Working Holiday Program visum

Hallo,

Ik was van plan om begin januari 2009 een jaar naar Canada te gaan via het working holiday visa. Nu zeggen ze op de site van de ambassade te wachten met vliegtickets boeken, werk en appartement op te zeggen en dergelijke tot je de goedkeuring krijgt, wat me ook logisch lijkt.

Nu komt mijn probleem: je kan nog steeds geen visa aanvragen voor 2009. Ik heb de ambassade gemaild en ze hebben geantwoord dat meer informatie op hun website zal komen in de 2de helft van oktober. Nu heb ik wat rondgeneusd op internet en vrees dat je pas in december een visa zal kunnen aanvragen voor 2009. Maar hoe kan ik dat dan nog regelen als ik na de aanvraag 5-8 weken moet wachten op een antwoord en dan nog vliegtickets moet boeken? Dan kan ik toch nooit in januari vertrekken? (appartement is al opgezegd en voor het werk heb ik een loopbaanonderbreking van een jaar)

Hopelijk weten jullie wat meer. Alvast bedankt voor de hulp!

Hoi Liesbeth. Zelf wil ik in februari naar Canada gaan en het is idd frustrerend dat de info zo onduidelijk is en laat op de website staat.

Zoals het mij nu duidelijk is, op de website van de Canadese ambas. zelf, is dat info over dit visum in november 2009 op de website komt te staan. Ook uit rondneuzen op het internet blijkt dat er uitloop is tot december.

Je zult waarschijnlijk op korte termijn heel veel moeten gaan regelen en mogelijk een aantal dingen op voorwaarde. Daarom heb ik er zelf voor gekozen om in februari te gaan.

Hi Liesbeth,

Ik zou inderdaad ook iets later gaan. De aanvraag van het visum is altijd pas in december (ik kreeg mijn visum pas na 5 weken), maar je kan in elk geval je bewijs van goed gedrag vast aanvragen;want dat duurt ook altijd een paar weken.

Heel veel plezier in Canada alvast!!

Hey Liesbeth,

Ja, het lijkt op een echt probleem. De ambassade verstrekt alle informatie pas laat en als je dan kunt aanvragen ben je niet eens verzekerd van een visum. Inderdaad, begin met aanvragen van VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) en zorg dat je pasfoto’s in orde zijn. Bij mij duurde de aanvraag slechts 2 1/2 week. Inclusief Kerst. Dus het kan ook meevallen.

Kijk ook even op onze website www.canadabc.nl om nog wat tips en trucs te vinden over de visumaanvraag.

Heel veel succes met aanvragen. Mocht je nog vragen hebben, neem gerust contact met ons op.

Ivo

Bedankt aan iedereen voor de raad. Ik heb inmiddels besloten om in de plaats naar Australië te gaan. Die formaliteiten voor de visum waren binnen de 24u reeds in orde. Geen foto’s of papieren als bewijs van goed gedrag en zeden nodig gehad. Dus de komende maanden kunnen jullie me in het Australiëforum vinden. Heb ik volgend jaar nog steeds zin om te reizen, kan ik alsnog naar Canada gaan.

Heel veel plezier in Australie, Liesbeth. Ach, je zult er vast wel achterkomen dat Canada ook zeker het bezoeken waard is, maar Australie staat ook altijd nog op mijn ‘ToVisit’ agenda.

Succes!

Ivo