Vietnam kosten voor backpacker ?

Beste mede reizigers

Ik ga in November 2013 richting Vietnam.
Het wordt mijn eerste backpack reis en ik vroeg mij af of jullie uit eigen ervaringen konden vertellen wat je aldaar per dag aan uitgaven een beetje kwijt bent ?
Ik ben geen luxe persoon en zal vooral een opzoek gaan naar een guesthouse.
Verder ben ik ook niet iemand die max geld uit wilt geven. Ik dacht zelf aan een bedrag van 20 a 25 euro per dag.
Ik hoor het graag als iemand hier iets meer kan over vertellen.

Groetjes

Cris

Hoi Cris,

Ik heb afgelopen zomer gebackpackt in Vietnam, en kwam inderdaad rond de 20-25 euro per dag uit geloof ik. Ik heb dan niet luxe gedaan, maar heb ook niet steeds het goedkoopste van het goedkoopste opgezocht. Meestal een dag van tevoren op Booking of Hostelworld ofzo gekeken wat een redelijke beoordeling had en dan de goedkoopste gepakt. Het bedrag waar jij zelf aan denkt lijkt mij dus een goede inschatting :slight_smile:

Veel plezier alvast!
Groetjes Lisanne

1 like

Hoi Lisanne

Oke bedankt daar heb ik zeker wat aan, zat ik aardig in de buurt met het bedrag ! :slight_smile:
En Booking of Hostelworld kon ik ook nog niet .

Bedankt voor je response !
Groeten
Cris

Beste Cris,

Het hangt ervan af hoelang je in Vietnam wilt blijven. De reguliere kosten voor een backpacker daar zijn +/- 25 eu p.d. Ik was zonder mijn vliegticket daar 1100 euro in de maand kwijt. Ik heb redelijk ruim geleefd en veel tours gedaan (Ha Long bay, Sapa, etc.) Als ik jou was zou ik in Hanoi of Saigon meteen naar een hostel gaan en kijken of iemand zijn/haar motor verkoopt. Dit schilt veel geld qua reizen en je ziet veel meer! Ik had een motor gekocht voor 160 dollar en verkocht voor 220. Benzine is goedkoop en het reist fijner (vind ik). Treinen zijn relatief duur en met de bus reizen is gewoon klote, want het duurt lang.
Veel plezier!

1 like

Thanx voor je tips, ik heb toevallig een tijdje terug mijn motor rijbewijs gehaald dus zal eens kijken of ik aldaar wat tegenkom!
En aangezien het een aardige afstand tussen Hanoi en Saigon is, heb je die dan afgelegd met de motor ??
En zijn de motoren daar een beetje betrouwbaar ?

Gr
Cris

Ook al heb je geen motorrijbewijs kan het. Maar mooi meegenomen dat je er een hebt! De meeste motoren die ze daar verkopen zijn russische motoren, Sommige mensen hebben er kleine problemen mee, maar ik heb nooit erge dingen gehoord. Het enige wat ik heb gehad was dat mijn band lek ging in de middle of nowhere, maar was ook wel hilarisch… Meeste motoren worden aangeboden in backpackerhostels. Ik heb de mijne gekocht in het backpackers downtown hostel in Hanoi. Daar worden ze veel gekocht/verkocht. De rit is echt prima te doen. Binnen een maand kan je prima van noord naar zuid rijden of andersom met genoeg stops en rustig de tijd te nemen. Waarschijnlijk kom je vaak ook andere mensen tegen die ook reizen met de motor. Nog een tip als je hem wilt verkopen: Plak in een hostel een papiertje aan jezelf op dat je je motor wilt verkopen en heb dan ook een boekje bij je met de eigenschappen van de motor, dan ben je hem zo kwijt. Dus niet alleen advertenties hangen aan de muur, want dat duurt lang. Als je vragen hebt hoor ik het wel!

