Ik zit nu op WHP in Canada, manitoba.
Ik ben net afgewezen voor YP omdat mijn opleiding niet afgerond is in de laatste 12 mnd (nieuwe regel)
Nu ben ik aan het uitzoeken wat mijn volgende stappen gaan zijn en misschien kunnen jullie mij daarmee helpen.
Ik werk voor een varkensbedrijf en mijn werkgever wil mij ook houden.
Nu kan ik een werkvergunning gaan aanvragen als mijn werkgever LMO krijgt. ( hij zal dit wel krijgen omdat er in de varkenshouderij veel vraag is naar personeel en geen canadezen te vinden zijn)
Dit betekend dat ik een aantal maanden terug moet naar Nederland in afwachting hiervan (whp loopt af in juni)
Ik zou ook gelijk voor provincial nominee programm kunnen gaan. PR dus. Ik zit in het juiste werkgebied en voldoe aan de eisen.
Nu vraag ik mij af, en kan dit eigenlijk nergens terug vinden, kun je in afwachting van aanvraag PNP in Canada verblijven en werken (verlenging werkvergunning in afwachting van?)? Zodat ik niet terug hoef naar Nederland? Voor PNP moet de werkgever ook kunnen aantonen dat er geen canadees te vinden is voor de job. Dat zal niet zo moeilijk zijn.
Mijn ervaringen met de LMO procedure: Mijn werkgever had de aanvraag ingediend toen mijn WHP nog geldig was. Ik mocht toen blijven werken voor haar tot er nieuws was over de aanvraag. Dit is de zogenaamde “implied status”. Ik kreeg mijn LMO enkele maanden nadat mijn WHP was verlopen, maar dit was dus geen probleem. Vervolgens moest ik met de LMO de Canadese grens over en terug om de werkvergunning te krijgen.
Dat was voor de povincie Québec en die implied status krijg je door je LMO aanvraag in te dienen voordat je huidige werkvergunning verloopt. Mijn vorige human resource manager heeft me door alle papierwerk heen geholpen. Dit was allemaal vorig jaar. De regels kunnen inmiddels wat gewijzigd zijn en ik weet niet hoe de situatie is voor Manitoba. Succes.
he,
Ja quebec heeft wat andere regels dan derest van Canada.
Ik heb vandaag met immigratie gebeld. En je krijgt standaard implied status zodra je aanvraag voor verlening werkvergunning binnen is en je huidige status (whp) afloopt.
Nu zeg jij dat je implied status al kreeg bij het aanvragen van LMO…en nog niet je werkvergunning had aangevraagd…
Plus ze zeggen overal dat je 30 dagen voor afloop van huidige vergunning je nieuwe verlening moet hebben aangevraagd voor implied status. Ik weet niet hoe streng ze daarmee zijn…
Updated - - -
he,
Ja quebec heeft wat andere regels dan derest van Canada.
Ik heb vandaag met immigratie gebeld. En je krijgt standaard implied status zodra je aanvraag voor verlening werkvergunning binnen is en je huidige status (whp) afloopt.
Nu zeg jij dat je implied status al kreeg bij het aanvragen van LMO…en nog niet je werkvergunning had aangevraagd…
Plus ze zeggen overal dat je 30 dagen voor afloop van huidige vergunning je nieuwe verlening moet hebben aangevraagd voor implied status. Ik weet niet hoe streng ze daarmee zijn…
Ik heb thuis even in de papierwinkel moeten duiken, want het is alweer een tijd geleden:
De LMO aanvraag heeft mijn werkgever ongeveer 2 maanden voordat mijn WHP afliep ingediend. En ongeveer twee weken voordat mijn WHP afliep heeft ze een Application to Change Conditions, Extend My stay or Remain in Canada as a Worker (IMM 5710) ingediend waarmee ik mocht blijven werken tot de uitslag van de LMO. De kosten voor het formulier “Change Conditions, Extend My stay or Remain in Canada as a Worker” was toen $150. De LMO kreeg ik enkele maanden nadat de WHP was verlopen. En vervolgens ben ik met de LMO de grens over gegaan en weer terug om de werkvergunning te krijgen.
Ik weet ook niet hoe streng ze zijn, maar ik kan je adviseren om alles ruim op tijd in te dienen.