2 Motoren (automaat en semi automaat) te koop in Saigon rond 20/26 Nov.

Hallo,

Wij, Sabine en Michael rijden momenteel rond in Vietnam met 2 Motoren.
Helaas komt ons avontuur ten einde in Vietnam en willen wij onze motoren graag verkopen aan andere avontuurlijke reizigers.
De motoren waar we op rijden zijn een Rode Yamaha Nouvo (115cc Automaat) en een Honda Dream II (110cc Semi- automaat en de vrachtwagen onder de motoren hier) We hebben hiervoor gekozen omdat het de eerste keer ooit was dat sabine op een Motor/Brommer zat en omdat het gewoon makkelijk en comfortabel rijd.
Opties gezien zijn hebben ze wel wat geleden in het verleden maar motorisch lopen ze als een trein. Dit mede ook omdat we voor dat we vertrokken de motoren een onderhoudsbeurt hebben gegeven. We hebben er nu 1500 km mee gereden en we hebben voor beide motoren slecht een rubbere ringetje moeten vervangen en onderhoud kost hier gewoon geen drol en je kan het in elk mini dorpje laten doen.

Wij vinden dit vereweg de mooiste manier van reizen aangezien je nu op plaatsen komt wat zelde tot nooit een toerist komt en dan leer je een land pas echt kennen. Aangezien iedereen hier op motoren rijd beschouwen ze je ook als 1 van hen. Gewoon een mooi en groot avontuur!

Wij hebben de motoren in Hanoi gekocht voor samen 550 euro maar dan zonder goeie helmen (vietnamese dragen mega slechte helmen), sloten, op maat gemaakte bagagereken, touwen en spinnen, een TOP routeboek en onderhoudsbeurt.
Wij willen er graag voor terug hebben 425 euro maar dan met alle extra’s en goeie tips van ons haha.

Wij zullen tussen 20-11 en 26-11 aankomen in Saigon (Ho Chi Min City) en dan zullen ze ook tekoop zijn.

Mocht je interesse hebben of je wilt meer foto’s stuur dan even een mailtje naar mij. michaelkla@hotmail.com

Groetjes,

Sabine en Michael

Hallo Sabine en michael,

Het weer een tijdje geleden dat er over motors werd gepost en daarom, nav van jullie post, het volgende.

het is in Viet Nam ( en overal ter wereld ) ten strengste verboden om zonder een geldig rijbewijs rond te rijden.
Met deze motoren, boven de 49.9 cc, heb je een vietnamees rijbewijs nodig.

Bedenk dat je je heel wat op de hals haalt wanneer je bijv bij een ongeluk betrokken raakt en gewond raakt.

Je zorgverzekering vervalt en die kosten moet je zelf betalen.
Je reisverzekering vervalt, dus alle kosten om bijv. met een gebroken been te vliegen businessclass zelf betalen.
Kosten ( materieel ) van de tegenpartij moet je zelf betalen en ook hun zorgkosten en inkomstenderving gedurende de arbeidsongeschiktheid.
is deze dus levenslang arbeidsongeschikt, betaal je zijn hele inkomen die hij zou hebben verdient

Bij controle kan ( 75% kans op wel ) de motor in beslag genomen worden en krijg je een boete.
Veroorzaak je een ongeluk en een dodelijk slachtoffer, dan naast de inkomstenderving wordt je ook juridisch vervolgt.
Je paspoort wordt dan ingenomen t/m de zitting en de kosten zijn voor jouw als je niet vastgezet.
Dit kan variëren van een boete tot jaren gevangenisstraf.

De regering die , volgens mij het best waarschuwt, is die van Australië .

The penalties for driving offences should be clearly understood. For example, driving without a proper licence may involve severe penalties. Experience has shown that such penalties might be as much as a three year jail sentence for driving unlicensed, up to ten years imprisonment for driving unlicensed and causing an accident, and up to twenty years imprisonment for driving unlicensed and causing an accident resulting in death. Actual penalties are, of course, determined by the police and the courts.

Ondanks dat het helemaal geweldig lijkt, kleven er ontelbare nadelen aan en grote gevolgen die je voor de rest van je leven kunnen raken.
Dus denk echt geweldig lang na en besluit dan om niet zonder vietnamees rijbewijs te gaan rijden.
Wist trouwens ook dat je bij het huren dezelfde consequenties hebt en, ondanks dat er een verzekering wordt aangeboden,
Deze verzekering betaald ook niets; in de kleine letters staat een bepaling, in het bezit van een geldig rijbewijs.

de verhuurder krijgt vanaf 2011 ook een boete gelijk aan die van jouw, wanneer jij gepakt wordt.

Om meteen het niet verstaan argument te ontkrachten en daarom geen buitenlandres aan te houden.
Vanaf medio 2011 en nu lopend krijgen alle agenten verplicht engelse les, dus de kans dat er een taalbarrière optreed wordt steeds minder.

Houd ook in de gaten dat je alleen maar de positieve geluiden hoort en mensen die iets is overkomen hoor je niet.
Ik weet het klinkt leuk , doe het niet.

ik kan het niemand verbieden, is je eigen verantwoordelijkheid, maar neem die dan!

Gr.
Ton

Hallo Ton,

Mag je onder de 49.9 cc wel een brommer/scooter besturen met je Nederlanse rijbewijs
De brommertjes/scooters die wij tot nu toe hebben gehuurd in bv Thailand waren altijd 50 cc, vraag mij af of dat dezelfde
categorie is?

Groet,
Wilma
nog 15 dagen en >>>naar Vietnam

Hallo wilma,

Ja, je mag onder de 50 cc dan een brommer besturen.
probleem is dat deze er zo goed als niet zijn.
Wanneer je er al 1 kan vinden, dan volgens modeltype en papieren, is ie meestal toch opgevoerd en dus meer dan 50 cc.
Dus let daar heel goed mee op wanneer je dit zou willen doen.

gr.
Ton.

1 like

Ow, dank je Ton voor deze informatie. Ik heb in Vietnam al veel met brommers gereden boven de 50cc zonder een Vietnamees rijbewijs (uiteraard)… ik wist niet dat dit ten strengste verboden is.

Veel internationale hotels bieden zelfs brommers gratis of betalend aan voor hun klanten, dat is dan toch redelijk onverantwoord. Bijvoorbeeld de Sunrise hotels in Hoi An/Danang en Nha Trang… daar heb ik al gehuurd.

Hallo Duke,

Ook weer een goed punt Duke.

Het is echt ten strengste verboden en ik kan zelf ook niet begrijpen dat sommige Internationale hotels dit aanbieden.
Ik kan wel wat redenen verzinnen, maar deze hoeven niet de drijfveer te zijn.

Ik weet wel dat mijn vrienden in Viet Nam altijd mij verbieden om zelf te rijden.
Wanneer we ergens naar toe willen gaan moet ik altijd achterop om geen problemen te krijgen.

Maar ga dit even voorleggen in Viet Nam en hoop daar een reden voor te krijgen.
Denk wel dat mijn vraagbaak weekend heeft, maar misschien heeft ze haar telefoon doorgeschakeld en heb ik dit weekend nog antwoord, anders begin van de week.

gr.
Ton.