Yunnan Xishuanbanna & Tibet

Komend najaar, na onze 2 maanden Zuid-Amerika, trekken we richting Azië.
In China plannen we ongeveer een maand, met als volgende doelen:

  1. Yunnan

Buiten de klassiekers (Kunming, Lijiang, Dali, Shangri la), heeft er iemand ervaring met de streek Xishuanbanna? Helemaal in het zuiden, beetje al “Chinees Thailand”?

  1. Tibet

Kan er iemand ervaringen delen met gebruikte organisaties voor een bezoek aan Tibet (pakweg 8-10 daagse)? Trein of vlucht genomen?

Alvast bedankt !

Voor Tibet heb je een speciaal visum nodig, die volgens mij alleen een reisorganisatie in Tibet kan aanleveren. Treinkaartjes kan je aankopen, maar dit visum heb je nodig als je in de trein stapt die naar Tibet gaat.

Vliegtickets naar Tibet, kan je naar mijn weten niet zelf aankopen.

Voor Tibet heb je een speciaal visum nodig, die volgens mij alleen een reisorganisatie in Tibet kan aanleveren. Treinkaartjes kan je aankopen, maar dit visum heb je nodig als je in de trein stapt die naar Tibet gaat.

Vliegtickets naar Tibet, kan je naar mijn weten niet zelf aankopen.

Xishuanbanna
Jinghong is de hoofdstad van deze provincie en is toch niet al te groot, ze zijn echter wel overal aan het bouwen. Het is een zeer tropische en groene stad, waar het leven tot laat in de avond op straat doorgaat (overal barbecues). Er rijden een paar kleine bussen en dan heb je het wel gehad met het openbaar vervoer. Jinghong bestaat eigenlijk uit 2 delen met in het midden de Mekong rivier, hier kan je met een speedboot plus banaan opvaren.

Bananen zijn erg goedkoop hier en overal zie je bananenplantages in Xishuanbanna, al het fruit is eigenlijk wel goedkoop (mango, kokosnoten, ananas). Vis uit de rivier kan je laten barbecuen. Wat ik regelmatig kocht is een soort pannenkoek met een zoete substantie en dit zou uit Thailand komen. In Jinghong zie je ook wel ‘kantine restaurants’, er staan bakken met eten klaar en je wijst aan wat je wilt en dat betaal je dan, zeer goedkoop.

Vervoer naar Jinghong is of met het vliegtuig of met de bus, er is geen trein. Ik zou vanaf Kunming met de bus reizen en niet vanaf Lijiang zoals wij hadden gedaan. Van Kunming naar Jinhong (8 uur volgens mij) gaat de bus over een nieuwe weg en vanaf Lijiang (15 uur ofzo)gaat hij over kleine bergwegen en dit met een hoge snelheid…

In Jinghong zie je veel boeddhistische invloeden en er zijn veel minderheden. In Jinghong hebben wij een aantal tropische tuinen bezocht, een boeddhistische tempel in een park (Manting park) waar ze ook olifanten en papagaaien shows hebben.

Een uur a 90 minuten met de auto van Jinghong heb je ook een park (Wild Elephant Valley) waar je wilde olifanten kan zien. Bij de ingang van het park heb je een klein museum over olifanten, een vlindertuin en ze wat andere beesten in een aantal verblijven. Als je de wilde olifanten wilt zien moet je met een stoeltjeslift naar het gebied waar ze vaak komen (35 minuten met de stoeltjeslift ongeveer 2 kilometer). Je moet geluk hebben om de olifanten te zien, wij hebben ze toen gezien een stuk of 10 met een aantal kleintjes. Het gebied waar je kunt lopen is afgeschermd met hekken/palen, zodat het veilig is.

