Kosten Vietnam

Hallo reizigers,

Wie kan me een beetje een indicatie geven over kosten vietnam. treinreizen, hostels enz. Dankjewel!

groeten Jochem

ik zat toch zeker op de 25 euro per dag. Maar daar zaten ook een paar relatief dure trips naar Sapa en Halong Bay bij.
Hostels ben ik er niet zoveel van tegen gekomen.

hotels zijn rond de 10 dollar voor 2 personen. eten/drinken is goedkoper dan in thailand.
trips zijn wel duur. wij zaten met 2 pers op 30 euro p/d en in thailand en laos op 25 euro p/d.

karin en machie, dankjewel voor jullie reactie!

Hoi Jochem
het totaal plaatje kan ik je (nog) niet geven maar een site die mij in een aantal dingen goed heeft geholpen is www.seat61.com . dit is een site over treinen in verschillende landen. hier kan je bijvoorbeeld tijdschema’s op vinden maar ook hoe duur een rit van A naar B is (weet niet zeker of het erg up to date is maar dat zal vast wel ergens staan).
je moet maar even kijken of je er iets aan hebt!
groetjes lotte

Hoi Lotte, goeie tip! dankjewel! groetjes jochem

graag gedaan hoor!

in vietnam kleine stukjes met de trein is moelijk te boeken. het zit allemaal vol zeggen ze maar het is zo dat werd mij uitgelegd dat de kaartjes in hanoi en hcmc worden verkocht omdat dan de hele weg de trein vol zit.
je kan dan 's morgens om 7 uur komen en dan komen de plaatsen van die dag die niet verkocht zijn vrij en kan je dus misschien nog met de trein op die dag.
naar sapa is wel te boeken maar dan moet je als je een slaapplaats wilt bij een reisbureau boeken die kopen namelijk alles op , zitplaatsen kan je boeken op treinstation van hanoi.

In vietnam heb je bussen door het land rijden waar je op kan stappen en er weer uit kan stappen. Je bataalt 1 ticket van hanoi tot HCM en daar kan je dan 1 of 2 maanden over doen(zie ook lonelyplanet). volgens mij is zo’n ticket 60 euro.
Vliegen is ook een optie, ben zelf van danang naar HCM gevlogen voor 40 euro geloof ik.
Tours zijn niet duur, het is vaak geodkoper om een tour te doen ipv iets zelf te doen. Voor een tour op de parfum rivier bij Hue waren we 6 dollar per persoon kwijt incl lunch.
hotels zijn idd rond de 10 dollar per persoon, alleen HCM was erg duur in verhouding. Hier hebben we voor 16 dollar voor 2 personen geslapen.

Hallo!
Wij hebben 1,5 maand door Vietnam gereisd. Eerst hebben wij 2 weken op een motor door het noorden gereisd. Dus met ons eigen vervoer naar Sapa. De motor kostte ons 140.000 dong (25.000 is ongeveer 1 euro).

Kamers in Vietnam zijn heeeeel goed. Wij hebben nooit meer betaald dan 8 dollar per kamer. En de kwaliteit is erg goed, mooie kamers met kabeltv, eigen badkamer enz.

Het eten is goedkoop.

Je kan van Hanoi bijvoorbeeld naar HCMC reizen met een open bus systeem, maar ook de andere kant op. Je moet niet meer betalen dan 24 dollar voor dat ticket (gewone zitplaatsen). Maar voor sleepingseat moet je wel meer betalen, de prijs weet ik niet. Je kan 6 tussenstops nemen op dat ticket.

Ik en mijn vriend zaten gemiddeld op een budget van 20 euro per dag SAMEN! Dus dat is heel goedkoop!

Wij zijn net 3 weken uit Vietnam, dus het is nog actueel :slight_smile:

de open tour ticket hoef je niet in 1x voor het hele stuk te betalen. Zelf heb ik steeds per keer een kaartje gekocht. Ben je net iets vrijer, zal wel een tikkie duurder zijn. Tijd om te boeken ben je sowieso kwijt, omdat je ook met de ticket voor het hele stuk bij iedere stop opnieuw een plaats moet reserveren.

‘Het eten is goedkoop’. Wat is goedkoop? Vietnam vond ik beduidend duurder dan India. In Hanoi betaalde ik in het toeristische deel voor een hoofdgerecht $5 voor alleen het hoofdgerecht, vond ik vrij prijzig (was dan wel een vegetarisch restaurant, zijn er wat minder van, daarom misschien ook duurder?). In Vinh Long (Mekong Delta) zat ik in een restaurantje waar nagenoeg geen toeristen kwamen. Daar betaalde ik met voorgerecht en drinken nog geen $1 .