Hallo Criss,

Wat leuk dat je naar Vietnam gaat in december. Ik ga over 3 weken voor mijn eerste backpack reis naar vietnam samen met mijn vriend. Wij hebben tot nu toe alleen een guesthouse in Saigon geboekt voor 3 nachten voor euro 36,90 totaal. Dit is een kamer met airco, eigen badkamer en tv en zonder ontbijt. Voor 2 dollar mag je ontbijten in het guesthouse maar volgens mij kan je veel goedkoper ontbijten als je dat stad in gaat. Wij hebben gewoon geboekt via bookings.com maar op tripadvisor is ook een fijne site vooral om beoordelingen te lezen.

Denk dat je wel dat met 20-25 per dag goed uit komt, kan je wel een update geven als we terug zijn begin november?

Hoi Vir

Bedankt voor je reactie ! IK zal die site eens bezoeken waar je het over had.
Als ik het zo hoor van de mensen op deze site moet het denk ik wel goed komen met dat bedrag .
Ben benieuwd hoe jullie het bevalt aldaar.
Als jullie een update hebben dan hoor ik het graag !
Alvast heel veel plezier gewenst !!!

Gr
Cris

Top voor je uitleg.
Ik moet zeggen lijkt mij zeker wel een gave ervaring met de motor daar lekker touren en ontdekken !
Ik gaat eens zeker mijn ogen open houden bij die hostels en kijken of ik misschien wel een leuke motorfiets tegenkom.

Nogmaals thanks voor de tips !

Ik zou eerst hier even naar kijken. Er staat trouwens meer op deze site over het gebruik van een motorfiets.
N.B. Ik heb deze tekst geleend van Ton, dus heb er zelf niets aan gedaan.
Ik zou eerst maar goed nadenken voordat ik een motor zou gaan besturen

Maar zal het advies van Thijs nog wat aanvullen.

Een Nederlands ( motor) rijbewijs is niet geldig.
Ook een internationaal rijbewijs is niet geldig.

Alleen met een Vietnamees rijbewijs mag je op een motor, of in een auto, rijden en er zijn daar geen uitzonderingen op!

Een Vietnamees rijbewijs kan je alleen krijgen bij een visum langer dan 3 maanden.
Ik denk dat er maar weinig touristen zijn die dat halen, en je moet het dan ook nog indienen en na 1 a 2 weken ophalen in de stad van aanvraag.

Gevolgen bij calamiteiten en erger

1
Zonder rijbewijs kan je een bekeuring krijgen en ook kan het voorkomen dat je motor in beslag wordt genomen.
De periode voor in beslag name moet je die dagen gewoon betalen aan de verhuurder; dus een beslagname van bijv. 30 dagen betekend dan , boete + 30 dagen huur.

2
Ongeluk zonder letstel
Alle materiele kosten zijn dan voor jouw rekening, ongeacht de schuldvraag; zal je echt niet lukken om getuigen te vinden om je eventuele onschuld te bewijzen.
Jij rijd zonder rijbewijs en bent dan aansprakelijk voor alle schulden.
ook een verzekering die je hebt afgesloten bij de verhuur vervallen; je hebt geen rijbewijs.

Ook nederlandse verzekeringen vervallen; je hebt geen rijbewijs; dus zelf betalen.

3
Ongeval met slachtoffers

Dan idem als 2 +.

Als het slachtoffer ook kostwinner, of geld binnen brengt in het gezin, is , dan moet je alle gederfde inkomsten uit arbeid betalen voor de duur dat zij of hij arbeidsongeschikt is.
ook alle eventuele medische kosten die je zelf hebt , moet je zelf betalen ( of op coulance rekenen ).
Ook kosten van repatriëring, in bijv business class of andere speciale aanpassingen , moet je dan zelf betalen en ook alle speciale transfers als een ambulance ed.

Reisverzekeringen dekken dit niet omdat je een strafbaar feit hebt gepleegd en je niet aan de daar geldende wetgeving hebt gehouden.

In een extreem iets ( drank, drugs ed. ), of niet betalen kan er gevangenisstraf erbij komen ( gijzelen ).

3
Ongeval met een dodelijk slachtoffer

Denk dat iedereen het wel begrepen hebt.

Dus 1 + 2

Maar dan moet je ook rekenen op een inkomstenderving van het aantal jaren dat het slachtoffer had kunnen inbrengen in het gezin tot een natuurlijk dood .

