Ik ben student en zou na de zomer op reis willen vertrekken naar Brazilië. Ik ben evenwel afgestudeerd en heb wat gespaard. Ik zou dus voor een langere tijd op reis willen. Ik weet met andere woorden nog niet wanneer ik terug kop.
Op enkele websites vond dat sommige landen geen toeristen accepteren die geen retourticket hebben. Is dit het geval in Brazilië? Heeft iemand daar ervaring mee?
De grenspolitie in Brazilië heeft mij nog nooit om mijn retourticket gevraagd, maar volgens mij word je wel geacht een terugreis op zak te hebben.
Overigens is een enkele vliegreis bij mijn weten meestal bijna net zo duur als een retour, dus waarom niet een flexibel retour (dat je kunt wijzigen, is meestal wel duurder) met een voldoende geldigheid (halfjaarticket, driemaandsticket) gekocht. Die zijn wel wat duurder dan de kortere termijnretouren en de retouren, die niet (of tegen hoge kosten) gewijzigd mogen worden. Overigens kan het per maatschappij verschillen.
De laatste keer dat ik vanaf Frankfurt met een enkele reis naar Salvador vloog (Condor) vroeg men mij bij het inchecken expliciet of ik over een Permanent Visum beschikte, Mijn vrouw met Braziliaans paspoort werd niets gevraagd.
Permanente heb ik, heb toen niet verder gevraagd om het waarom van de vraag. Had waarschijnlijk toch te maken met het ticket voor een enkele reis.
Ik zou de luchtvaart maatschappij vragen of je met een enkeltje zonder permanent visum wordt toe gelaten in het vliegtuig.
Weet je wel vanaf waar je wilt terugvliegen? Een open jaw ticket waar je evt de datum van kunt wijzigen is dan ook een optie.
Zoals Jenny zegt, op Schiphol doen ze soms moeilijk. Bij de Braziliaanse douane wordt nauwelijks iets gevraagd.
Op booking.com kun je bij sommige hostels/hotels kosteloos cancellen. Maak een of twee reserveringen bij hostels in Brazilie/Argentinie, zodat je kunt bewijzen dat je een rondreis gaat maken. Als je de grens overbent weer cancellen. Wil niet zeggen dat ze dit goedkeuren, maar is het proberen waard.
Volgens mij is Condor vanaf Frankfurt wat makkelijker heb ik het idee?
British Airways in Londen gaf mij ook geen problemen (had wel een terugvlucht 6 maanden later vanuit een ander land), werd alleen gezegd dat ik max 3 maanden in Brazilie mocht blijven.
Ik zit een beetje met hetzelfde probleem. Ik vertrek 14 februari naar Rio en vlieg 1 aug vanaf Lima weer terug naar NL. Mij is verteld dat ze je op Schiphol mogelijk niet meenemen op de vlucht omdat je geen bewijs hebt dat je Brazilie weer uitgaat binnen 3 maanden. Ik ben daarom van plan een goedkoop busticket of wat dan ook te kopen het land uit, zodat ik kan aantonen dat ik er niet langer dan 3 maanden blijf. Ik ga rond 7 maart naar Foz do Iguazu en van daaruit naar Argentinie. Weet iemand of daar een busticket voor te koop is? Dan is het namelijk nog iets wat ik gebruik. En anders, heeft iemand tips voor een goedkoop ticket de grens over, in welke vorm dan ook? Die hoef ik dan niet perse te gebruiken, dus het liefst zo goedkoop mogelijk…
Waarom denken Nederlanders en Belgen dat in Brazilie je de regels niet hoeft te respecteren? Ergelijk.
Daar ben ik het, in zijn algemeenheid, roerend mee eens.
Maar laten we wel zijn, het is eigenlijk wel een beetje raar dat je tegenwoordig niet meer met een enkele reis Brazilië in kunt reizen om vervolgens zes maanden rond trekken door Zuid-Amerika (overal je netjes houdend aan maximale verblijftermijnen) en dan -zeg- in Caracas, of waar je inmiddels maar bent aangeland, een reisbureau binnen te stappen om een vlucht naar Amsterdam te boeken. Soms eist de grenspolitie zelfs dat je van te voren al een hotel hebt geboekt. Autoriteiten dwingen je zo meer te plannen dan nodig zou moeten zijn. Je wordt dus op voorhand als verdachte behandeld met een enkele reis: dan zul je wel illegaal willen blijven. Dat is wel een reden om zo’n eis van een retourticket te ontduiken - met de risico’s van dien natuurlijk. Meer