Workpermit extension refused HELP!!!!!

hallo allemaal.

ik heb dringend snelle hulp nodig bij wat vragen.
mijn application for workpermit extension is afgewezen.
had er geen labour market opinion (LMO) bij.
echt balen
ik wil nog wel een jaar blijven, maar er staat al een ticket geboekt voor met een groepje canadezen en ik naar nl op vakantie.

als ik nu opnieuw aan wil vragen, dan komt het niet meer op tijd hier terug voordat ik naar nederland ga.
(tenzij iemand iets weet of er een spoedprocedure is)
maar anders moet ik het weer allemaal door berlijn regelen.
maar welke vergunningen zijn dan mogelijk.

ik heb nu een working holiday permit,
maar voor de volgende vergunning heb ik al een baas die mij werk aan biedt.
zij gaan ook een LMO regelen voor mij.
kan iemand mij hierbij helpen wat ik het beste kan doen.

(ben een beetje gefrustreerd door de hele situatie, en zie door de bomen het bos niet meer)

alvast vriendelijk bedankt
jasper

Hmm, weet je zeker dat je de goeie formulieren hebt ingevuld, die voor de Young Professionals… nogiets… te vinden op dezelfde website als waar je ook je WHP formulieren vindt?

Hier heb je helemaal geen LMO voor nodig. Formulieren en de hele procedure zijn exact hetzelfde als voor WHP met als enige extra dat je een job offer op papier moet meesturen…

Ik ben even nieuwsgierig, heb je het nog geregeld kunnen krijgen? En zo ja, hoe?
Ikzelf ben momenteel bezig met work permit extension. Momenteel bezig met het verkijgen van een LMO.

hey linda.
ik heb het voor elkaar gekregen. ik heb afgelopen zondag net mijn nieuwe werkvergunning binnen.
de eerste aanvraag voor verlenging werd afgewezen omdat het bedrijf waarvoor ik voor werkte geen aproved LMO kon krijgen.

ik heb dus ontslag genomen, en ben op zoek gegaan naar een bedrijf die dat wel voor elkaar kon krijgen.
natuurlijk niet de gemakkelijkste klus, omdat ze je niet voor een paar week kunnen proberen, maar ik heb geluk gehad met goede contacten, (familie)

dus ik vond een bedrijf dat een LMO voor mij aan wilde vragen.
nou omdat de eerste aanvraag voor verlenging werd afgewezen moest ik binnen 90 dagen aanvraag voor “re-instatement of temporary residence” op de bus doen.
aangezien de LMO niet binnen was voor de 90 dagen op waren heb ik bij de aanvraag voor re-instatement een extra brief meegestuurd met de volgende informatie.

adres gegevens van het bedrijf dat een LMO voor je aanvraagt,
naam van de contactpersoon,
datum van wanneer de aanvraag is ingestuurd.
human resource office waar het is heen gestuurd.
en natuurlijk voor wie het is aangevraagd.

nou werd deze aanvraag ook afgewezen omdat ik alleen 200 dollar had meegestuurd voor re-instatement of temporary residence (denkende dat de visum kosten daarbij in zaten)
maar ik kreeg het terug met een brief dat ik 150 dollar te weinig had betaald voor een nieuw permit.

nou was ondertussen dat de aanvraag weg was de LMO binnengekomen, en die was aproved voor 16 maand. dus ik had alle benodigde papieren voor een nieuwe werkvergunning, maar moest canada toch verlaten.

nou gelukkig hoeven inwoners van nederland geen visum, maar alleen een werkvergunning, en die mag je bij de grens aanvragen als je canada binnenkomt, als je alle benodigde papieren hebt natuurlijk.
dus omdat ik canada moest verlaten ben ik de grens over gegaan naar de states, daar werd ik geweigerd omdat mijn status in canada op dat moment niet meer legaal was, en dus werd ik omgekeerd en kon ik omdat ik uit canada was bij de grens weer een nieuwe werkvergunning aanvragen.
al met al heeft het ongeveer een klein uurtje bij de grens geduurd, maar ik heb weer een nieuwe permit voor 16 maand.

al met al een goede tip.
als je LMO is goedgekeurd, en je heb dus ook een joboffer getekend,
stuur het dan niet op, maar neem je
paspoort,
job offer,
LMO,
een kopie van je school diplomas voor het gebied waarin je wil werken,
en 150 dollar voor de nieuwe vergunning, en ga over de grens de states in, dan wordt je omgekeerd bij de grens, (niks ernstigs ofzo, ook geen gevolgen voor de volgende keer als je de states in wil, dus niks om over in te zitten)
en dan treed je weer canada binnen, en dan heb je diezelfde dag nog een werkvergunning.

veel beter dan dat je 6 week moet wachten op antwoord.

als er meer vragen zijn, dan hoor ik het wel.

heel veel succes,
groetjes jasper

1 like

Hey Jasper,

Begrijp ik nu goed dat je gewoon met jouw LMO en alle andere documenten bij de grens een work permit hebt aangevraagd? Heb je daarvoor dan dezelfde formulieren gebruikt die je ook naar Vegreville stuurt?

