Ik ben student en zou na de zomer op reis willen vertrekken naar Brazilië. Ik ben evenwel afgestudeerd en heb wat gespaard. Ik zou dus voor een langere tijd op reis willen. Ik weet met andere woorden nog niet wanneer ik terug kop.
Op enkele websites vond dat sommige landen geen toeristen accepteren die geen retourticket hebben. Is dit het geval in Brazilië? Heeft iemand daar ervaring mee?
De grenspolitie in Brazilië heeft mij nog nooit om mijn retourticket gevraagd, maar volgens mij word je wel geacht een terugreis op zak te hebben.
Overigens is een enkele vliegreis bij mijn weten meestal bijna net zo duur als een retour, dus waarom niet een flexibel retour (dat je kunt wijzigen, is meestal wel duurder) met een voldoende geldigheid (halfjaarticket, driemaandsticket) gekocht. Die zijn wel wat duurder dan de kortere termijnretouren en de retouren, die niet (of tegen hoge kosten) gewijzigd mogen worden. Overigens kan het per maatschappij verschillen.
De laatste keer dat ik vanaf Frankfurt met een enkele reis naar Salvador vloog (Condor) vroeg men mij bij het inchecken expliciet of ik over een Permanent Visum beschikte, Mijn vrouw met Braziliaans paspoort werd niets gevraagd.
Permanente heb ik, heb toen niet verder gevraagd om het waarom van de vraag. Had waarschijnlijk toch te maken met het ticket voor een enkele reis.
Ik zou de luchtvaart maatschappij vragen of je met een enkeltje zonder permanent visum wordt toe gelaten in het vliegtuig.
Weet je wel vanaf waar je wilt terugvliegen? Een open jaw ticket waar je evt de datum van kunt wijzigen is dan ook een optie.
Zoals Jenny zegt, op Schiphol doen ze soms moeilijk. Bij de Braziliaanse douane wordt nauwelijks iets gevraagd.
Op booking.com kun je bij sommige hostels/hotels kosteloos cancellen. Maak een of twee reserveringen bij hostels in Brazilie/Argentinie, zodat je kunt bewijzen dat je een rondreis gaat maken. Als je de grens overbent weer cancellen. Wil niet zeggen dat ze dit goedkeuren, maar is het proberen waard.