Auto huren van Jakarta via Bogur naar Bandung?

Hallo,

Ik heb al veel gelezen op internet over reizen in Indonesië.Veel verschillende ervaringen en meningen.
We willen het liefst onafhankelijk reizen en zitten niet graag bij een vreemde chauffeur in de auto. Een auto met chauffeur is dus niet echt aantrekkelijk en ook in bussen zitten we niet graag.Toch willen we graag van Jakarta naar Bandung reizen (via Bogur).Is het echt zo gevaarlijk om zelf te rijden? We rijden beiden goed en hebben een internationaal rijbewijs.Links rijden is geen probleem. Is er nog een andere mogelijkheid om deze route af te leggen?
In Bandung willen we de trein naar Jogyakarta nemen.Daarna willen we via een mooie route naar Gili Air.
Heeft iemand tips voor dit deel van onze reis? En vooral advies over auto huren is welkom!

Alvast bedankt :slight_smile:

Hallo,

Mijn ervaring is dat rijden in Indonesië en zeker in de dichtsbevolkste regio (Jakarta/Bandung) absoluut niet aan te raden is. Indonesiërs hebben hun eigen regels en de wegen zijn overvol. Ik begrijp de aversie tegen een auto met chauffeur, want die had ik zelf eerst ook. Toch is het mij honderd procent meegevallen. De chauffeurs zijn heel erg dienstbaar en willen je naar alle plekken brengen die je wilt. Soms hebben de chauffeurs ook zelf een idee van een mooie bezienswaardigheid (buiten de reisgidsen om) welke je zelf niet zou hebben gevonden. Je hoeft je niet opgelaten te voelen over het reizen met een chauffeur, je kunt heel gemakkelijk je eigen plan trekken, het is relaxed en misschien nog wel het belangrijkst, het is het meest veilig. Mocht je echt niet willen reizen met een chauffeur dan kan ik alleen de trein aanbevelen. Hiermee mis je echter wel bijvoorbeeld Bogor. Mocht je meer informatie willen of een op maat opgesteld reisschema, kijk dan op mijn website www.indonesieregisseur.nl of neem contact met mij op.

Groeten,

Hallo,

Bedankt voor je reactie en advies.Ik neem het mee in mijn overwegingen en ben in ieder geval al wel overtuigd dat zelf rijden geen aanrader is.

Groet,
Marian

Zelf auto rijden is inderdaad niet aan te raden. Het verkeer is erg chaotisch. Heel veel brommers en elke meter asfalt wordt gebruikt.
Reizen met chauffeur is erg ontspannen en de chauffeurs passen zich uitstekend aan wat de toeristen willen. Je kan je chauffeur bijv. meevragen als je ergens gaat eten (en dan leer je iemand op een leuke manier kennen) maar dat hoeft niet. Bij bezienswaardigheden gaan ze meestal niet mee, ze wachten dan op je en maken meestal een praatje met andere chauffeurs of gaan liggen slapen in de auto en passen op je spullen. De meeste helpen je met je bagage en doen de deur voor je open. Geloof me, als je eenmaal zo hebt gereisd wil je nooit meer wat anders. Wij zijn dit niveau van dienstverlening niet gewend maar is in dit soort landen heel normaal.

Dat zal dan inderdaad wennen zijn, vooralsnog klinkt “een auto met chauffeur” behoorlijk decadent :slight_smile:
Is het veilig om je rugzak met alle spullen in de auto achter te laten? Wat als de auto er niet meer staat wanneer je terugkomt?Misschien ben ik onterecht wantrouwig maar dat ben ik wél met een reden geworden!
Maar ja, een botanische tuin bekijken met een zware rugzak is natuurlijk ook niet handig.
In ieder geval bedankt voor je reactie! :slight_smile:

Wij kennen de eigenaar van het autoverhuur bedrijf erg goed en weten dat zijn chauffeurs te vertrouwen zijn. Ik zou bij een onbekende chauffeur “gewone spullen” in de auto laten en geld, paspoorten, camera ed meenemen. Auto met chauffeur klinkt decadent maar rijkere Indonesiers hebben ook allemaal een auto met chauffeur, een huishoudster, kindermeisje (als je echt rijk bent een kindermeisje voor elk kind), tuinman, kok etc. Arbeidsloon is hier erg laag en de werkeloosheid hoog dus zijn dit soort banen erg gewild. In Nederland zijn we gewend alles zelf te doen; in Indonesie hebben ze voor alle klussen en werkzaamheden iemand in dienst.

Ik sluit me aan bij de meningen van bovenstaande kenners van Indonesië.

Een auto of minibus met chauffeur is een ideale manier om in Indonesië rond te reizen en zeker niet decadent.
Tevens ben je vrij, flexibel en hebt de mogelijkheid veel meer te ervaren van Indonesië dan de doorsnee toerist, die een groepsrondreis boekt of zelfs een individuele reis bij een touroperator ,die alleen de gebaande paden volgt.

Thnx, ik ga het meemaken :slight_smile: