Ik ga in juni 4 wkn naar vietnam. Nu zie ik op een facebook pagina dat er heel veel motoren aangeboden worden. Het schijnt heel makkelijk te zijn om motoren te kopen en te verkopen in vietnam. Maar ook lees ik problemen met verzekeringen enz. wie heeft hier ervaring mee? Is het zo dat de motor op naam wordt gezet? Ben ik wel verzekerd met een internationaal rijbewijs?
Welke wegen/ route zouden jullie aanraden? Wat is mooi om te zien? Ik skip alle grotten want ik ben claustrofobisch, dus laat die maar achterwegen!
Ik heb even bewust afgewacht op een reaktie van iemand anders.
Maar weer een tijdje geleden.
Verzekering
Je bent totaal niet verzekerd wanneer je een motor gaat berijden.
Dus vervalt meteen je reisverzekring, ziektekostenverzekring enz. enz.
afgesloten verzekering in Viet Nam is niet geldig omdat je geen geldig rijbewijs hebt.
Internationaal reisbewijs.
Niet geldig!!!
Dus alle kosten voor jezelf bij een ongeval.
Bij een dodelijk ongeval wordt je gevangen genomen en moet je onderhandelen met de nabestaanden.
Reken dan op ongeveer 50000 euro aan smarte geld om de aanklacht ongedaan te maken.
Ondertussen zit je gewoon in een cel; kan zomaar 5 maanden zijn.
Heb je een gebroken been; kosten van repatriëring, via Business class voor eigen rekening + ambulance.
Zou er nog eens goed over na denken, verkeer in Viet Nam is totaal anders dan in West Europa.
Een touristen rijbewijs is er niet. Je kunt als je een visum hebt van minimaal 3 maand een rijbewijs laten maken. en inderdaad, zonder rijbewijs ben je niet verzekert zoals Ton al aangaf. Een tourist kan geen motor kopen. Daarvoor heb je een resident permit nodig. Om de motor/brommer te verzekeren overigens ook.
Het is overigens geen aanrader zo vanuit Nederland, hupsakee de motor op en gaan. Dat is vragen om ongelukken.