Budget Vietnam april 2014

Hallo allemaal,

Wij gaan in april 2014 ruim vier weken backpacken in Vietnam. Ik heb mijn budget voor Vietnam samengesteld maar omdat ik alleen oudere berichten hier over kan vinden wil ik graag weten of dit nog wel up-to-date prijzen zijn.

Mijn budget is als volgt opgebouwd (voor twee personen):
Slapen: maximaal € 10,= per nacht
Eten en drinken: € 20,= per dag
Vervoer van a naar b en uitstapjes: € 20,= per dag.
Dus totaal wil ik niet meer dan € 50,= per dag uitgeven.

Slapen: we hoeven geen luxe en vinden het ook niet erg om, als het nodig is, op een slaapzaal te liggen. (heb nu via Agoda een vrij luxe hotel voor de eerste twee nachten in Hanoi voor totaal € 30,= incl. ontbijt, en ja dat is boven budget maar het leek ons lekker om bij te komen van de jetlag in wat meer luxe :stuck_out_tongue:
Eten en drinken: we zullen waarschijnlijk veel in de lokale tentjes zitten of eten van de kraampjes op straat.
Vervoer van a naar b zal vermoedelijk met trein of open busticket gaan, dat zien we daar wel.

Is dit realistisch, te weinig, te veel?

Groetjes, Denise

• Updated - - -

Correctie, ruim **drie weken **in plaats van ruimt vier weken (zou ik wel willen haha)

Voor de prijzen van treintickets kun je kijken op www.seat61.com en dan doorklikken naar vietnam. Als je praat over eten en drinken voor 20 euro per dag is dat dan per persoon of met z n tweetjes. Het eten op zich is per definitie niet duur. Zeker niet als je in een stalletje langs de straat eet. Wat het eten duur maakt is het biertje dat je gebruikt bij je maaltijd in een restaurant. Voor de prijzen van een openbus ticket moet je bij Ton zijn, die zal je daarover wel berichten verwacht ik. Wij zijn zelf met een lokale bus van Saigon naar de Mekong Delta gereden en dat kostte ons vorig jaar 90.000 dong per persoon enkele reis. Dat is dus niet echt duur.
Ik kan je niet adviseren over goedkope prijzen van hostels of anderszins goedkope slaapplaatsen.

Alvast veel plezier met het voorbereiden van je reis.

Groeten Cor en Wilna>>>:zon02::wereld:

Hallo Denise,

Ja, de prijzen in Viet Nam veranderen heel snel, ook hier is er sprake van inflatie.
Ik heb nu ook al geboekt voor komend december en betaal voor sommige hotel 25% meer.

Wanneer je een budget hebt van 50 euro, is 65 usd, dan is dit wel wat krap.
Zeker als je daar ook nog excursies van wilt doen.

Je gemiddelde gaat helemaal omhoog met bijv. Sapa en Halong Bay.

Voor Halong Bay is een beetje een minimum van 100 usd pp voor echt een basic trip; denk dat je ook dat dit al te optimistisch is en denk dat je dit zelfs niet gaat redden.
Trein naar Sapa zit al op 60 tot 80 usd pp en dan nog een verblijf, misschien een gids en eten en drinken.
Zit je al gewoon boven de 50 usd pppd, moet je er nog wel 3 dagen blijven anders wordt het gemiddelde nog hoger.

Ook omdat je maar 3 weken hebt, kan je niet alles met het OV doen, want dat kost je teveel tijd en zal je toch naar de touristenbussen moeten.
Wanneer je een hele tour zou maken vanHanoi naar saigon reken dan op 100 usd pp minimaal.
Je kan ook lokatie kijken en dan een ticket boeken, maar de prijs van Cor en Wilna die is voorbij en reken op 10 usd pp voor 2014.

Je ziet dat ik alles in Usd plaats, dit omdat de Dong daar aan gekoppeld is.
Dus wanneer de usd zakt tov de euro wordt Viet Nam wel wat goedkoper; je krijgt meer VND voor je euro’s.

Er is wel een manier om met 65 usd pppd te reizen , maar dan moet je een andere route nemen.
Dus niet via de A1, maar via de HCM trail.

Betekend wel veel lokale bussen; kosten veel tijd.
Dus moet je even schipperen met je dagen en ergens in je schema toch moeten kijken of je heel Viet Nam wilt doen of een gedeelte.
Of misschien een trajekt vliegen.

probleem nu is dat hostels steeds meer gaan verdwijnen en je steeds minder backpackers verblijven ziet.
Tourisme van Rusland is in een vlucht.
Voor 2 slaapzalen van 10 backpackers, die verbouw je naar 1 hotelkamer en je vangt het dubbele.

Maar ik denk dat een reëel budget toch echt wel ergens rond de 1000 euro pp, zonder vliegticktets en visum, moet liggen voor 3 weken om een wat relaxte vakantie te hebben en niet op het geld te hoeven letten.

Je moet dan wel kijken naar wat goedkopere trips natuurlijk.
Voor saigon en omgeving kan ik je wel helpen voor 50 usd voor 2 personen, mits je niet teveel wilt uitgaan en bacardi/cola gaat pakken.
Misschien een tip?
Koop een fles bacardi van 10 usd en bij vele lokale bars en restaurants koop je een blikje cola a 50 usd cents en je drinkt een baco.

Kan niet overal , dus even vragen.

Sorry Denise, maar meer kan ik er niet van maken.
Maar misschien 2 daagjes kermis minder, geen mundial, kan misschien helpen om je budget te spekken :-).
Kom ook uit Tilburg.

gr.
Ton.

Nog even een tip om te bekijken hoe je door Vietnam kunt reizen is deze link Vietnam North-South Express Train
Gaat over vliegtuigen, treinen, bussen e.d. van nord naar zuid en terug.

Groeten Cor en Wilna>>>:zon02::wereld:

Hallo Denise,

Goede tip van Cor/Wilna om deze site aan te bevelen.
Kan je je opstap vinden.

Staar je niet blind op de prijzen, want deze zijn veranderd en je betaal nu ( juni 2013 ) VND 100000 pp voor een enkeltje Saigon naar Can Tho.

Zou echt gewoon 10 usd pp aanhouden voor deze transfer en dan heb je meteen de kosten van en naar hotels erbij zitten.

gr.
Ton.

Hoi allemaal,

In ieder geval bedankt voor jullie reacties!
Ik heb de prijzen bekeken op de door jullie aanbevolen sites en dan kom ik tot de conclusie dat ik met € 250,= toch echt van Hanoi naar Saigon kom (zonder vliegen maar dat willen we ook niet). Dan houd ik nog ongeveer €40,- per dag over om te eten, drinken en slapen.
Onze ideeën van vakantie zijn denk ik een beetje anders als die van de gemiddelde toerist. Uitgaan zullen we waarschijnlijk helemaal niet doen, het reizen op zichzelf is onze vakantie dus excursies doen we ook liever niet. Zelf ontdekken en van a naar b reizen is wat we willen. Dus 's avonds op tijd naar bed om de volgende dag onze backpack weer om te doen en weer verder te reizen en te genieten van wat we onderweg zien, beleven en de mensen die we ontmoeten.
Dus bacotjes gaan het voor ons niet worden Ton, hooguit een biertje maar meest waarschijnlijk een glaasje fris hahaha.

Enneh, die kermis staat toch al niet op mijn agenda Ton want daar zijn ze echt helemaal gek geworden met de prijzen lol

Hallo Denise,

Komt toch aardig in de buurt van het bedrag wat ik je doorgaf, 100 usd pp minimaal, met de touristenbus.
Ik zit zelfs nog wat lager.

Ik ben wel uitgegaan van de route over de A1 met 5 stops.
Wil je er meer, dan komt er wat dollars bij, maar helemaal te overzien en zeker wanneer je een budget van 50 in Euro’s aanhoud.

Ik had er Sapa en Halong Bay bijstaan als voorbeeld omdat die meteen een flink gat slaan in je totale budget en je gemiddelde dagbudget onder druk komt te staan.

Maar wanneer je zo wilt reizen als je schrijft in je laatste post, moet het wel te doen zijn.

Maar zou dan niet alles met de touristenbus doen en zeker het stuk van Dong Hoi naar Hue met de lokale bussen doen.
Denk dat dat stukje echt iets voor jullie is.

Met de touristenbus kom je alleen in de bekende plaatsen.
Misschien dat je je route een beetje moet aanpassen wanneer het alleen om het reizen gaat.

Je zou dan van Hoi An of Quy Nonh de A1 kunnen verlaten en via Pleiku bijv. naar Dalat kunnen gaan en verder naar Saigon.
Laat je ook meteen de touristen achter die voor 80% de A1 volgen.

Prijzen gaan ook meteen naar beneden voor een overnachting en eten en drinken.
In Saigon hoef je geen excursie te nemen , want die heb ik uitgestippeld staan op deze site en alles zit erbij voor 10 usd voor 2 personen zonder eten en drinken ( alleen entree ).

Tips over leuke restaurants voor ik al ergens geplaatst en je kan daar van 60000 VND tot 100000 VNd eten en je krijgt het niet op.
Idem voor Can Tho , het beste restaurant daar , eet je helemaal ziek voor 8 usd voor 2 personen incl. 2 biertjes pp ( tiger ).