Wij zijn ook nog naar Wangtianshu Tropical Rainforest Park dat was circa 3 a 4 uur met de bus van Jinghong. Na een bootritje van een kleine 10 minuten kom je bij de ingang van het park en kan je de ‘jungle’ bewonderen. De attractie in dit park is de looproute/touwbrug hoog in de bomen (34 meter hoog en aardig lang)

http://www.china.org.cn/travel/2013-12/18/content_30928075_3.htm

In de Lonely Planet, editie Tibet (boek) staan diverse reisagenten in Lhasa opgesomd. Je moet voor Tibet een vooraf georganiseerde reis boeken. En bij deze reis heb je dan een gids voor iedere dag in Tibet en voor buiten Lhasa privé vervoer met chauffeur. Je kunt een zogenaamde privé reis boeken (een reis dus voor alleen jezelf) of een groepreis. Omdat reizen in Tibet duur is, doen de meeste reizigers dat laatste. Bijna alle reisagenten in Lhasa bieden groepsreizen aan. De vlucht naar Lhasa kun je in de praktijk zelf niet boeken. En ook voor de trein naar Lhasa is het moeilijk zelf tickets te boeken omdat die snel uitverkocht zijn. Het is dus het beste om de reisagent bij wie je je reis boekt dit voor je te laten regelen. Of je vliegt naar Lhasa of de trein neemt hangt van je eigen voorkeur af. Ik vlieg altijd naar Lhasa want ik vind de treinreis te lang duren. En het prachtige landschap zie ik onderweg in Tibet wel. En dan kun je ook nog uit de auto stappen om foto’s te maken. Denk er wel om dat je genoeg dagen in Lhasa hebt voordat je verder op rondreis gaat. Dit om je lichaam aan de hoogte te laten wennen en zo (ernstige) hoogteziekte te voorkomen. Ik adviseer hiervoor minimaal drie dagen in Lhasa te blijven.

Hi Bedankt!

Ik neem aan dat je er al meermaals bent geweest? :wink:
Het meest van bovenstaande informatie wist ik al :slight_smile: Trein of vlucht, dat gaan we inderdaad nog uitmaken (al lijkt me de rit vanuit Xining wel leuk).
Kan je misschien, via pm, enkele organisaties geven die jij effectief hebt gebruikt? Alsook inhoudelijk / prijs kwaliteit?
Alvast bedankt!

Bedankt voor de informatie, al heel nuttig :slight_smile: Goed om weten dat er niet enkel de “opgevoerde” shows zijn met olifanten. Is denk ik meer iets voor de Chinese toeristengroepen.
De informatie die ik gevonden had van bus vanuit Kunming sprak over 12-18 uur, zal dan misschien al verouderd zijn :slight_smile: De bus vanuit Lijiang, via welke weg ging dit? We dachten vanuit Kunming te vertrekken met bus, en dan terug te keren richting Lijiang, eventueel met een tussenstop om de rit in 2 te delen.
Waren dat nachtbussen, of enkel overdag?

Aangezien jij ook de informatie van treinkaartjes kent :smiley: Op hoeveel moet ik een ticket voor Xining of Chengdu naar Lhasa schatten, pp?

Bedankt!

Ik ben tot nu toe inderdaad al 10 keer in Tibet geweest (en 3 keer in Tibetaans gebied in Chinese provincies). De laatste keer in januari van dit jaar. De eerste drie keer ben ik met een Nederlandse reisorganisatie in Tibet geweest. De laaste zeven keer heb ik mijn Tibet reizen lokaal geregeld. Toch heb ik niet / nauwelijks ervaring met reisagenten in Tibet omdat ik mijn reizen regel met mijn Tibetaanse vrienden, die dan voor het krijgen van de Tibet permit een reisagent in Lhasa gebruiken. Ik kan je dus moeilijk advies daarover geven. Op mijn website staat wel een verwijzing naar een contact van mij in Lhasa. En hij kan reizen regelen, maar dat is dus geen grotere, bekende reisagent in Lhasa. Daarvoor adviseer ik je toch in de Lonely Planet te kijken. Op mijn website staan verder veel foto’s van mijn Tibet reizen. Dus als je belangstelling hebt, hierbij de link: www.ellenebens.nl

Hmm, mijn volgende vraag dan: als je je reis dan lokaal regelt, heb je dan ook nog altijd dagelijks een gids/chauffeur? Of is het minder “georganiseerd”?

