Eind januari 2011 vertrek ik voor half naar Brazilie om stage te lopen. Nu wil ik kiezen voor een toeristenvisum en die wil ik naar 3 maanden verlengen bij Policia Federal. Ik heb al een tijd geleden een enkele ticket geboekt naar Brazilie en was eigenlijk van plan om in Brazilie pas mijn terugticket te boeken. Nu heb ik een aantal berichten gelezen over dat je dan het land niet in komt. Is dit waar?
Op zich wil ik nu wel mijn terugticket boeken, maar pas eind juli wil ik terug vliegen. Maar hierdoor ga ik er eigenlijk al van uit dat mijn toeristenvisum automatisch verlengd wordt. Gaan ze hierover niet moeilijk doen bij de douane? Of is het slimmer om nu mijn terugticket te boeken voor april en dat ik daarna de datum van mijn ticket omzet?
Toen ik in 2003 een half jaar stage liep in Sao Paulo ben ik het land binnengekomen met een toeristenvisum voor 3 maanden. Na deze 3 maanden zijn we heel simpel de grens over gegaan bij Foz Iguacu naar Argentinie, een uur later weer terug met weer een visum voor de volgende 3 maanden.
Ben je daar dan toch, vergeet dan zeker de watervallen niet en ook niet om even te shoppen in Paraguay.
Deze gegevens kun je zo halen van de site van het BR consulaat in Rotterdam.
Emigratie autoroteoten op de luchthaven zouden theoretisch om je retour ticket kunnen vragen.
ENTERING BRAZIL WITHOUT A VISA
Depending on the purpose of visit and on the visitor’s nationality, a visa is not required to enter Brazil.
Dutch citizens on a tourism or business trip to Brazil, for instance, are exempt.
For other cases, check below at “How to apply for a visa” whether you are exempt or not. Even if you are exempt from a visa, on arrival in Brazil you must produce a passport valid for at least six months.
Argentinians, Bolivians, Chileans, Colombians, Ecuadorians, Paraguayans, Peruvians and Uruguayans are exempt from passport requirement to enter Brazil as tourists. Nationals from these countries may simply produce their national identity cards instead.
Additionally, you may be required by the Brazilian Migration Police (Polícia Federal) to meet the following conditions:
Prove you have sufficient funds for your term of stay.
Demonstrate your travel objective (for instance, by means of a hotel reservation and a roundtrip ticket, in case of a tourism trip).
Caucaia schreef;
Toen ik in 2003 een half jaar stage liep in Sao Paulo ben ik het land binnengekomen met een toeristenvisum voor 3 maanden. Na deze 3 maanden zijn we heel simpel de grens over gegaan bij Foz Iguacu naar Argentinie, een uur later weer terug met weer een visum voor de volgende 3 maanden.
Caucaia een vraagje aan jou, ? heb je de NL nationaliteit (een NL paspoort)??
Als NL heb je voor max 3mnd (90 dagen) verblijf als toerist namelijk geen visum nodig (ook toen niet in 2003) en als je de grens over gaat, dus uit BR, en daarna weer terug keert is er geen sprake van een verlenging maar van een normaal binnen komen, met weer tot een maximum van 90 dagen zonder toeristen visum, mits je zoals ik in het begin stelde je de NL nationaliteit bezit.
Totaal blijft staan dat je 180 dagen / 365 in BR mag rondlopen.
Ik weet dat je een visa kan aanvragen om een half jaar stage te lopen, maar dan moet je een groot bedrag op je rekening hebben. Daarom wil ik met toeristenvisum. En het lijkt mij sterk dat je gewoon de grens even over en weer kan gaan, want dat moeten ze toch zien lijkt mij…
Deze gegevens kun je zo halen van de site van het BR consulaat in Rotterdam.
Emigratie autoroteoten op de luchthaven zouden theoretisch om je retour ticket kunnen vragen.
Kan ik dan concluderen dat in de praktijk dit niet gebeurt?
