budget 1 maand Vietnam ?

kostenplaatje 1 maand Viëtnam

Graag zou ik, in de loop van 2014, een reis plannen van 3 à 4 weken trekken door Viëtnam.
Het betreft een trip met 2 personen en de bedoeling is om het zoveel mogelijk low-budget te houden zonder echt ‘zwaar basic’ te gaan maar net ietsje meer.
Wie kan ons, uit ervaring, vertellen wat het budget is om het ginds een maand vol te kunnen houden (overnachtingen, eten, belangrijkste excursies en vervoer ter plaatse )
Wie schitterende info heeft ivm de prijs van de heen- en terugvlucht, mag ons dit ook vertellen …
Dankjewel voor jullie moeite ! mieke*

Hallo Mieke,

Ik wil je wel idee geven, maar wel in USD, omdat dit in Viet Nam gerekend wordt.
Kosten in euro’s zijn dan afhankelijk van de koers op moment van jullie vakantie.

Ik denk dat aan het volgende moet denken voor 2 personen

Overnachtingen 30 usd per kamer
vervoer bus 25 usd per rit
trein ( geen Sapa trein ) 70 usd ( beetje afhankelijk van traject en klasse ( soft bed, zitplaats enz. )
eten, lunch / ontbijd 10 / 12 usd

Dit een beetje voor de basis dingen

Excursies

Dit is moeilijk, omdat er zo velen zijn, maar een poging.

Grote stad ( Saigon of Hanoi ) wandelend aan entree denk aan 5 usd pp zonder vervoer, georganiseerd aan tussen de 15 en 150 usd pp voor een dagtrip.

Cu Chi bijv tussen 20 en 350 usd voor 2 personen georganiseerd; alleen doen is wat goedkoper, maar vergt teveel tijd.

Belangrijkste excursies.

Ik weet niet wat voor jullie de belangrijkste zijn dus even gokken

Sapa
Met trein + verblijf + vervoer + omgeving bekijken in 3 dagen ( 1 nacht daar overnachten 2 dagen in de trein )
250 usd tot ???

Halong Bay
Met 1 overnachting
200 usd tot 9000 usd

Mekong Delta

Beetje afhankelijk of je er al zit ( in Can Tho ), dan is de markt van Cai Rang te doen voor 25 usd , daar boeken.

Even een tip.
Er worden homestays aangeboden, maar deze zijn duurder dan een 2 of 3 sterren hotel.
Dus je niet vergissen in het woord en denken dat deze goedkoper zijn.

Is een hotel dat je een idee geeft hoe mensen vroeger leefden in Viet Nam.
Een echte home stay is pas een home stay, wanneer je eerst naar het politie bureau moet om een vergunning te krijgen om op dat adres te mogen overnachten.
In alle andere gevallen zijn het commerciële plaatsten waar je mag overnachten en ze een hotel vergunning hebben.

Voordeel is wel van sommige commerciële homestays, dat ze op een mooie plek liggen en wat verder van het touristische gedeelte.
Nadeel is dan ook gelijk dat, wanneer je wat wilt boeken je al snel geneigd bent om dat via hen te doen om een rit naar het touristische gedeelte uit te sparen. en je geen vergelijk hebt in prijzen.

In het touristische gedeelte zijn de prijzen wat lager en kan je soms daarover onderhandelen.

Gaat natuurlijk ook op voor eten en drinken dat je gebruikt in de commerciële homestay.

Bovenstaande over homestays is vooral aan de orde in het zuiden; Mekong Delta.

Ook vind je dit op vele andere plekken waar veel touristen komen.

In wat minder bezochte gebieden logeer je wel bij 1 familie, hebben ook een hotelvergunning, maar dit komt authentieker over omdat ze maar 1 misschien 2 kamers hebben om te verhuren.

In de Mekong heb je homestays van meer dan 20 kamers, denk dan dat je dan wel echt over een hotel kan spreken ipv homestay.

Internationale tickets

Dit is een beetje afhankelijk van je reis; wil je landen in Saigon en vertrekken vanaf Hanoi of omgekeerd?

Maar even een idee uit mijn ervaring voor dit jaar.

Vlieg altijd vanaf Frankfurt naar Saigon, rechtstreeks, dus zonder stop in 11 uur; parkeren voor 26 nachten 80 euro en prive van en naar vliegveld prive.

Heb nu een ticket ( EC ) gekocht voor 800 euro pp rechtstreeks en vond dit een mooie prijs.
Dit ticket kon je 2 maanden geleden kopen voor 600 euro, was wel even balen, maar was toen blij met de 800 euro.

Ik denk dat het belangrijkste is dat je een prijs in je hoofd hebt wat je er aan wilt uitgeven.
Rekening gehouden met de vluchttijd, eventuele over stappen en tijd die dat kost,aan je wensen.

Je kan bijv. goedkoop vliegen op Bangkok, maar dan moet je wel de vluchten naar Viet Nam erbij rekenen en dan kan het wel weer duurder uitpakken.

Wanneer je laat weten , of je weet wanneer je wilt gaan, wil ik wel even kijken naar opties.
Misschien dan ook handig of je veel tijd wilt besteden aan de een overstap.

Denk dat dit ook vele anderen mensen een uitdaging is om met een optie te komen die aan je wensen voldoet?

Ik hoop Mieke, dat dit je vragen wat heeft kunnen beantwoorden?

gr.
Ton.

Hoi,

Wij zitten nu in Haiphong en proberen door Vietnam te trekken op een budget van 50 euro per dag voor slapen, eten en drinken en transport. Nou tot nog toe… peanuts! Moeten er wel bij vertellen dat wij lopen in plaats van een taxi of excursie te doen en zelf proberen alles te regelen aan tickets e.d. Even wat bedragen hotelkamer incl. ontbijt tussen de 10 en 15 euro, even goed rondkijken en je hebt een prima hotel. Eten doen we tot nu toe in de eenvoudige restaurantjes ipv de echte straatkeukens (Richard is hier nog huiverig voor) en dan betalen we voor twee hoofd gerechten met twee grote biertjes gemiddeld 5 euro. Dit voor zowel lunch als hoofdgerecht. We zijn net naar de supermarkt geweest om drinken en snacken te halen voor op de hotelkamer, 1,5 liter water nog geen 30 cent, een blikje bier ook ongeveer 30 cent. Brood en beleg is wel duur.
Wel hebben we nu bijvoorbeeld dure tickets voor de snelle boot naar Cat Ba geregeld via het hotel, daar lazen we bijna overal van dat het heel lastig was om aan goede tickets te komen maar nog steeds binnen het daarvoor gestelde budget!!

Het kan dus gemakkelijk maar het ligt wel aan je instelling.

Groetjes Denise en Richard

Ps: in de boeken staat dat Haiphong niet veel soeps is maar wij hebben ons prima vermaakt met door de stad slenteren, zeker langs het handelskwartier is het heel erg sfeervol. En het is erg grappig dat je aangestaard wordt omdat je de enige niet Vietnamees bent lol

Via Wereldwijzer app

hallo Denise en Richard,

Leuk om van je te horen vanuit Viet nam.
Zo te lezen helemaal goed.

Ik denk dat ik met mijn prijzen ongeveer goed zat, rond de 100 USD per dag; toen in juni 2013 doorgegeven aan jullie met de toen geldige koers.
Toen kreeg je 24000 VND voor een euro en nu meer, dus even een meevallertje en het verschil.

Ik hoop Denise /Richard, dat je ons op de hoogte wilt houden van jullie belevenis en ervaringen.

gr.
Ton.