Ik zou eerst hier even naar kijken. Er staat trouwens meer op deze site over het gebruik van een motorfiets.
N.B. Ik heb deze tekst geleend van Ton, dus heb er zelf niets aan gedaan.
Ik zou eerst maar goed nadenken voordat ik een motor zou gaan besturen
Maar zal het advies van Thijs nog wat aanvullen.
Een Nederlands ( motor) rijbewijs is niet geldig.
Ook een internationaal rijbewijs is niet geldig.
Alleen met een Vietnamees rijbewijs mag je op een motor, of in een auto, rijden en er zijn daar geen uitzonderingen op!
Een Vietnamees rijbewijs kan je alleen krijgen bij een visum langer dan 3 maanden.
Ik denk dat er maar weinig touristen zijn die dat halen, en je moet het dan ook nog indienen en na 1 a 2 weken ophalen in de stad van aanvraag.
Gevolgen bij calamiteiten en erger
1
Zonder rijbewijs kan je een bekeuring krijgen en ook kan het voorkomen dat je motor in beslag wordt genomen.
De periode voor in beslag name moet je die dagen gewoon betalen aan de verhuurder; dus een beslagname van bijv. 30 dagen betekend dan , boete + 30 dagen huur.
2
Ongeluk zonder letstel
Alle materiele kosten zijn dan voor jouw rekening, ongeacht de schuldvraag; zal je echt niet lukken om getuigen te vinden om je eventuele onschuld te bewijzen.
Jij rijd zonder rijbewijs en bent dan aansprakelijk voor alle schulden.
ook een verzekering die je hebt afgesloten bij de verhuur vervallen; je hebt geen rijbewijs.
Ook nederlandse verzekeringen vervallen; je hebt geen rijbewijs; dus zelf betalen.
3
Ongeval met slachtoffers
Dan idem als 2 +.
Als het slachtoffer ook kostwinner, of geld binnen brengt in het gezin, is , dan moet je alle gederfde inkomsten uit arbeid betalen voor de duur dat zij of hij arbeidsongeschikt is.
ook alle eventuele medische kosten die je zelf hebt , moet je zelf betalen ( of op coulance rekenen ).
Ook kosten van repatriëring, in bijv business class of andere speciale aanpassingen , moet je dan zelf betalen en ook alle speciale transfers als een ambulance ed.
Reisverzekeringen dekken dit niet omdat je een strafbaar feit hebt gepleegd en je niet aan de daar geldende wetgeving hebt gehouden.
In een extreem iets ( drank, drugs ed. ), of niet betalen kan er gevangenisstraf erbij komen ( gijzelen ).
3
Ongeval met een dodelijk slachtoffer
Denk dat iedereen het wel begrepen hebt.
Dus 1 + 2
Maar dan moet je ook rekenen op een inkomstenderving van het aantal jaren dat het slachtoffer had kunnen inbrengen in het gezin tot een natuurlijk dood .
- natuurlijk alle materiële schades van de verhuurder ed.
Deze zullen echt betaald moeten worden om het juridische gedeelte positief te beïnvloeden.
Ik heb in het boven staande wel de maximalen geschreven, en het blijft natuurlijk aan het Vietnamese recht daar een oordeel over te hebben.
Ook is het aan nederlandse verzekeringen om hoe om te gaan in een specifieke casus.
Wat ik in het bovenstaande geschreven heb , zijn wel de “worst scenario’s”, en afhankelijk van het Vietnamese rechtspraak en de coulance van nederlandse verzekeringsmaatschappijen, of van je verzekering.
Maar advies van mij is en blijft na ongeveer 125 of meer post, niets huren.
Ondanks dat het je zo leuk lijkt, verkeer in Viet am is echt helemaal anders als hier, en een ongeluk zit in een klein hoekje.
Misschien iets wat Ingrid schreef in een ander topic, wat ook leuk is.
“Daarbij als je achter opzit bij de ER dan kun je echt genieten van waar je rijdt, de omgeving! Het wegdek is namelijk niet zoals hier zit op plaatsen vol met gaten en omdat je de weg niet kent is het dus op de weg letten ipv de omgeving mocht je zelf willen gaan rijden.”
Laat het hier bij.
Groeten en veel plezier in Vietnam
Cor en Wilna>>>:zon02::wereld: