Internationaal rijbewijs of niet in vietnam

Ik ga op reis naar Vietnam en travel van noord naar zuid , de laaste week verblijf ik in Cambodja . ik was van plan om daar ook een motorfiets te huren maar ik was nog even aan het surfen op het net en merkte op de site reisadvies Vietnam dat je er niet mag rijden met een internationaal rijbewijs dat er een vietnamees rijbewijs is vereist ! Heeft er iemand ervaring met moto rijden in Vietnam ?

Hoi Danny,

Hier een linkje uit een eerder bericht op het forum. Hoop dat dit genoeg informatie biedt.

http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=89334 : Alleen voor motoren boven de 150cc heb je een motorrijbewijs nodig. Dit moet dan voor alle duidelijkheid ook een Vietnamees motorrijbewijs zijn, wat alleen in Vietnam gehaald kan worden. Je moet dan langer dan 1 maand in Vietnam zijn en je moet ook daadwerkelijk examen in Vietnam doen. Met andere woorden tot 150cc geen rijbewijs nodig, boven de 150cc hopen dat je niet in de problemen komt.

Alvast veel plezier gewenst met je mooie reis!

Groetjes, Anne

Halo Danny en Anne-Jitske,

Ik heb de link net gelezen, en moet je toch vertellen dat die niet klopt.

Je mag in Vietnam, zonder rijbewijs alleen rijden op een brommer/motor tot 50 cc.
Het probleem is alleen dat die er zo goed als geen zijn.

Je kan ook alleen voor een Vietnamees rijbewijs in aanmerking komen wanneer je langer dan 3 maanden in het land verblijft.

Hieronder een citaat van de ambassade van Australie in Vietnam

Driving in Vietnam

Vietnamese driving licences are mandatory for all drivers of motor vehicles as well as for riders of motorcycles with a capacity of over 50cc. Non-Vietnamese citizens are only permitted to drive in Vietnam if they hold a temporary Vietnamese driver’s licence.

To convert an driving licence or an International Driving Permit into a temporary Vietnamese driver’s licence, the applicant must first hold a valid Vietnamese residence permit of at least three month’s validity and a current driving licence or a valid International Driving Permit.

Ze eindigen met de volgende waarschuwing ( zijn de maximale straffen)

The penalties for driving offences should be clearly understood. For example, driving without a proper licence may involve severe penalties. Experience has shown that such penalties might be as much as a three year jail sentence for driving unlicensed, up to ten years imprisonment for driving unlicensed and causing an accident, and up to twenty years imprisonment for driving unlicensed and causing an accident resulting in death. Actual penalties are, of course, determined by the police and the courts.

Houdt er ook rekening mee dat, volgens mij, geen enkele verzekering iets voor je betaald wanneer gewond mocht raken in het verkeer, rijdende op een motor en zonder geldig rijbewijs. Dus alles: ambulance, ziekenhuis, repatriëring, schade, inkomensderving van het slachtoffer enz. Alles voor eigen rekening.

Vele touristen huren een motor en er gebeurt volgens hen ook niets; zijn natuurlijk alleen de mensen waarbij het goed afloopt.
Ook wordt er volgens hen niet gecontroleerd omdat de verkeerspolitie geen engels kent.
Klopt ook niet helemaal.

http://english.thesaigontimes.vn/Home/lifestyle/expat-interest/6147/

Je moet het natuurlijk allemaal zelf weten maar ik vind toch dat je gewaarschuwd moet worden; is goed voor mijn gemoedsrust.
Besluit je toch iets te huren hoop ik echt dat je niets overkomt en een mooie tijd in Vietnam zult hebben.

Ik kan het toch niet laten; rijden Vietnam is anders dan in Europa.

http://www.muinebeach.net/roadsafety.htm

Wij rijden op advies van onze vrienden daar overigens niet zelf op een motor. Verkeer is daar een gekkenhuis. Misschien dat ook de leefdtijd meespeeld ( eind 40)

gr
Ton.

:chin: alvast bedankt voor de info

groetjes Danny