• natuurlijk alle materiële schades van de verhuurder ed.

Deze zullen echt betaald moeten worden om het juridische gedeelte positief te beïnvloeden.

Ik heb in het boven staande wel de maximalen geschreven, en het blijft natuurlijk aan het Vietnamese recht daar een oordeel over te hebben.

Ook is het aan nederlandse verzekeringen om hoe om te gaan in een specifieke casus.

Wat ik in het bovenstaande geschreven heb , zijn wel de “worst scenario’s”, en afhankelijk van het Vietnamese rechtspraak en de coulance van nederlandse verzekeringsmaatschappijen, of van je verzekering.

Maar advies van mij is en blijft na ongeveer 125 of meer post, niets huren.
Ondanks dat het je zo leuk lijkt, verkeer in Viet am is echt helemaal anders als hier, en een ongeluk zit in een klein hoekje.

Misschien iets wat Ingrid schreef in een ander topic, wat ook leuk is.

“Daarbij als je achter opzit bij de ER dan kun je echt genieten van waar je rijdt, de omgeving! Het wegdek is namelijk niet zoals hier zit op plaatsen vol met gaten en omdat je de weg niet kent is het dus op de weg letten ipv de omgeving mocht je zelf willen gaan rijden.”

Laat het hier bij.

Groeten en veel plezier in Vietnam

Cor en Wilna>>>:zon02::wereld:

1 like

Ik vond de wegen erg goed en heb alleen maar positieve verhalen gehoord van mensen die daar rondreden en geloof mij, dat waren er redelijk veel! Het verkeer is inderdaad anders, maar daar wen je echt zo aan. Je hebt altijd risico’s, ik zou zeker nog een keer dan dat kleine risico nemen, aangezien het veeeel leuker is! Maar misschien een goede tip van Cor en Wilna om er nog een keer goed over na te denken.

Hoi Cor en Wilna

Ik kan alleen zeggen dat de tekst helder is !
Ik wist hier helemaal niets vanaf dus en het risco is het niet waard .
Bedankt voor jullie aanvulling ! :slight_smile:

Ik hou het dan toch lekker met de trein.

Bedankt voor je aanvulling !

Groeten

Cris

Voor kosten en vertrektijden van de binnenlandse treinen kan ik je de volgende site aanraden

www.seat61.com en dan doorklikken naar Vietnam

Succes met de voorbereiding

groeten Cor en Wilna>>>:zon02::wereld:

Hallo Cris,

Deze discussie is me even ontgaan, en ik bedank Cor en Wilna om je te waarschuwen voor eventuele gevolgen.
Dat deze waarschuwingen geen loze zijn , blijkt natuurlijk wel uit verhaal van afgelopen augustus met een Nederlandse student die wel ging rijden.
Het ging gruwelijk mis op een relatief rustig eiland voor wat betreft motorrijders.

Het geld is betaald en de aanklacht ingetrokken, maar die moet natuurlijk, net zoals in Nederland toch ambtshalve voortgezet worden.
Maar kan dus de straf wel beïnvloeden.

http://www.bndestem.nl/regio/brabant/aanklacht-tegen-tim-valk-ingetrokken-1.4029876

Even een kleine aanvulling op dit artikel, de beste man vergeet nog 1 optie; dus het kan 4 kanten op gaan.

1
Verlenging van het onderzoek en dus voortzetting van het voorarrest in de cel
2
Genoeg straf en voorarrest is gelijk aan de celstraf en dus op vrijdag 4-10 vrij man
3
geen rekening houden met de betaling en de zaak dus ambtshalve voortzetten.
4
gelijk aan 1 maar dan het voorarrest niet in de gevangenis ,maar in Viet Nam doorbrengen, met een meldplicht op een politiebureau elke dag.
Ongeveer gelijk aan het meisje in Australië vorig jaar iemand dood reed.

Maar ben blij dat je voor het OV gaat en misschien met de ER.
Het blijft natuurlijk ieder zijn eigen verantwoordelijkheid wat te doen.

Ik moest deze casus er natuurlijk even bij zetten, zodat je , en iedereen die dit ontgaan is, weet dat de straffen echt zo zijn.

gr.
Ton.