Ik heb een vraag en hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.
Stel ik boek een enkele reis AMS-RIO en een enkele reis (4 maanden later) vanuit een ander land terug naar Nederland bv Peru of Mexico kunnen ze mij dan weigeren bij de Douane omdat ik geen “uitreisbewijs” heb?
Recent is er een wijziging ivm visa opgedoken.
Vroeger had men recht op 90 dagen EN kon men een aanvraag doen voor een bijkomende 90 dagen te mogen blijven.
De bijkomende 90 dagen zijn niet meer mogelijk, op dit ogenblik.
Als ik jou was zou ik dat risico niet nemen tenzij je kunt bewijzen dat je binnen de 90 dagen effektief het land verlaat (zoals bvb met een bus- of vliegtuigticket naar Peru)
Ik heb zelf een keer bij de grensovergang van costa rica naar Panama een busticket moeten kopen zodat ze zeker wisten dat ik het land weer uitging.
Verder heb ik in centraal amerika bij geen enkele overgang of ingang een retourticket moeten laten zien.
Ik ga nu ook naar zuid amerika, maar wil het er eigelijk ook op gokken om zonder terug ticket het land in te gaan.
Misschien dat een busticket weer voldoende is mochten ze moeilijk doen?
Tik weet van een paar jaar terug dat ik nooit problemen heb gehad met een enkele reis naar Brazilie vanaf Amsterdam (gek genoeg wel naar Buenos Aires vanaf Brussel), en tsja recent helaas enkel van een een viavia hoorde ik van iemand die ook met een open jaws ticket gekomen is ( terug vanaf Lima) en die heeft geen rpoblemen gehad. Het probleem zit hem bij het inchecken trouwens, niet de douane, en ook niet immigratie , die vragen nooit naar je ticket hier
Nee, mij ook niet, maar dat wil dus helemaal niet zeggen dat je toegelaten wordt met alleen een enkeltje.
Ik heb het meegemaakt dat mensen gedwongen waren een retourbiljet te kopen, anders kwamen ze niet eens het vliegtuig in. En geloof mij, die twee enkeltjes zijn veel duurder dan een retour.
Afgezien daarvan zie ik het probleem niet zo om je gewoon eens aan de regels te houden. Zo moeilijk is het nou ook weer niet.