Kosten Vietnam

Hallo! Wij willen in december 2,5 week gaan backpacken in Vietnam. Om ons een beetje voor te bereiden vragen wij ons af wat zijn de gemiddelde kosten voor hostels, eten en drinken per dag? Daarnaast de vraag wat is niet al te toeristisch maar moeten we zeker niet overslaan als we door het land reizen? We hebben veel gelezen over reizen om de brommer/motor… Dit lijkt ons een hele bijzondere en mooie manier om het land echt te ervaren :slight_smile:
Benieuwd naar de ervaringen van anderen hierover…

De Dong is gekelderd en de dollar is duurder, dus ik weet niet of dit nog up-to-date is, maar ter indicatie van een paar jaar geleden:

Approval letter $8 en Visa on Arrival $45.
Shuttlebus van Hanoi Airport naar Old Quarter $4.
Taxikosten zijn $12 of hoger, maar zou je kunnen delen.
Warme maaltijd met drinken tot $5. Kan ook voor minder. Maar duurder wanneer je alcohol drinkt of een luxer restaurant kiest.
Ontbijt zat bijna altijd bij de hotelprijs inbegrepen.
Ik kies altijd budgethotels of guesthouses met goede reviews, eigen badkamer en airco. Voor $15 a 20 in populaire plaatsen en $12 in bijvoorbeeld Ninh Binh.
Hostels (dorms) zijn goedkoper, maar minder nachtrust door feestjes en rondhangende lui. Je moet daar van houden. Ik heb liever contact met locals. Zo leer je het land pas kennen.

Er zijn vaak plekken waar je stokbrood op straat kunt kopen. Warm eten (snacks) op straat kan ook, maar uitkijken met vlees of eten dat er al lang ligt. Vooral tijdens het koelere seizoen in het noorden vertrouw ik straateten vaak wel.

Voor tours kan het lonen om eerst wat rond te lopen. Er is veel concurrentie en zeker prijzen voor budgetreizigers. Een dagtour baar Halong Bay was $35 bij mijn hotel. Maar $18 bij een hotel iets verderop. Zelfde tour. Maar dat kun je ook veel duurder maken door een luxere boot of met overnachting(en).

Ik vind prijzen van tours die in sommige topics op dit forum voorbij komen vaak schokkend… Vietnam is een arm land met een laag gemiddeld inkomen. Uiteraard betalen wij als buitenlanders vaak meer dan de locals, maar mensen die maar 1 keer per jaar op vakantie gaan (geen echte reizigers dus), die hebben vaak een ruimer budget en zijn makkelijk bereid om geld uit te geven. Helaas mede verantwoordelijk voor het opdrijven van prijzen.

Wanneer je het vervoer zelf regelt en ter plekke onderhandelt, kan het vaak veel goedkoper. In Sapa werd ik bijvoorbeeld op het centrale plein aangesproken door Hmong-dames, ben met hun op pad geweest door de vallei, inclusief avondeten en lunch. Zonder een prijs af te spreken. Ik mocht zelf bepalen wat ik hen gaf… In Dalat idem dito. Met een gepensioneerde Easy Rider de omgeving verkend. Bescheiden man. Ik was vrij in wat ik hem betaalde…

Er zijn aanbieders voor motortours en motorhuur, google maar eens (Engelstalig). En ik ken expats in Zuidoost-Azië die heel veel per motor afleggen, maar die wonen vaak in het land zelf of in een buurland en rijden al zeer regelmatig motor.
Er zijn kanttekeningen. Zie deze disuccussie:
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=163046

Johan

Dank je wel Johan
Erg bruikbare tips :slight_smile: We zijn ons druk aan t voorbereiden. Nog een paar vragen. Ik las dat er naast een visum ook een letter of approval nodig is. Weet je of dit ook bij de ambassade aan te vragen is of gaat dit via een andere route? En wat zijn de kosten hiervan?
Daarnaast willen we heel graag gaan duiken en lijkt Nha trang (con dao-archipel) een van de mooiste plekken om dit te doen. Zijn er daarnaast ook nog plekken waar dit aan te raden is?