activeren working holiday visum canada

Ik wil me graag aanmelden voor een working holiday visum voor canada. Dit visum wil ik 1 september in laten gaan, maar in juli en augustus ben ik ook al in canada met familie/als toerist. Kan ik mijn visum dan nog steeds laten ingaan op 1 september? of moet ik eerst het land verlaten (door een weekend naar seattle te gaan bijvoorbeeld en dan terug te komen)? of moet er een bepaalde tijd tussen zitten dat ik het land weer in mag om mijn working holiday visum te activeren?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!!

Ik weet niet of het mogelijk is en ik spreek nu vanuit ervaringen die ik heb gehad met de immigration office. Het kan eigenlijk alle kanten opgaan en het hangt ervan af wat er gevraagd wordt en waar ze op letten.

Het moment van binnenkomst in het land is eigenlijk het moment wanneer je visum in gaat, tenminste als je het aangeeft bij de douane.
De douane stuurt je door naar de immigration office die dan gaat bepalen wat er met het visum gebeurt. Je zou op zich eerlijk kunnen zijn en daarbij aangeven dat je hem op 1 september pas in wilt laten gaan, maar er is een kans dat ze dat niet willen goedkeuren. Ze houden namelijk van bewijzen en willen zeker weten dat je niet gaat werken voor die tijd. Dus je zou moeten aantonen met bewijzen waar je heen gaat voor de vakantie of aantonen dat je in september richting de Verenigde staten gaat om het visum geldig te maken. Dus er is een kans wanneer je je plannen eerlijk benoemt dat ze meteen je visum laten ingaan in Juli als ze het bewijs niet voldoende vinden.

Je kunt er ook voor kiezen om je visum niet eens te noemen waardoor je alleen door de douane hoeft. Hoewel dat lastig gaat worden als je moet bewijzen wat je gaat doen en wanneer ze je vragen wanneer je terug naar huis gaat. En zo kun je je zelf in de problemen brengen als je een tegenstrijdig verhaal hebt.
Als het je wel lukt dan moet je inderdaad een tripje maken naar de Verenigde staten toe om je visum geldig te maken in September.

Ten eerste: het is geen visum, maar een werkvergunning (permit). Groot verschil!

Ten tweede: kijk eerst of er nog WHPs beschikbaar zijn voor 2015. Meestal lopen ze hard de deur uit en is er rond deze tijd niets meer over!

Mocht je toch nog een Working Holiday Permit kunnen bemachtigen, dan zou ik inderdaad (zoals Chystine aangeeft) er niets over zeggen bij de douanebeambte. Pas als er vragen worden gesteld (waarschijnlijk pas in het immigratiekantoor op de luchthaven), dan eerlijk toegeven dat je eerst als toerist naar binnen wilt (je mag wettelijk 180 dagen aaneengesloten toerist spelen in Canada als Nederlander) en dat je later in het jaar terugkomt om de WHP op te halen en in te laten gaan.

Let erop dat je wel moet kunnen aantonen (bankafschrift) dat je je gedurende 2 maanden als toerist + de 3 eerste maanden op je WHP normaal voor jezelf kunt zorgen financieel gezien.

Zodra je er klaar voor bent je WHP te activeren, zul je het land moeten verlaten om jezelf weer bij de grens te kunnen presenteren (‘flagpoling’ voor de ingewijden). Even naar de VS is inderdaad het makkelijkst/goedkoopst(/leukst?) om dit verhaal in te vullen.

heb je al een aangevraagt ? want de working holiday is op voor dit jaar http://www.cic.gc.ca/english/work/iec/index.asp?country=nl&cat=wh het is heel snel gegaan dit jaar

groet
felicia

De online aanvraagprocedure werd opengesteld op 10 maart, 19:00 u. Om 22.35 u was het quotum al bereikt. Het heeft dus geen zin meer om nog een aanvraag in te dienen.

En op 31 maart was de aanmelding voor Young Professionals ook vol.