Ja, je hebt een gids voor iedere dag in Tibet en buiten Lhasa voor iedere dag een chauffeur met auto nodig. Aan die regel valt niet te ontkomen. Maar je kunt wel zelf samenstellen wat je precies wilt zien.

Nog een tip: bij het aanvragen van je Chinese visum, noem dan niet dat je ook naar Tibet/ Lhasa wilt gaan.

Dit is correct. Doe je dat wel dan krijg je geen visum. Eenmaal in China is het vervolgens geen probleem om toch naar Tibet te gaan mits je een permit voor Tibet hebt. Deze permit wordt door je reisagent in Lhasa geregeld nadat hij een scan van je paspoort en je Chinese visum van je heeft ontvangen. Als je naar Lhasa vliegt moet je op het vliegveld je originele permit laten zien. Ga je met de trein naar Lhasa, dan moet je een kopie van de permit laten zien.

Perfect :slight_smile: Chinees visum is geen probleem meer, gewoon een family visitors visum aanvragen :wink:

Aangezien je er de afgelopen jaren een aantal keer in de winter bent geweest, valt dat goed te doen? Qua temperatuur, omstandigheden? Bijvoorbeeld doenbaar om richting Mount Everest Base Camp te gaan?

Gelet op je reactie neem ik aan dat je in China familie hebt en daarom i.p.v. een toeristen visum een ander type visum voor familiebezoek kunt aanvragen. Hou er dan wel rekening mee dat je voor de Tibet permit extra documenten moet aanleveren. Ik heb daar zelf geen ervaring mee maar het is beschreven op de website van Lobsang van The Land of Snows (een Amerikaan met heel veel ervaring m.b.t. Tibet). Hierbij de link naar het betreffende artikel op zijn website:http://www.thelandofsnows.com/how-to-go-from-china-to-tibet/

De winter is op zich een goede periode om Tibet te bezoeken. Het centrale deel rond Lhasa is prima te bezoeken en het is over het algemeen in de winter mooi, zonnig weer maar 's nachts wel koud. Richting Mount Everest is het een stuk kouder. Zeker als je naar EBC gaat. De wegen in Tibet en naar EBC zijn tegenwoordig goed en wat dat betreft is het goed te doen. Over het algemeen valt er 's winters niet veel sneeuw in Tibet en ook wat dat betreft is het goed te bereizen in de winter. Ook naar Everest. Maar je kunt natuurlijk pech hebben waardoor je in de winter niet naar Everest kunt. Bedenk wel dat je bij EBC op zo’n 5.000 meter zit en het er dan echt heel koud is. Het tentenkamp voor toeristen bij EBC wordt half oktober afgebroken en de enige overnachtingsplaats is dan het guesthouse bij Rongbuk. De slaapvertrekken daar zijn onverwarmd. Ook de Tibetanen zelf vinden het dan erg koud. Maar het is op zich wel te doen en het hele jaar door gaan er groepen naar EBC.

In Xishuanbanna zal je weinig buitenlanders tegenkomen, het ligt buiten de ‘normale’ reisroute.

De bus van Lijiang ging naar Dali>Kunming buitenwijken>Jinghong. Wij vertrokken ’s ochtends heel vroeg in Lijiang en kwamen ’s avonds laat in Jinghong aan. Ik zou deze reis niet aanraden, het is gevaarlijk en oncomfortabel. Als ik nog een keer van Lijiang of Dali naar Jinhong zou reizen, dan zou ik eerst een nachttrein nemen naar Kunming en daar op de bus stappen of gelijk vliegen (met de trein Lijang/Dali > Kunming vertrek ’s avonds laat en je komt ’s ochtends vroeg aan, andersom kan dit ook).