De verlenging van mijn work-permit dreigt erg lang te gaan duren, doordat na een hele lange wachttijd in Vegreville mijn aanvraag is doorgestuurd naar Vancouver waar de wachttijd onbekend is, maar nog een aantal maanden kan gaan duren ben ik achter gekomen na heeeel veel telefoontjes met CIC. (ben dat piano deuntje inmiddels helemaal zat! :paranoid: )

Aangezien mijn werk visum in januari vervalt val ik straks onder ‘implied status’ en zit ik dus gevangen in Canada. Aan gezien ik normaal gesproken toch regelmatig Canada in en uit ga, en binnenkort ook weer eventjes in Nederland zit heb ik ook overwogen om via Berlijn te gaan, aangezien wachttijden daar veel korter zijn. Maar als je het rechtstreeks persoonlijk kunt regelen bij de grens zou dat natuurlijk veel beter zijn!

al met al een goede tip.
als je LMO is goedgekeurd, en je heb dus ook een joboffer getekend,
stuur het dan niet op, maar neem je
paspoort,
job offer,
LMO,
een kopie van je school diplomas voor het gebied waarin je wil werken,
en 150 dollar voor de nieuwe vergunning, en ga over de grens de states in, dan wordt je omgekeerd bij de grens, (niks ernstigs ofzo, ook geen gevolgen voor de volgende keer als je de states in wil, dus niks om over in te zitten)
en dan treed je weer canada binnen, en dan heb je diezelfde dag nog een werkvergunning.

veel beter dan dat je 6 week moet wachten op antwoord.

als er meer vragen zijn, dan hoor ik het wel.

heel veel succes,
groetjes jasper

hey cavok

dat kan inderdaad heel lang gaan duren.

als je een aproved LMO hebt en met natuurlijk een goedgekeurd job offer, dan is het veel sneller om weer canada binnen te treden.

mensen die burger zijn van een land die geen visum nodig hebben om canada binnen te komen, hebben de mogelijkheid om bij het intreden van canada bij de grens de werkvergunning aan te vragen.

normaalweg heb je daarvoor een VOG nodig, maar aangezien je al een werkvergunning hebt gehad, en je in tussentijd van je vorige VOG de hele tijd in canada hebt gewoond, heb je dat niet nodig.
(je zou dit wel nodig hebben als dit je eerste werk/verblijfs vergunning is in canada.

het aanvraag formulier dat je naar vegreville stuurt heb je niet nodig.
de enige dingen die je nodig hebt zijn
1:approved job offer
2:aproved Labour Market Opinion
3:paspoort dat geldig is voor de gehele tijd dat je in canada verblijft
4:behaalde diplomas en certeficaten om te laten zien dat je ervaring hebt met de werkzaamheden die je gaat doen in canada
5:c$150 voor de nieuwe werkvergunning.

nou is jou werkvergunning nog wel geldig, dus ik denk dat je ook een paar centen moet betalen voor de amerikaanse visa waiver moet betalen,
dat was volgens mij U.S.$24 maar dat weet ik niet 100 % zeker.

nou weet ik niet precies hoe dat zit, maar volgens mij moet je de aanvraag die je hebt ingestuurd cancellen.
dus dan moet je nog maar eens naar dat fijne piano deuntje luisteren.
want volgens mij mag een officier bij de grens niets doen als er al een proces aan de gang is.
en volgens mij kun je dat over de telefoon cancellen.

bij de grens om de states in de komen kun je gewoon zeggen wat je van plan bent. daar doen ze helemaal niet moeilijk over.
gewoon dat je ff een paar minuten de grens over wil om canada te herintreden voor een nieuwe werkvergunning.

bij de canadese grens vroegen ze mij of ik van plan was te emigreren.
heb ik ook gewoon verteld dat als mijn nieuwe baan goed beviel, dat de mogelijk er dan wel in zat dat ik dat ging doen.
ik kreeg een glimlach, en dat was alles.

laat even weten hoe alles is gegaan,
en als je nog vragen hebt, dan hoor ik dat graag.
groetjes en veel succes jasper

1 like

Hey Jasper,

Dank je wel voor de info!

Klein probleempje momenteel is dat ik geen LMO heb, de reden hiervoor is dat ik IT werk doe en hiervoor heb je normaal gesproken geen LMO nodig, zodat de aanvraag normaal gesproken sneller kan gaan. Van wat ik begrepen heb van de mensen achter dat piano deuntje is dat de reden dat het nu is doorgestuurd naar Vancouver, is omdat er geen LMO bij zit. Dus de hele vrijstelling van LMO om het proces te versnellen, heeft het dus uiteindelijk allemaal vertraagd… :confused:

Ik heb afgelopen week al wel even gevraagd, of ik mijn huidige aanvraag moest cancellen, als ik in Berlijn een aanvraag ging doen. Dit was niet het geval, dit kon achteraf geregeld worden. Ik neem aan dat dit ook geldt wanneer ik bij de grens een aanvraag ga doen.

