Yogya-Malang-Bromo-Kalibaru met kinderen

Ben onze reis (met 3 kinderen van 11 ,9 en 2) een beetje aan het uitzoeken voor de zomer van 2013. We beginnen in Yogya en willen van daaruit richting Kalibaru. Nu denken we aan de route Malang - Bromo - Kalibaru. Maar willen dit eigenlijk zo rustig mogelijk aan doen. Niet al te veel reizen achter elkaar, niet van het een naar het ander. Mijn vragen:

  1. Gaan er directe treinen van Yogya naar Malang en hoe lang duurt deze reis? Is een minibus een alternatief? Wat zouden de kosten ongeveer zijn?
  2. Tips in Malang zelf. Onder andere een sfeervol guesthouse/hotel (niet te duur) en wat te zien/doen?
  3. Vandaaruit nemen we denk ik een gids/chauffeur in de arm (zag al een goede tip staan op het forum: sunriseholiday) om naar de Bromo te gaan. Hoor tegenstrijdige verhalen over de Bromo. Iedereen zegt wel ‘prachtig’ maar hoor van veel mensen dat je in colonnes achter elkaar aanrijdt in jeeps en je blij mag zijn dat je je gids weer terugvindt. Is er een alternatief? De zonsopgang bijvoorbeeld overslaan en gewoon overdag een wandeling maken? Is er een leuke locatie bij de Bromo om bijvoorbeeld 2 nachten te blijven (voor de rust van de kinderen). Hoe lang duurt de reis eigenlijk van Malang naar de Bromo?
  4. Hoe lang duurt de reis (met auto en chauffeur) naar Kalibaru?

Een hoop vragen… dit is namelijk het enige ‘gat’ in de reis waar ik nog niet helemaal over uit ben. Het zijn lange afstanden om reizen namelijk.

dank alvast voor de reacties!

Kreeg net een mailtje van sunrise holiday met een prijsopgave trip Malang - Bromo - Kalibaru. Zouden we met ons vijven zo’n dikke 500 euro voor kwijt zijn. Is dat een reële prijs? Klinkt mij duur in de oren!

Day 1 Malang Sightseeing Tour – Tosari
Our guide and driver will pick you up at your hotel in Malang, and then we will visit some interesting places in Malang. Our first destination is IjenBoulevard. In this area, there are many old buildings which used to be the resident area of European around colonial time. Then we continue to Chinese Temple which is the worship place for Chinese in Malang. After visiting those places, we continue to drive to Singosari to visit Singosari and Sumberawan Temple. Singosari temple was the heritage of Singosari Kingdom and Sumberawan temple is the only Buddhist temple in East Java. There is also Wonosari tea plantation in our program today. After we enjoy Singosari and Sumberawan Temple, we continue our trip to Wonosari Tea Plantation then drive to Cemaralawang, the closest village to Mount Bromo
Overnight : Tosari Homestay

Day 2 Bromo Sunrise Tour - Kalibaru
At 03.30 a.m, we will drive to the viewpoint to see the sunrise and the scenery of Mount Bromo by jeep. I After we see the sunrise, we will drive to the Bromo Crater via the sea of sand. From the parking area to the top of Bromo, you can go on foot or by horse. After we enjoy the Bromo Crater, we will drive back to the hotel to have breakfast then continue to Kalibaru. It takes approximately 6 hours drive from Tosari

Price :
2 Adults : IDR 1.650.000/ person
2 Children : IDR 1.450.000/ person
For 2 years old child is free of charge.

Included :
Car with AC, English Speaking Guide, 1 Night Accommodation (2 Rooms) & Breakfast, Entrance Fee, Jeep in Bromo, Mineral Water and parking fee

Of misschien heb je goede tips voor de reis Yogya - Solo - Bromo (zelfde vragen als hierboven)

Jullie reizen met jonge kinderen dus moet je rekening houden met een aantal dingen zoals afstanden en tijd. De reisroute die jullie hier laten zien ziet er best pittig uit!

Er gaan alleen nachttreinen van Yogyakarta naar Malang, de treinreis duurt ruim 7 uur. Kosten voor Eksecutif class ongeveer 27 - 35 Euro pp.

Malang heeft een lekker klimaat, er is een leuke dierentuin maar verder niet heel veel bijzonders (vind ik) Ik heb er zelf 3 maanden gewerkt. Een dagtrip naar Bromo vind ik persoonlijk niks voor gezinnen met jonge kinderen. Jullie zouden dan het beste een overnachting in Bromo kunnen maken en daarna doorreizen naar Kalibaru (prive tour) De rit van Malang naar Bromo is ongeveer 3 uur, de rit van Bromo naar Kalibaru ongeveer 7 uur. houdt rekening met slechte wegen.

Bromo is inderdaad toeristisch en vrij druk tijdens de zonsopkomst, maar zeker wel een bezoek waard!

Jullie kunnen bijvoorbeeld ook vanuit Yogyakarta vliegen naar Surabaya en vanuit daar een 2 of 3 daagse tour maken naar Bromo, vanuit Bromo door naar Kalibaru of terug naar Surabaya

Waar willen jullie na Kalibaru heen? Bali ?

Yogyakart - Solo - Bromo is inderdaad een leuk alternatief, Solo ligt nog geen anderhalf uur rijden van Yogyakarta en er zijn een aantal leuke dingen om te zien in Solo, vanuit Solo kun je de twee daagse tour maken naar Bromo en eindigen in Surabaya, Bali of terug in Solo…

dank voor jullie reacties! Vanuit Kalibaru (waar we zeker 4 dagen willen blijven) gaan we inderdaad door naar Bali. Wat zou een tweedaagse tour van Solo naar Bromo inhouden? Wat is je tussenstop?

na Yogyakarta naar Solo voor 2 of meerdere nachten, vanuit Solo een twee of drie daagse Tour naar Bromo en eventueel Kawa Ijen en door naar Kalibaru.

zeker Sukamade bezoeken vanuit kalibaru.
dit is een must voor kinderen.
's nachts komen de schildpadden er eieren leggen op het strand.
in Sukumade kunnen de kinderen de schildpadjes zien uitkomen in de broedplaats.
is niet goedkoop omdat het alleen te bereiken is met een 4x4.
en er is maar 1 lodge.
de bromo zeker doen het is gewoon prachtig en de toeristen moet je er maar bijnemen.
de kawa ijen is een ook een aanrader minder toeristen, maar vraagt een fysieke inspanning van 3 km naar de top.
het is niet aan te raden om de krater af te dalen met kinderen.
toen ik er was, augustus jl, was het verboden voor iedereen.
dit omwille van je eigen veiligheid en deze van de zwaveldragers.

nog een tip voor Yogiakarta.
in het Via Via cafe kan je een kookcursus volgen, heel plezant om met kinderen te doen.
na de cursus eet je je eigen kookkunsten.

wij reisden van Malang naar Yogja met een privé bus en reden daar 13 uren over.

in Malang kan ik je een tip geven voor een backpackers hotel.
dit is gelegen op het dak van een ander hotel.
het is daar s’nachts heel fris en ik raad je aan om zeker voor de kinderen een extra deken mee te nemen. Dit geld ook als je gaat overnachten aan de bromo.

op de parking van het hotel is een reisbureau en daar kan je tours naar o.a. de bromo boeken.
www.kampongtourist.com.

vriendelijke groet

Karl

Hallo,

Wij hebben dit jaar met 2 kinderen (4 en 6 jaar) eenrondreis door Indonesie gemaakt. waaronder Yogja-Malang- Bromo.

Vanuit Yogja hebben we een prive auto gehuurd die ons naar Malang heeft gebracht. Normaal zou deze auto rit zo’n 7 a 8 uur in beslag moeten nemen (bij ons iets langer, want het was suikerfeest, dus heel druk op de weg).

In Malang hebben we een trip naar Bromo geregeld (bij heliostour, reisbureau in hotel Helios http://www.hotelhelios-malang.com/V2/tour.html). Wij zijn met een Landrover de Bromo op gegaan. Niet via Probollingo, maar gelijk bij Malang omhoog. Dit was geweldig!! Je kunt om 01:30 uur vertrekken voor zonsopgang,maar dit wilden wij niet ivm de kinderen. Wij zijn om 5:30 uur vertrokken. Nadat we bij de Bromo waren geweest, zijn we nog naar een waterval gegaan, echt super. Rond 13:00 uur waren we weer bij het hotel. Kosten: volwassenen: 400.000 rupiah en kinderen 200.000.
Wij reden niet in colonne. Bij de Bromo zelf was het wel druk, maar niet zoals 's ochtends vroeg.
Het voordeel om het zo te doen, is dat je 's avonds gewoon weer in je hotel in Malang slaapt!

Veel plezier met de voorbereiding!

Gr Claudia

Wij zijn ook bij Sunrise Holiday geweest, maar de prijzen bij hun waren erg hoog.

Met kinderen is dit allemaal super goed te doen!! Kinderen zijn erg flexibel.

1 like

Op onze site (zie Villa Ditya - Uitstapjes en dagtochten) staat een overzicht van wat er allemaal is te doen en te zien in Midden Java. Er is veel meer te zien dan alleen de Borobudur, Prambanan en Yogyakarta. Mijn vrouw komt uit deze regio en mijn schoonfamilie woont daar. Laat maar even weten als je meer informatie wilt.

1 like

Nog even een tip: Aan de rand van Solo is een zwemparadijs genaamd Pandawa Lima, zie website http://www.pandawa-lima.com/. Waanzinnig leuk; zeker met (kleine) kinderen. Er is een golfslag gedeelte, waterglijbanen, een soort rivier waarop je met een rubberband kan drijven en er is een apart gedeelte voor hele kleine kinderen (met allerlei fonteinen etc). Echt een aanrader en je zal waarschijnlijk de enige toerist zijn. Ligt in een zeer luxe villawijk van Solo (met huizen als kastelen). Entree is zo’n Eur 4,50 per persoon op een doordeweekse dag en Eur 9 per persoon in het weekend. Er is een apart eetgedeelte (met o.a. patat en hamburgers).

1 like

500 Euro voor 2 dagen is extreem duur.Goed alternatief met name voor kinderen is een treinreis van Yogya naar een plaats 3 uur bij Malang vandaan,vanwaar je verder kunt per auto naar Malang.Onderweg een mooie route en nog veel te zien.
Overnachting In Malang ,best een aardige plaats,zie onderstaande link en dan doorreizen naar de Bromo ,b.v. Lava view hotel.

Na de Bromo sunrise tour en sightseeing tour in de vroege ochtend,doorreizen naar Kalibaru ,Kalibaru cottages
Voor meer info kunt U trecht bij Rachman Friatna,E-mail rafttbogor@yahoo.com
Zie ook onderstaande link:
Indonesië | ReisForum

1 like

Hallo,
Er was al een reactie over Malang. Ik wil nog even benadrukken dat kampongtourist (op het dak van Helios hotel) waarschijnlijk de enige plek in Malang die schoon, redelijk comfortabel en niet duur is. De manager (Martine uit Nederland) is getrouwd met de eigenaar van Helios. Zij organiseert ook fietstochten (www.fietseninoostjava.nl) langs de hoogtepunten van Malang en omgeving.
Een aanrader !
Gerard (www.YunnanMinorityTravel.com)

2 likes