Treinkaartjes naar Tibet gaan altijd zeer snel en zou ze dus bij het vrijkomen van het traject aankopen (60 dagen, websites die spreken over 20 dagen lopen 2 jaar achter).
• T22 Chengdu - Lhasa 20:45 - 13:56 (ritduur 41uur 11 min) zacht bed CNY 1062- en een hard bed CNY 668,-
• Xinning - Lhasa meerdere treinen ( ritduur circa 21 uur) zacht bed CNY 781,- en een hard bed CNY 495,-

Dit zijn de kale prijzen en hier bovenop betaal je dus commissie/reserveringskosten en deze kunnen aardig uiteenlopen van mijn EUR 18,50 tot wel EUR 90,-.

Bij het afhalen van de papierenkaartjes heb je wel een Tibet Travel Permit/Visa nodig.

Hoe koud is koud? Hier in Harbin is het in de winter -20C -40C, maar daar kan je jezelf tegenkleden en binnen hebben we centrale verwarming. Hebben ze in Tibet ook centrale verwarming?

Centrale verwarming? Nee, dat hebben ze in Tibet niet. In de grotere steden hebben ze in de middenklasse hotels wel een airco op de kamer, die ook kan verwarmen. Als je dan een zonnige kamer hebt, dan zijn de temperaturen op de kamer goed te doen. In andere, mindere hotels en hotelletjes in kleine plaatsjes heb je vaak een elektrische deken. Maar de kamer heeft dan geen verwarming. Als je sanitair op de kamer hebt, dan doet het water het in de winter ook vaak niet, want dat is afgesloten i.v.m. bevriezing. En in kleine, eenvoudige guesthouses moet je er mee rekening houden dat het op je kamer vriest. Dat zal zeker ook het geval zijn als je bij Everest in het guesthouse bij Rongbuk overnacht. Dan overnacht je immers heel basic op zo’n 5.000 meter. In het centrale deel van Tibet schijnt in de winter over het algemeen de zon lekker overdag. Dan warmt het buiten dus lekker op en kun je 's middags ook goed buiten in de zon zitten. Richting het westen, richting Everest dus, wordt het kouder. Ik ben in de winter nooit bij Everest/EBC geweest. Maar wel in Oud Tingri. Daar was het toen goed winderig en goed koud. Maar ik vind de winterperiode een mooie periode om Tibet te bezoeken. Het weer is over het algemeen zonnig met blauwe luchten.

Daarom gaan we er ook naar toe, om ook de minder typische route te doen (Dali etc doen we ook nog). Maar uiteindelijk is die 17h reis dan gewoon weer terug naar Kunming :biggrin:en dan naar Jinghong.

Ik probeer nu toch wat te zoeken om niet weer helemaal terug naar Kunming te gaan, eventueel stops in Pu’er en Lincang, die op de route zijn naar Dali.

Je zou ook nog naar Shilin kunnen kijken Stone Forest - Wikipedia

Misschien is dit ook wel leuk Jianshui 建水

Tip voor Xishuanbanna (niet-touristisch): doe een 2 -3 daagse wandeling door de heuvels tussen verschillende minority dorpjes. Hier wonen veelal mensen van de Bulang, erg vriendelijk. We hebben gelopen naar de dorpjes Manwa, Zhanglang en Xiding in 3 dagen. Het is handig als je iemand bij je hebt die Mandarijn spreekt, wij hadden een Chinees/Australische toeriste die met ons meeging. Ga naar een locale hostel of guesthouse in Jinghong, zij kunnen je het een en ander vertellen over zo’n wandeling. Het is vooral op basis van beschrijvingen en aanwijzingen van locale mensen dat je de weg vindt, avontuurlijk maar ook de ultieme vrijheid!
Je kunt, aangekomen in een dorpje, mensen vragen voor slaapplek en eten, je wordt vanzelf ergens naartoe gebracht. Hiervoor geef je vergoeding, tussen de 50-100 Yuan pp.

Wij hebben dit in 2012 gedaan, weet niet of er inmiddels (meer) toeristische voorzieningen zijn bijgekomen…
Enige wat ik je kan zeggen dat dit een hele bijzondere ervaring is geweest welke je elders in China niet snel zult beleven!