Stage Brazilië, wel of geen visum aanvragen?

Beste mensen,

Ik ga begin januari naar Brazilië voor een stage, in juni ga ik weer terug. Dus iets van 160 dagen.
Op de site van de ambassade staat dat je dan een intern-visum nodig hebt. Maar zou het ook mogelijk zijn om een toeristenvisum aan te vragen(die in het vliegtuig) en deze dan na 90 dagen te verlengen? Dit scheelt heel veel papier-gedoe en geld.
Ik krijg geen loon of zoiets, dan is dit toch legaal?
En heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb namelijk ook ergens gelezen dat die verlenging niet altijd toegekend wordt…

Alvast bedankt!

Nee, dat is niet legaal, want werken is werken ook als het niet beloond zou worden op enige manier.

Niettenmin zal je waarschijnlijk geen problemen krijgen, al moet je natuurlijk bij de verlengingsaanvrrag niet vertellen wwar je werkt enzo :slight_smile:

Het is niet legaal om (onbetaald) werk te doen op een toeristenvisum. Velen zullen een stage waarschijnlijk op een toeristenvisum doen, vanwege het bureaucratische gedoe van een stagevisum te regelen (uitnodigingsbrief van de instelling waar je gaat werken et cetera.), maar het mag officieel niet.

Verlenging van een toeristenvisum is normaliter geen probleem, mits je kunt aantonen over voldoende geld te beschikken (bijvoorbeeld door het tonen van een creditcard) en een terugreis geboekt hebt. Ook van belang: verlenging aanvragen voordat de eerste negentig dagen om zijn.

Ik word gewoon een onderzoekende toerist :slight_smile:

Houd wel even de recente wijzigingen, die er blijkbaar zijn, in de gaten: verlenging naar zes maanden schijnt er niet meer in te zitten. Net nieuw. Ik weet niet of dat meteen ook wordt toegepast, of dat er nog een overgang is.

Meer over de nieuwe regels: onzekerheid of verlenging toeristenvisum nog kan.

Gisteren gehoord van de PF dat de verlenging van het toeristenvisum met de extra 90 dagen met onmiddellijke ingang is vervallen.