Ik denk dat ik volgende week sowiezo even een LMO aanvraag ga doen met mijn werkgever. Vanaf januari zal ik dan onder implied status vallen dus kan ik blijven werken totdat mijn huidige aanvraag is behandeld. Maar als ik LMO heb kan ik deze in ieder geval als backup gebruiken mocht ik Canada uit gaan of wanneer mijn oorspronkelijke aanvraag wordt afgewezen… Ik laat wel even horen hoe het allemaal gaat, bedankt nogmaals!

nou weet ik niet precies hoe dat zit wanneer je werkvergunning nog geldig is,

maar als je werkvergunning is afgelopen, en je eerste aanvraag voor verlenging is afgewezen,
dan heb je 90 dagen om herstel van status aan te vragen.
in die tijd kun je canada niet verlaten omdat het proces dan automatisch wordt stopgezet.
als je dan alle benodigde informatie hebt voor een nieuwe werkvergunning, dan kun je 2 dingen doen.

1: je bent burger van een land waar je geen visa nodig hebt.
in dit geval kun je bij de binnenkomst van canada een werkvergunning aanvragen.
(gemakkelijk want dan kun je net ff de states binnengaan en weer omdraaien)

2: terug naar je eigen land en dan alles opsturen naar de ambassade die dat soort dingen regelt.
(voor nl is dat in berlijn, en voor belgie is dat geloof ik in parijs niet 100% zeker voor belgie)

ik weet niet precies hoe dat zit in de IT, je kunt best gelijk hebben dat je idd geen LMO nodig hebt, maar dat lijkt mij eerlijk gezegd best wel vreemd.
maar ja ik leer ook nog elke dag :wink:

maar voor het geval je/ jouw werkgever wel 1 aan wil vragen.

1 aanvraag formulier aanvragen en invullen.
2 jou werkgever moet aan kunnen tonen dat hij al geruime tijd geprobeerd heeft om canadezen voor deze positie te vinden door middel van advertenties in couranten, internet en andere mogelijkheden
(de advertenties moeten alle specificaties en volledige informatie over de positie bevatten, dus een kleine 4 regel advertentie zullen ze niet snel accepteren, ook willen ze kopies van de advertenties zien, of afschriften voor de kosten van de advertentie)
3 hij moet een lijst bijhouden van hoeveel mensen hebben gesolliciteerd op deze positie,
en daarbij vertellen hoeveel personen zijn aangenomen, en hoeveel zijn afgewezen.
4 de reden waarom zij zijn afgewezen, en de reden waarom jij beter op die positie past dan die personen
5 een lijst van de personen die afgelopen jaar ontslagen zijn en de reden waarom

dus er gaat wel even wat tijd in zitten.
maar als je dat allemaal bij elkaar kunt krijgen, dan heb je alles goed voor elkaar, en kunnen ze je bijna niet meer afwijzen.

doe het in 1 keer goed, want mijn neef is al een paar keer afgewezen voor LMO, en daar gaat veel tijd verloren.

veel succes;)

Zo he, dat ging in ieder geval een stuk gemakkelijker, het is mij ook gelukt bij de grens dus ik mag weer even een tijdje in Canada blijven… :smiley:

Totale tijd vanaf US grens over tot terug in Canada met work permit, niet langer dan 30 minuten!

Bij de US grens uitgelegd wat ik ging doen en daar waren ze gelijk bekend met de procedure, dus inderdaad kreeg ik ook zo’n ‘refusal form’ waarmee ik gelijk terug kon naar Canada.

Mijn LMO vrijstelling moest even uitgelegd worden maar ze waren hiermee bekend. Alleen komt deze vrijstelling voor IT werk helaas wel per Maart 2011 te vervallen dus aanvragen na die datum zullen ook een LMO moeten hebben voor IT werk…

Een belangrijk detail, mij werd verteld dat verlenging van werk vergunning normaal gesproken niet door de Port-of-Entry uitgevoerd worden, maar alleen nieuwe aanvragen. Omdat het rustig was konden ze mijn verlenging dit keer wel gewoon behandelen. Ik weet niet hoe makkelijk ze hier normaal gesproken mee omgaan, ik heb meerdere verhalen op internet gelezen waar mensen zonder problemen hun werk vergunning bij een Port-of-Entry verlengen, maar er is dus een kans dat ze dit weigeren wanneer het erg druk is, zorg dus dat je op een rustig moment gaat.

Jasper, bedankt voor alle info, dit is beter dan nog enkele maanden moeten wachten…

hey cavok.
gefeliciteerd.
dat wist ik inderdaad niet dat ze normaal alleen nieuwe werkvisas doen, en geen verlenging.
bij mij ging het ook om een nieuw werkvisum.
mijn aanvraag voor verlenging was uit geprocedeerd.
en sinds een ander bedrijf mij de lmo heeft geregeld, moest ik ook van bedrijf veranderen.
veel plezier met je nieuwe werk visa.