Ik trek geen conclusies, theoretisch kan de PF naar de bewijzen van een retour vlucht vragen.
In de praktijk heb ik het nog niet mee gemaakt dat iemand die als niet BRaziliaan, op de luchthaven bij de emigratie ambtenaar, naar een bewijs werd gevraagd.
Het lijkt mij dat bijvoorbeeld een jaar-ticket, voor jou goedkoper kan zijn dan 2 enkel reisjes, je hebt dan ook een bewijs van een retour vlucht.
Een jaar-ticket geeft je qua retour datum enige vrijheid, maar daar is navraag naar te doen.
Zolang je toerist bent mag je officieel toch niet langer verblijven dan totaal 180 dagen aan één gesloten.
Aan de andere kant stel je in 2 zinnen dat een visum (met reden voor verblijf stage) wel aan te vragen is maar je ervoor kiest als toerist te vertrekken omdat er te veel finaciele zekerheid word verlangt, moet ik uit die zin(nen) concluderen, dat je die stap niet wil zetten omdat je kennelijk niet beschikt over voldoende middelen gedurende jouw verblijf in BR.
Mag je in BR dan wel op een stage / werk plek rondlopen van het Ministério da Fazenda (Ministerie van Arbeid)?
Hoe ga je in BR in jouw levensonderhoud voorzien?
Ben je in BR wel ziektekosten - ongevallen (vooral op de werkplek) verzekerd?
Naast dat ik stage ga lopen, heb ik ook al een tijdje een relatie met een Braziliaan. Daar ga ik mee samenwonen en ja ik kan mijzelf wel in de kosten voorzien.
Maar een visumaanvraag voor stage kost ook veel en meer geld dan een toeristenvisum. Ik ga stage lopen op een school en zij accepteren mij als student. Ik heb geen idee of ik daar mag rondlopen van het Ministério da Fazenda, maar ik ga in een erg afgelegen gebied, het lijkt mij sterk dat daar zwaar op gecontroleerd wordt. Ik denk dat ook het verschil is dat ik geen financiele vergoeding ontvang van mijn stagebedrijf. Mijn hoge school betaalt mijn ziektekosten, dus dat is allemaal wel in orden.
Een jaarticket is voor mij geen optie meer, want ik heb al een enkele ticket 2 maanden geleden gekocht. Misschien moet ik er maar gewoon op gokken…
Wat Aant zegt klopt inderdaad voor de 100 volle %. Ik, als Nederlander, heb toen destijds in het vliegtuig aangegeven dat ik het land als toerist kwam bezoeken. Je moet dat op zo´n formuliertje invullen waarvan ik altijd dacht dat het een soort “visum” is. Hierop geef je o.a. aan wat je in het land komt doen, Hoewel ik toch echt 5 maanden voor een stage kwam werd mij aangeraden om dit zo te doen, makkelijker en kostenbesparend. Wanneer je het land verlaat moet je dit formulier weer laten zien aan de douane, je krijgt er immers ook een stempel op.
Na 90 dagen kun je dit dan laten verlengen bij de P.F. tot weer 90 dagen en dus tot een max. van 180 dagen in een jaar.
Leuk detail overigens, ik vertelde dat wij naar Argentinie waren geweest om dit te doen, waarom?
Na 96 dagen gingen we naar de PF in Sao Paulo om een nieuw documentje te krijgen voor weer 90 dagen. Te laat dus. We moesten een boete betalen van, ik meen 90 real, en binnen 5 dagen het land verlaten.:dag: Grote problemen dus dachten wij. Todat iemand met het simpele idee kwam om niet naar Ned. te gaan maar dus gewoon naar een buurland.
Bij Argentinie de grens over, stempel in het paspoort dat je het land verlaat, niet veel langer dan een uur later kom je weer binnen, vult het formuliertje in en je mag weer 90 dagen blijven als toerist, just as simpel, niks illegaals of raars dus Jiske.