Maar ben voor maart 2014 nog geweest in Viet Nam en kan je misschien weer andere opties geven?

Ja, zijn wat andere prijzen dan de tilburgse kermis, denk dat een glaasje bier al snel 2.25 a 2.5 euro gaat kosten?
Om over de attrakties nog maar niet te praten.

gr.
Ton.

Hoi Ton,

Een beetje late reactie van mijn kant, sorry hiervoor.
Dat zijn goed ideeën die je me aandraagt en we kijken er naar uit om dit te doen! Wordt waarschijnlijk een heel avontuur om lokale bussen te regelen maar daar is waar we dan ook naar uit kijken. Hoe ver komen we zonder dat we de taal spreken :slight_smile:

Ik ben jaloers dat je al voor maart gaat maar wij hebben dan nog iets om naar toe te leven en dan heb je weer nieuwe tips en trics voor ons, dat weet ik zeker!

Gr. Denise

Hallo Denise,

Komt allemaal goed met de bussen.
Je kan ook mini busjes nemen, is wat duurder maar vertrekken niet altijd op tijd.

Eigenlijk is het heel simpel.

ga naar een bus en vergeet alle komma’s, haakjes onder en boven letters en dan dan hou je de naam van de stad over.
komt allemaal goed.

Nieuwe tips zal ik je natuurlijk ook geven.

Misschien niet voor jouw, maar misschien wel iets om het Viet Nam reiscafe te volgen over het volgende voor mensen die iets aparts willen doen en unieks en wat nog niemand heeft gedaan.

Afgelopen jaar was er een documentaire op National Geografic over de grootste grot ter wereld.

Kreeg daar wat vragen over via deze site en via de Pm.

Heb toen de vragen in Viet nam geplaatst en een antwoord gekregen.

Ik heb het onderwerp laten rusten tot dat ik dit las in de krant, en hen toen een mail gestuurd richting Viet Nam.

De mensen daar zijn het aan het berekenen en de mogelijkheden te bekijken. en moet even wachten voor prijzen en mogelijkheden.

correspondentie was als volgt vanaf vorig jaar.

Dear Mr. Ton,

I have well received your email and I’m now checking all detailed information with our Operations since this is a very new destination for tourist market.

I will get back to you as soon as possible.

Thank you,

[TABLE=“width: 509”]

file:///C:\Users\Ton\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image001.jpg

**Nguyen Le Quynh Dao (Ms.)
Travel Consultant **
**BUFFALO TOURS DESK AT RENAISSANCE HOTEL **

[/TABLE]

From: Ton
Sent: Monday, July 15, 2013 10:24 PM
To: Dao Nguyen Le Quynh
Cc:
Subject: Son Doong Cave

Hello Ms. Dao,

How are you?
I first want to thank you for helping me to with questions from people who want to go to Viet Nam.
Some did book a tour with BT.

Last year I had a question to Ms. Nhi about the Son Doong Cave.
Lots of questions were, can we visit the cave?
Ms. Nhi did answer last year.

Dear Mr Ton,

Follow to the site you gave me, I just contact Vietnam Adventure and have some information for you:

(1) Tourists have not been allowed to visit Son Doong Cave till now.
(2) People such as research scientist, botanist, physical geography researchers, ect. can get the Approval letter from Local Authority to visit the cave.
(3) Vietnam Adventure (the agent you recommend me) can help you to get the Approval letter. After booking, they will apply to Local Authority, and confirm to you if your application is accepted or not.
(4) To visit Son Doong cave, clients need to have at least 03days (starting from Dong Hoi - Quang Binh). You can find the 03 day tour itinerary as on the site.
(5): Tour price is 990 USD per person, applied for private trip within 02 travelers. People who will be on the tour with clients would be: 01 travel agent staff, 02 porters, 01 forest warden, 01 of National Park Management, and Mr. Ho Khanh - a local person who first found the cave. (The company will arrange all of them to go with you)
(6): Here is the travel agent I spoke to, Mr. Kien +84 9798 00588. IF you would like more information just let me know. I’m more than happy to help, you know my knowledge now is increasing for Son Doong destination :), thanks to you.

Best regards,

Nhi

But now I was reading a Vietnamese newspaper and did read this

Trial tours of world’s largest cave to be launched
Quang Binh plans to launch experimental adventure tours of Son Doong Cave, which is considered the largest in the world, in early August this year.

http://english.vov.vn/Travel/Trial-tours-of-worlds-largest-cave-to-be-launched/262523.vov

Do think it is changed, and possible to visit this cave at a lower price and not so complicated?
Is Bufallo Tours also offering this tour and maybe you at what price range?

I really hope you can help me with this?

Ton.