Lees altijd de voorwaarden bij tours; eten is vaak inbegrepen, drinken niet. Entree is ook lang niet altijd inbegrepen. Een boottochtje incl. eten in Hué kostte maar een paar dollar. Het was echter zonder entree, zonder de benodigde motorritjes. Dan kwam het uit op een dikke $20. En dat vond ik dan wél weer duur.

Tegen mij werd vaak gezegd bij het boeken van een tour of kamer; Good for you!!! Meestal betekende dat ook dat het duur was. Dus gaf ik aan dat ik ‘cheap for me’ wilde. In Sapa zat ik inderdaad in een fantastische kamer, maar veel en veel te groot, met bad en weet ik veel wat voor zaken die ik niet nodig vond. Met dit soort reisjes kwam ik dus tot de 25 euro per dag. Ik reisde alleen, dat is ook wat duurder.

tourtjes zijn idd opzich niet duur maar ik bedoelde meer dat het duurder is dan in laos en thailand omdat we daar een scooter huren en alles zelf doen. dit is niet zo gemakkelijk in vietnam.
in nha trang,mui ne,danang en dalat hebben we dit ook wel gedaan maar de andere plaatsen moest je toch iets boeken om iets te zien.
halong bay , saigon , hanoi , chau doc .

de uitgeklede tour is inderdaad niet zo duur, maar trips naar Sapa enzo vond ik ook prijzig! In Vietnam heb ik best vaak een fiets gehuurd en ben lekker rond gaan rijden. Even zelf het stuur in de hand ipv met zo’n tour!
Het blijft lastig als het communiceren niet al te goed gaat. In Nha Trang las ik in de Lonely Planet dat er cashewnoot plantages waren. Nooit gezien, ging niet eens een tour naar toe, dus ik probeer een motorrijder te scoren. Eerst uitgelegd, snapte er niets van. Vervolgens laten
lezen, volgens mij heb ik het zelfs getekend; ah, coconut! I know I know! Nee, niet die, die ken ik zo onderhand wel, ik wil Cashewnoten zien!!! Jaja, coconut. Laat maar.
Ik heb het aan meerdere mensen gevraagd, in het hotel, motortaxi’s, maar het lukte gewoon niet. Er waren wel 20 boottrips te regelen, die allemaal het zelfde waren, met die foute karaoke, waterbar en weet ik veel wat, maar op eigen gelegenheid iets anders zien wordt al vrij snel behoorlijk lastig!
Wat heb je eigenlijk in Chau Doc gedaan? Je kon toch alleen maar naar Sam Mountain?

ja idd naar de sam mountain en een beetje rond gereden. een bootje gehuurd en over de rivier gevaren, in een huisje gekeken bij een boten maker geweest en in een visfokkerij. ik vond chau doc wel relaxt de mensen waren er een stuk vriendelijker dan in meer toeristische plaatsen, dit was in danang en dalat ook het geval.

Ik ben net 3 dagen terug van een maand Cambodja en Vietnam (2 mei t/m 2 juni) We waren met zn 2en en voor die maand waren we 700 euro per persoon kwijt. Hotels zijn vaak voor 10 en 15 dollar heel goed. Voor 3 dollar per persoon kan je heerlijk eten en ik heb geen diarree gehad de hele maand, dus het eten is ook goed.
Bij die 700 euro per persoon zaten ook een duur treinkaartje naar Sapa (30 dollar voor heen en 30 dollar voor terugreis) en een excursie van 3 dagen naar Halong Bay en Cat Ba eiland van 125 dollar. (Ga voor excursies vanuit Hanoi naar The Real Kangaroo Cafe!! Supergoed!)
En Let op! In Vietnam kan je geen dollars pinnen! De Lonely Planet zegt van wel, maar zelfs bij banken kan je geen dollars halen, dus je moet of een stapel dollars meenemen of gewoon met dong betalen (1 dollar =16000 of 17000 dong) Ligt eraan welke koers ze aanhouden.
Veel succes!!

Voor meer info over Vietnam: basenlinda.waarbenjij.nu Hier hebben we de hele maand berichten op gezet, dus misschien staan er bruikbare dingen voor je bij.