niet met de motor op pad!

Groetjes, Denise

Hallo Denise,

Ik denk dat dit een wijze en verstandige beslissing is en getuigt van respect voor de wetgeving van het te bezoeken land.
Het is wel jammer dat de mogelijkheid er niet is , om dit legaal te doen, niet ( of voorlopig nog niet ) bestaat.

Maar ik denk dat je het wel kan begrijpen wanneer je het verkeer ziet en weggedrag.

Zoals belooft heb ik wat informatie opgevraagd in Viet Nam over het gebied waar je wilt gaan reizen.

Heb inmiddels antwoord mogen ontvangen en heb ook gevraagd voor een prive auto met chauffeur.
Blijkt dat dit wel aan de prijs is, maar dat kan je lezen in het antwoord.
je hebt in ieder geval een route en een suggestie over het aantal dagen.

Hoop dat dit een antwoord is op je vraag?
Zoniet , dan ga ik verder zoeken.

Dear Ton,

Thank you very much for your email.

I am very fine, thank you and the weather in Hanoi is very hot at that time, the temperate about 27 – 37 degree C.

I would like to answer all your questions as below:

•      This area is North East of Vietnam. This is really beautiful area to discover and the best way to travel from Hanoi is Ba Be – Cao Bang – Ban Gioc waterfall - Lang Son – Ha Long – Cat Ba island - Hanoi.

•      Tourist can discover this area as a backpacker by themselves with local bus event it is not easy. 

•      They need to have a permit paper when go inside Ban Gioc Waterfall but they can get it when they are in Cao bang town; just need to bring their passport and go to the Immigration department to get a permit.

•      The locals people in this area cannot speak English or a few only so they must to prepare the way to communicate with the locals to ask the way, to find the place to stay, to bargain for “xe om”… :chin:

•      To cover this route, it takes about 9 days, suggestion as following:

o Day 1: Hanoi – Ba Be – stay in Ba Be
o Day 2: Ba Be
o Day 3: Ba Be – Cao Bang – stay in Cao Bang
o Day 4: Cao Bang – Ban Gioc Waterfall – Cao Bang
o Day 5: Cao Bang – Lang Son
o Day 6: Lang Son – Halong Bay
o Day 7: Halong Bay – Cat Ba
o Day 8: Cat Ba
o Day 9: Cat Ba – Hai Phong – Ha Noi

•      You can find some schedules of locals busses on internet but not all. Every province in Vietnam has public bus station and you can ask the locals for details.

•      The most expensive services of this route for a private tour is CAR and it costs about US$90 per person per day including private car, driver, tour guide, all admission fees, accommodation and meals. 

Antwoord is niet van het meisje samen met mij op mijn avatar, zei is mijn vraagbaak over het zuiden van Viet Nam.

Gr.
Ton.

Hallo Denise,

Wil nog wat aanvullen op mijn vorige antwoord.

Prijs die is doorgegeven als indicatie ( 90 usd pp ) is ook met overnachting in Halong bay en de overnachtingen op Cat Ba, heb ik net vernomen vanuit Hanoi.

Zie hier

Dear Ton,

The price US$90 per person per day is estimate cost and include the trip in Halong Bay and Cat Ba island. All accommodation are standard basic only. For the boat in Halong Bay, we can book Jewel of the Bay boat (Superior option) or Marguerite boat (Standard option).

Thanks,
Ha.

gr.
Ton.

Hoi Ton,

Bedankt voor je inzet en je gedetaileerde antwoord. Het is inderdaad duurder dan dat ik in gedachten had ik en zal dan ook nog een tandje harder moeten sparen, wordt nu alleen nog maar kale rijst eten 's avonds lol. Ik denk wel dat ik de route in zou moeten korten omdat ik anders door de rest van het land zou moeten rennen (moet 24 april weer in het vliegtuig terug naar Nederland zitten en we zouden dan op 2 april aan de route beginnen.
Het komt nu dus neer op keuzes maken (en hard sparen). Ik heb zo het vermoeden dat ik nog een keer terug zal moeten naar Vietnam hahaha.

Ik ga heel hard nadenken over de opties en even overleggen met mijn vriend. Ik laat je zeker nog weten wat het uiteindelijk geworden is!

Groetjes, Denise

1 like

Hallo Denise,

Helaas is Viet Nam wat duurder geworden; ook voor backpackers.
Door de grote toename van touristen uit vooral Rusland en China gaan de prijzen als een gek omhoog.
Het aanbod kan de vraag daardoor niet meer bijhouden.

Maar nog eenmaal terug te moeten gaan naar Viet Nam is echt geen straf.
Ga in december nu voor de 14e keer.

Wens je nog veel succes met je planning en budgetr.

Gr.
Ton.

Ps

Misschien even stemmen; bij communities voor WW?

Of wordt vriend

Hoi Ton,

Dat krijg je als een land toeristischer gaat worden, maar heb gelezen dat ik met mijn € 50,= budget per dag voor slapen, eten en reizen met 2 personen toch nog een eind moet komen. Ons doel is niet om zo snel mogelijk van punt A naar punt B te komen maar juist van de reis van A naar B met volle teugen te genieten (daarom zou motor rijden ook perfect zijn geweest voor ons).

We zullen het allemaal gaan zien en beleven, ik weet zeker dat we enorm zullen gaan genieten!

Groetjes, Denise

Hoi Denise,

Om nog even op de vrijheid van motorrijden terug te komen.
Je zou wel een tocht kunnen doen met de Dalat Easy Riders. Je zit dan wel achterop maar kunt met genieten van de omgeving.
Wij hebben met hun een 3 daagse tocht gedaan van Nha Trang naar Dalat, 500 km door het Central Highland.
In 1 woord geweldig. Maar ook net als auto met prive chauffeur wel iets duurder.
Wij waren hiervoor 200 USD per persoon kwijt voor 3 dagen met overnachting alles inbegrepen behalve het eten.
Maar je komt niet op toeristische plekken, je komt ook bijna geen andere toeristen tegen dat het eten en drinken voor 4 personen samen tussen de 5 en 10 euro ligt.
Je kunt hun site bekijken en kijken of je het iets vind, je kunt ze mailen en zelf aangeven van welke plaats naar welke plaats je zou willen. Zij geven je dat antwoord of het kan en de kosten hiervan. Kun je alsnog beslissen of je het wil of niet.
Voor ons was dit 1 van de hoogtepunten van onze reis. Mocht je er iets aan hebben ons reisverslag is te lezen op
http://rob-ingrid.waarbenjij.nu/reisverslag/4417576/easy-riders
en de site van de easy riders is http://dalat-easyrider.com/
Je je tour zo lang maken als je zelf wil, wat wij ook geweldig vonden was bij de dray sap waterfall Vietnam (goolge afbeeldingen zegt genoeg denk ik) en je komt er werkelijk niemand tegen , heerlijk!

Groetjes Ingrid