Zelf autorijden

Mijn vrouw en ik willen eind juli/augustus vijf weken naar Maleisie, Singapore (congres), Java en Bali (en mogelijk Sumatra als alternatief voor Maleisie). Het reisbureau raadt zelf rijden sterk af. Is dat terecht? Is het verantoord om toch gewoon een auto te huren en zelf te chaufferen op Java en/of Bali? Wat zijn de ervaringen met ‘rijden zonder chaufffeur’?

Dick

Als er iets misgaat ben je altijd de schuldige als buitenlander. Zelfs al ben je maar zijdelings betrokken. Waarom enig risico voor die paar tientjes? Een dagje auto met chauffeur heb je voor minder dan 40 euro.

Vier tientjes is niet veel voor een enkele keer, maar als je twee weken wilt trekken loopt het op. En je hebt meer vrijheid en niet een vreemdeling om je heen. Maar ja het moet wel verantwoord zijn

Je bent altijd zelf verantwoordelijk dat is in elk Aziatisch land zo maar dat wil nog niet zeggen dat je het niet kan proberen. Mijn ervaringen met self drive op Java & Bali zijn goed! Sumatra heb ik nog geen ervaringen mee. Als je een beetje avontuurlijk bent ingesteld komt het altijd wel goed! Auto met chauffeur is leuk maar niks is leuker en avontuurlijker dan zelf achter het stuur zitten en de bestemming te ontdekken (vind ik)

Dat van die vrijheid snap ik niet. Als ik met iemand ga rijden dan gaat die persoon daarheen waar ik dat wil. Met als voordeel dat ik iemand ken die de weg kent, mij de mooie plekjes kan laten zien, die me kan introduceren bij de lokale bevolking en die tevens gids is. Maar goed, je wilt geen ‘vreemden’ om je heen dus die lokale bevolking interesseert je blijkbaar niet. Apart.

#Jenny: De conclusie dat de lokalebevolking mij niet interesseert, is wel erg kort dor de bocht. Achtergrond isde ontstane allergie voor groepsreizen, waarbij je geleefd wordt. Mijn vrouw enik reizen sindsdien elk jaar een maand lang door een land, liefst met eigenauto (Griekenland, Kroatië) of anders met een huurauto (Amerika, Cuba), waarbij we alles zelfregelen, zelf bepalen waar we stoppen, hoe lang we ergens blijven enz. Bijvoorbeeldin Cuba zijn we juist op deze manier in nauw contact gekomen met de lokale bevolking. Daar gaathet dus niet om. Wel om de vraag is het prettig iemand anders constant om jeheen te hebben.
#Jenny en Yogyakarta-reizen. Je zult alsbuitenlander altijd in het nadeel zijn bij ongelukken. Maar is dat goed teverzekeren?

eerst en vooral om al heel wat problemen te vermeiden moet je een internarionaal rijbewijs hebben en dan moet je goed rekenning mee houden dat ze ginder links rijden .
ik rij ook dikwijls zelf , Bali met de moto en in maleisie heb ik vaak met auto gereden ook .

Zie in Maleisie dat je NOOIT een Maleisisch kind aanrijd want dan kom je niet meer uit de gevangenis .
Ik heb in Maleisie gewerkt en ze zijden altijd , als er iets gebeurd en je heb de keuze 1 maleisich kind aanrijden of 100 anderen , rij dan maar op die 100 in , dan er nog iets geregeld worden .

En toch moet je Maleisie meenemen in je reis zeker een aanrader , het beste is nog er beginnen om dat het het meest europees aziatisch land is .

Zie de reactie van Jan. NEE, je kan je niet voor alles verzekeren.

De kans dat er iets mis gaat is misschien klein, maar ik neem het risico niet. Een goede chauffeur past zich aan aan je wensen, en is niet met een groepsreis te vergelijken.

dicksche. Probeer het gewoon de eerste dagen (weekje) uit en vind je het niks kun je alsnog een auto met chauffeur huren.
jan 13. Kinderen moet je in geen een land aanrijden.

