Work permit verloopt, status veranderen naar Visitor. Hoe werkt dit?

Hi there!

Ik heb een vraag over het veranderen van mijn status in Canada. Mijn WHV verloopt op 3 december en ik wil graag als een tourist blijven tot na oud&nieuw. Nu heb ik begrepen dat ik mijn status moet veranderen van worker to visitor. Ik ben er laat mee, ik geloof dat je dat 30 dagen voordat je whv verloopt moet indienen. Ik probeerde vandaag de immigratie lijn te bellen en begreep van een automatisch bericht dat de wachttijd voor het veranderen van de status over 100 dagen is. En het lukte me niet om met een ‘live’ iemand te spreken (de verbinding werd verbroken omdat de lijn te druk was !!) In ieder geval lijkt het me dat ik via deze manier mijn status niet meer kan veranderen…

Weet iemand of ik ook gewoon naar de States kan gaan op zondag 2 December (3 december is de laatste dag van mijn visum) en zo een visitors stempel te krijgen? Of zouden ze me dan kunnen weigeren aan de grens?

Hartelijk dank alvast! :slight_smile:

Anouk Kraakman

Hoe de procedure precies is weet ik niet zeker, maar ik meen gelezen te hebben dat je het online kan aanvragen. Namelijk hier: http://www.cic.gc.ca/english/e-services/extend-visit.asp Het wordt inderdaad aangeraden het niet te laat te doen, maar het is voor zover ik weet geen verplichting. Dat laatste is me niet 100% duidelijk, omdat ze op de CIC website spreken over dat je status nog minstens 30 dagen geldig moet zijn. Hoe dan ook, zolang er geen beslissing is gemaakt mag je onder implied status als visitor in Canada blijven. Zie ook hier: http://www.cic.gc.ca/english/information/applications/guides/5551ETOC.asp

Ja, je kunt inderdaad de grens oversteken en gelijk terugkeren, maar er bestaat altijd de kans dat je geweigerd wordt, dat hangt natuurlijk af van je doel van de verlenging en of er signalen zijn die aangeven dat je ook na de verlenging niet meer weg zal gaan.

Succes!

Hi Maarten,

dank voor je reactie. Ik doe het inderdaad wel online dan, voelt toch wat veiliger! :slight_smile:
Dankjewel!

Anouk

Hoi Anoukkraakman,

Binnenkort ga ik ook mijn WHP verlengen. Kan je mij misschien vertellen over je ervaringen?