Zekerheid opgeven om tijd te reizen?

Hoi,
Ondertussen al enkeke malen in Thailand geweest. Het kriebelt om er voor een langere periode heen te gaan. Echter, wij hebben een verbouwde woning waar we nu een jaar in wonen, vast werk, wagen en dus niks om over te klagen. Nu er nog geen kinderen zijn denken we er wel over na om alles hier achter te laten en een half jaar of jaar naar Thailand te trekken. Dwz ontslag nemen en huis verkopen en die centen gebruiken om te reizen. Nadien hier opnieuw starten. We zijn beiden 25, kunnen bij terugkomst voorlopig thuis terecht. Langs de ene kant is er de angst om het vertrouwde en wat we hebben opgebouwd op te geven, nadien weer even bij ouders, werk zoeken, huis zoeken… Langs de andere kant; nu of nooit. Een levenservaring die niemand ons afneemt. Wie heeft tips, ervaringen?

Niet doen ! Het kriebelt , dat snap ik heel goed, kom er zelf ook al 20 jaar. Thailand is , zoals elk land , een land met een gebruiksaanwijzing.
Je hebt vlinders in je buik van Thailand, dat begrijp ik goed, maar vlinders in je buik betekent niet automatisch een goede relatie met het land. Daar leven, dan zul je merken dat het allemaal niet zo vanzelf gaat als hier.
Probeer bijv. maar eens iets gedaan te krijgen van de loodgieter of iets te laten verbouwen.
Dezelfde glimlach waar je nu van geniet, daar erger je je dan aan.
Je zegt: Het is nu of nooit, maar dat is niet waar, het is nu of later. Mijn advies : Later !

Hans.

Doen!!! Zit er zelf ook over na te denken alles op te geven en m’n tas te pakken en gaan reizen en wellicht een leven ergens op te bouwen. Teruggaan naar het veilige leven wat je nu hebt kan altijd weer…

Doen! Later is er niet. Er zullen altijd beren op de weg blijven en als je ooit kinderen hebt doe je het zeker niet meer.

Het zal moeilijk zijn en zeker niet vanzelf gaan maar dat draagt bij aan de ervaring.

Wij hadden ook kriebels, zagen dezelfde beren. Vaste baan, koophuis. Altijd spijt gehad. Nu met twee schoolgaande kinderen doen we zoiets niet meer en houden we het bij reizen. Die beren die jij ziet zijn allemaal overwinnelijk.

Succes met kiezen!

Als je de kans hebt doen! Zelf heb ik tot op de dag van vandaag nog altijd spijt dat ik de stap niet heb genomen toen het nog kon.

Op reis gaan naar Thailand is niet hetzelfde dan er permanent te gaan wonen !

Hier kan ik kort in zijn: JA!

Absoluut doen! Heel veel mensen lopen met hetzelfde idee rond, maar durven het niet te doen vanwege alle ‘zekerheden’ die ze in Nederland hebben. Volg je gevoel en ga je droom achterna! Nu je nog jong bent en geen kinderen hebt, doe je het nog. Het zal een levenservaring zijn die niemand je ooit af kan pakken.

Toen mijn relatie in 2010 uit ging, ben ik voor het eerst in jaren weer eens alleen naar Thailand op vakantie gegaan en tijdens de vakantie ook op zoek gegaan naar een baan in de reiswereld. Die baan vond ik, maar ik moest wel binnen 2 weken beslissen of ik de baan wilde of niet. Op DAT moment begon de twijfel toe te slaan: nu kwam hetgeen ik al zo lang wilde plotseling wel heel erg dichtbij en moest ik dus al mijn ‘zekerheden’ in Nederland achterlaten. Maar dit was wel een kans om mijn droom achterna te gaan. Appartementje opgezegd, baan opgezegd en veel dingen geregeld en 1,5 maand later zat ik in het vliegtuig naar Bangkok, op weg naar een nieuw leven op 11 uur vliegen van Nederland.

Inmiddels is dat alweer een kleine 5 jaar geleden en heb ik nooit spijt gehad van deze stap. En ja, permanent wonen en werken in Thailand is anders dan op vakantie, maar uit jullie post begrijp ik dat jullie een jaar willen reizen in Thailand.
En ja, natuurlijk erger ik me heel soms wel eens aan de Thaise ‘glimlach’, maar meestal geniet ik er nog steeds van en is het gewoon een kwestie van aanpassen en je niet te snel druk maken.

En als jullie in Thailand zijn, zijn jullie van harte welkom om eens een koud biertje te komen drinken!

Allen bedankt voor de reacties! Ik kan me uiteraard voorstellen dat het permanent er wonen niet hetzelfde is als er op vakantie gaan. Wij denken nu over een periode van 6 maand tot een jaar. Het ervaren van een andere levensstijl (los van een loutere vakantie) lijkt me enorm verrijkend. Telkens wanneer ik terug in België ben na een reis in Thailand relativeer ik de zaken hier beter, het zorgt voor een bredere kijk op alles. Mijn schoonvader is getrouwd met een Thaise dame en mijn vriend komt er al sinds kindsaf. Er zijn dus wel een aantal connecties in Thailand. Wat voor mij alvast een geruststellend idee is.

Over het algemeen zijn de reacties positief! Werken, huisje, tuintje, kindje, belastingen betalen en hopen op een uiteindelijk goed pensioen :-p kan ik nog derest van mijn leven doen. Liever spijt hebben van iets dat ik gedaan heb dan verder rondlopen met de gedachte en spijt van het niet te hebben gedaan.

Krung Thep : bedankt voor de uitnodiging! Waar ergens in Thailand ben je te vinden?

Groeten!

Gewoon doen. Ik heb ook op mijn dertigste al mijn zekerheden opgegeven en ben voor een aantal maanden naar Afrika geweest. Tijd van mijn leven gehad, heel veel geleerd ( ook niet leuke dingen) maar het heeft me gemaakt wie ik nu ben. Toen ik platazk weer in Nederland kwam, kon ik gelukkig terug komen bij mijn oude werkgever. Verschil is, ik had een huurhuis en ik was nog alleen. Spreek ook over 1992 en toen was er nog redelijk goed een baan te vinden. Maar je bent jong, als jullie je huis verkopen heb je flink wat geld achter de hand ( hou een gedeelte in nederland) en ga op reis. Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Je kunt misschien ook jullie huis verhuren?? Is maar een ideetje :slight_smile: Heel veel succes bij jullie beslissing!

Huis verhuren is niet meteen een optie. Net door te verkopen zouden we een aardige cent hebben om te kunnen reizen én meteen een degelijk bedrag langs de kant voor terugkomst. We kunnen ook terugvallen op onze ouders wat betreft woonst bij terugkomst. Ik weet dat jobs niet voor het rapen liggen. Ik werk binnen HR en daarbinnen kan ik wel enkele richtingen uit. Ondertussen al wat ervaring aan het opbouwen. Uiteraard is het ook niet de bedoeling om er met ons geld te smijten. Aangezien het voor langere periode is, is het dan ook de bedoeling om zoveel mogelijk de levensstijl van daar op te nemen en niet enkel te leven zoals we op vakantie zijn (resto’s, uitstappen, …).
Wat waren de voor- en nadelen?

Ik woon en werk gewoon in de ‘Big Mango’, Bangkok dus en werk bij Recreational Bangkok Biking. Jullie zijn dus ook van harte welkom om eens bij ons te komen fietsen!

Hoe zit dat met de visums? We willen ook Laos, cambodja,… bezoeken. En dien je ook aan te tonen dat je over voldoende financiële middelen beschikt?