Ben het helemaal eens met Jenny. De chauffeur is bekend met de weg en reageert heel anders op situaties die niet te vergelijken zijn met ons bijna oubollig verkeer. Bovendien rijdt men daar links en schieten de duizenden brommers links en rechts van je voorbij. Kies voor een auto met chauffeur en kijk - als je jouw verbazing over het hectische verkeer verwerkt hebt, dit kan best dagen duren - heerlijk relaxt om je heen en geniet van de schitterende natuur. :foto:

Het is natuurlijk anders als je hier woont, maar mijn eigen ervaring is ga met de stroom mee, het verkeer in DPS loopt iedere dag zo uit de hand ,dat er geen regels worden toegepast. Je went er aan. DPS heeft iedere dag een verkeersinfarct.

Wij hebben zelf met een javaanse gids in zijn auto Java van Oost naar West gereden. Als ik zie hoe slecht en onverlicht de wegen zijn en hoe men soms als kamikaze piloten rijdt, zou ik het wel uit mijn hoofd laten om zelf te rijden. Wij hebben zoals gezegd een prive chauffeur genomen. Dat kostte ons ongeveer 45 euro per dag, inclusief brandstof en andere bijkomende kosten. Hij stond 24 uur tot onze beschikking en wist alle mooie plekken op te zoeken. Dus ik zou zeggen niet doen.

groeten Cor en Wilna:wereld::zon02:>>>

Kortom, ik ben het eens met Paulana EN (!) met Sumbar. Ik rij al 15 jaar (Java en Bali) maar woon er en ken de weg. Dus voor nieuwkomers is het aan te raden een auto met chauffeur te nemen ook omdat je vaak verdwaalt en het geen lolletje is voor de chauffeur met al die brommers, overstekende 5 kaki etc. Ben je er langer dan wen je eraan. Net zoals rijden in Rome of Napels.
EEn keer heb ik een bemo rijder aangereden met zeer lichte schade. De man had de dag van z’n leven want het bedrag dat ik hem bij de politie betaalde was waarschijnlijk voor hem een halve maand omzet. Minus de kommissie voor de politieagenten die deelden in de opbrengst en daarom uiterst vriendelijk waren. Het hoort er allemaal bij en wind je niet op. Over het algemeen rijd je er langzaam of sta je in de file. Tenslotte : beter een auto huren dan een motor. De meeste ongelukken gebeuren met die twee wielers.

Hartelijk dank voor alle adviezen. Ik zal ze de komende maanden goed op mij laten inwerken. Wellicht is het het beste om te starten met enkele dagen auto met chauffuer en daarna te beslissen hoe verder. Een optie is ook een combinatie van auto en trein. In ieder geval niet alles van te voren te regelen.
Ik verheug mij op de reis en blijf de Indonesie fora volgen.

Hallo Dicksche,

We hebben afgelopen maand een 3 weekse rondreis georganiseerd voor een stel, die perse zelf wilde rijden, op Java & Bali met een auto. In totaal waren ze 4 weken in indonesie, 1 week relaxen op Bali.

Zij hadden op hun iphone de nieuwste tomtom geinstalleerd met vrij nauwkeurige routekaarten van zowel Java als Bali.
Ons advies om in de grote steden zoals Bandung & Yogyakarta een driver/gids te nemen om de bezienswaardigheden in de stad en buiten de stad te bekijken, hebben ze dan ook gedaan en warempel het verliep allemaal naar wens.

We hadden zefs voor ze georganiseerd dat de auto naar Bandung werd gereden terwijl ze in Yogjakarta op de trein stapte.

Het leuke van deze rondreis was dat zij lokale (niet toeristische) highlights wilde zien tussen jakarta en Jimbaran, dit was voor hen meer dan geslaagd! We hebben unieke foto’s van ze gekregen.

Hoop je zo een andere insteek te geven! Eerlijkheidshalve had ik mijn bedenkingen er ook bij, maar ze hadden ook in amerika, zuid afrika o.a. met een eigen auto gereden!

Warme groet,

marcello

P.S.
Ze hebben zich wel extra laten verzekeren voor het buitenland voor zowel motor als auto, sommige verzekeringsmaatschappijen hebben uitsluitingen op bepaalde landen. Op Bali hebben ze enkele dagen ook op een scooter-motor rond gereden tijdens het relax weekje.

Hun Tomtom werkte uitstekend voor de wegen, alleen niet voor de accommodaties, daar hadden ze weer meer aan google maps…

Het is sowieso nooit verstandig om een auto te huren en zelf achter het stuur te gaan zitten. De risico’s zijn te groot. Neem een auto met chauffeur en kijk om je heen en geniet van de omgeving…:foto: