Yangshuo

Wij willen vanuit Hong Kong naar Yangshuo en daar en in de omgeving enkele dagen verblijven. Kan iemand mij zeggen of we dat op eigen gelegenheid kunnen doen of dat het handiger is een gids in te huren? Wat is de gemiddelde prijs van een hotel daar? Wat kost een treinticket van Shenzen naar Guilin? Een vliegticket kost ongeveer €80, heb ik gelezen.

Wanneer? (het kan in Yangshou ook fris en nat zijn)
Heb je een visum voor China of koop je dat op HK Airport?

Je kunt naar Shenzhen gaan en daar een (nacht)trein naar Guilin nemen.
Of met de boot en bus naar GuangZhou en daar een bus (rechtstreeks Yangshuo) of trein naar Guilin. Maar GZ is lastiger oriënteren.
Vliegen op Guilin kan en dan de shuttlebus naar het centrum, vervolgens taxi of lopend naar het centrale busstation (er zit ook een busstation buiten het centrum voor andere bestemmingen).
Vanuit Guilin voor circa 18/20rmb per bus in 1,5 uur naar Yangshuo.
Boottripjes kun je tussen YS en XingPing doen, ik zou niet met zo’n grote toeristenboot vanuit Guilin naar YS gaan…
Wanneer je in Yangshuo het markt/parkeerterrein oversteekt, dan heb je in achterafstraatjes prima hotelkamers voor 70rmb.
In de buurt van de rivier is een cluster van hotels. Riverview is erg mooi voor circa 220-240 rmb (toen ik daar was). Gemiddelde prijs is circa 120rmb voor een westerse privékamer.
Neem geen hostel/hotel aan West Street vanwege de herrie van de bars.
Wil je een rustiger plek, dan is het hostel in XingPing een aanrader. Per bus vanuit YS 8 RMB (misschien nu iets duurder). XingPing is nog niet zo verwesterd…
Restauranttip in YS: Lucy’s Place.
Huur een fiets, eventueel met een gids voor de omgeving (drakenbrug, moon hill, modderbadgrot, etc.).
Nog mooier (!!!) is per lokale bussen door Guangxi en Guizhou Province naar de Longji rijstterrassen en minderhedendorpen zoals Chengyang en Zhaoxing, met drum towers en wind-and-rain bridges. Maar neem daar wel de tijd voor. Die dorpen hebben houten hotels met kamers voor 50-60 rmb. Ik ben al eens in ruim twee weken van Guilin naar Guiyang gereisd, door heel veel minderhedendorpen, ook rondom Kaili. Het oogstseizoen (sept) is zeer fotogeniek, en leuk om de mensen op het land te helpen, maar vooral in de lente zijn prachtige festivals met veel klederdracht en ceremonies. Wel regelmatig overstappen in weer een andere bus en geen snelle wegen in dit bergachtige gebied.
Longji kan ook als dagtrip vanuit YS met een minibus.

Zie Lonely Planet, Rough Guide of wikitravel/wikivoyage.

Johan

Je hebt ons geweldig geholpen Johan. Dank je wel. Wij hebben geen visum voor China. Is dat makkelijk op HK airport te krijgen. Ik heb gelezen dat het 5 dagen duurt voor je zo’n visum hebt. Kunnen we het niet beter in Nederland regelen?
Wij zijn respectievelijk 68 en 72 jaar oud. Wij spreken/lezen geen chinees. Is het dan toch te doen om met bus en trein te reizen? Staan de namen en perrons duidelijk aangegeven? Wat mij opvalt is dat de namen steeds anders geschreven staan.
Wij gaan eind maart. Is dat een goede tijd voor YS?

Op het vliegveld van KH schijn je binnen een paar uur een visum te kunnen regelen. Zelf nog nooit gedaan; altijd gewoon in Nederland geregeld. Helaas prijzig t.o.v. de meeste andere landen in Azië, helemaal nu het niet meer rechtstreeks bij de ambassade kan en er servicekosten bij komen. Reken inderdaad op 5 dagen.
http://www.visaforchina.org/HAG_EN/

Wanneer je enige reiservaring hebt en fit bent, dan zegt leeftijd weinig… Neem gewoon de tijd voor het verplaatsen, geen strak schema, dan kom je met handen en voeten bijna overal. Vaak is er wel iemand die Engels spreekt en je kunt ook door iemand van een hotel/hostel plaatsnamen en reisopdrachten voor taxi´s of bussen in het Chinees laten opschrijven en voor een paar rmb extra de tickets voor je laten kopen. Treinkaartjes zijn aan je id gekoppeld, dus handig om een kopietje van je paspoort mee te geven bij de bestelling. Kun je meestal 10 dagen voor vertrek kopen.

Maart is een goede tijd voor HK, maar kan nog vroeg zijn voor YS. Ik ben er alleen tijdens reizen in mei/juni en september/oktober geweest en heb altijd uitstekend weer gehad.

Johan

Hi Elly, leuke plannen. Wel zou ik logeren buiten het dorp - dan zit je echt midden in de rijstvelden, kijk je zo de prachtige heuvels in. Ik kwam aan (met de nachtbus uit Guangzhou - een bus met bedden ipv stoelen!) samen met mijn 67 jarige reisgenoot. Aangekomen in Yangshuo namen we een motortaxi naar de fantastische Outside Inn http://www.yangshuo-outside.com/cms/front_content.php?idcat=3 Wij zijn geen van beide Nederlands, maar mss leuk voor jullie dat het gerund wordt door een erg aardige Herbert Bloembergen. We hebben fietsen gehuurd, waardoor wij snel in het dorp waren maar we hadden het rust en uitzicht van het platteland.
Veel plezier!

Hartelijk dank voor deze mooie tip. Ik heb gehoord dat de eerste 3 dagen van mei vakantie is in China. Klopt dat? Dan is de prijs per kamer verdubbeld.
Hoe lang zijn jullie in Outside Inn geweest? Hoeveel dagen moeten we uittrekken voor Yangshuo en omgeving?

Hi Elly, goh, weet ik even niet, omdat we ook in dezelfde week de Dragon’s Backbone Rice Terraces bezochten - maar het was dus de meivakantie, (wij werkten in China en hadden dus ook een weekje vrij). Doordat wij buiten het dorp verbleven, hadden wij weinig last van de drukte. Ik denk dat wij een dag of vier in YS waren - dagje in de omgeving fietsen, dagje wandelen, dagje varen, dagje ver fietsen en terug met een boot. Heerlijk was het daar. De fietsen kan je bij de hostel huren, dus je bent gelijk vrij om te gaan waar je wilt. En mss is de prijs verdubbeld, maar zelfs ook op mijn lokale Chinese salaris vond ik het toen goed te doen. Het is tenslotte maar een paar dagen. Maar je gaat toch eind maart, niet in mei?

Ik had ongeveer dezelfde vragen als Elly. Mijn vriend en ik willen in oktober 2014 vanuit Beijing naar Guillin vliegen en dan naar de regio Yangshuo, de rijstterrassen en wind-and-rain bridges etc. Hoe veilig is reizen met de bus in China? (qua verkeersongelukken dan). En is het makkelijk om zelf een ticket voor een vaart met bamboevlot e.d. te kopen als je geen Chinees spreekt? Want je kunt alles georganiseerd doen vanuit Nederland, maar verwacht dat deze excursies ook makkelijk zelf ter plekke te boeken zijn? Zou veel goedkoper zijn. Na Yangshuo regio door naar Hong Kong. Alvast bedankt voor jullie reacties/advies.

Hoi mmejan, wij zijn vorig jaar naar die regio afgereisd. Wij verbleven in een hostel in XingPing vlakbij Yangshuo. Vanaf Guilin hebben we de bus genomen. Via het hostel hebben wij tochtje op bamboevlot geregeld en bij het hostel ook fietsen gehuurd. In Yangshuo zullen er vast ook genoeg mensen zijn die je kunnen helpen met het regelen ervan. Vanuit XingPing zijn we met de bus teruggegaan naar Guilin en vanuit daar naar Ping’an, de rijstterassen. Dat is allemaal zelf te doen! Wij hebben niks van te voren geregeld. Vanuit Ping’an de bus weer genomen naar Guilin en daar de trein naar Shenzhen genomen, vanuit daar loop je eigenlijk de grens over naar Hong Kong. Ik zou de trein adviseren boven de sleeperbussen naar Hong Kong. Zag er niet al te comfortabel uit…

Via Wereldwijzer app

1 like