Zadelpijn, Cambodja

Sanne Quick schreef over haar ervaringen van haar 2e reis naar Cambodja:

Het heeft even wat moeite gekost maar na drie pogingen is het gisteren dan toch gelukt om heen en terug naar het PDC te fietsen. Poging 1 eindigde al bij het guesthouse met een lekke band. Poging 2 eindigde halverwege bij een fietsenmaker langs de kant van de weg wederom met een lekke band. En bij poging 3, gisteren, is het me dan toch gelukt al moest de fietsenmaker naast het PDC wel even het zadel bijstellen want die stond een beetje scheef. Gelzadels kennen ze hier nog niet. De mijne voelt als een plank, dus je begrijpt mijn zitvlak is lichtelijk gevoelig vandaag.

Het is lekker om even zo’n 40 minuten in beweging te zijn. Het fietsen vraagt echter wel om multitask-capaciteiten want je moet op de weg letten, het verkeer goed in de gaten houden (die komen van voor, van achter maar ook van de zijkanten en vooral uit het niets), de glasscherven ontwijken (dat was poging 1 en 2 dus nog niet helemaal goed gelukt) en niet te vergeten naar ieder kindje zwaaien wat je passeert.

Er is ook weer wat afgeknutseld deze week want met mijn groepen Yellow en Blue heb ik een stoffenslinger versierd met knopen en lintjes, gekleurd en we hebben enveloppen versierd die uiteindelijk werden omgetoverd tot kleine tasjes.

Woensdag was Charlotte (vrijwilligster van Green en Orange, mijn oude groepen) ziek. Doordat ik een tussenuur had heb ik haar workshop uurtje overgenomen. De kinderen waren opgelucht dat Charlotte nog niet “Home” was en deze teacher vond het super leuk dat uurtje over te nemen. Heerlijk die chaos, dat hoge getetter en het helpen van allemaal.

Plannen voor de komende weekenden zijn ook al volop gemaakt. Volgende week ga ik met Inge (coördinator van PURE) een weekendje met de boot naar Battambang en het weekend erna met oa Daniella en Patrick (zijn hier voor een jaar) naar een bijzondere tempel een eindje weg. En dan is het alweer mijn laatste weekend en die zal ik hard nodig hebben om bij te komen want mijn laatste weekje ga ik de homestay doen, een weekje logeren bij een kindje van school (geloof me dat is het toppunt van primitiviteit maar das weleens goed voor dit luxe beest).

En dan is het vandaag alweer oudejaarsdag. Vanmorgen met Charlotte naar Psar Leu (=grote markt) noem het maar op en ze verkopen het daar van varkenskoppen tot slippers, van potten en pannen tot oude kranten. Vanavond gezellig een feestje bij the PURE office en daarna daar naar het feest in de Pubstreet. Ik ben erg benieuwd naar het vuurwerk want de afgelopen dagen zijn ze er al een beetje mee begonnen en hetgene wat ze afsteken lijken wel op bomaanslagen zulke harde knallen. Deze barang (blanke) schrikt zich iedere keer rot. Voor iedereen een hele fijne avond en een knallend nieuwjaar!

Liefs, Sanne

Meer ervaringen van vrijwilligers kun je lezen op: http://www.pureforkids.nl/127-weblog.html