Wie heeft er ervaring met 5 maanden stage lopen in Brazilie? Om helemaal legaal aan het werk te gaan, bedacht ik een internship visum aan te vragen. Alles aangevraagd volgens de regels en als nog blijkt dit niet te gaan lukken. De consulaat doet heel erg moeilijk. Heen en terugreis al geboekt. Is het nog mogelijk om op toeristenvisum te gaan? Of wie heeft er een idee hoe dit op te lossen?
in theorie is er géén probleem
alleen als je “je niet zou gedragen conform de lokale normen en gewoonten” zou men je verlenging kunnen weigeren
die verlenging is nl. een gunst die men jou kan (en over het algemeen wordt die ook toegestaan) toestaan géén recht
in geval van diplomatieke strubbelingen tussen Brazilië en een ander land durft men wel eens moeilijk gaan doen, het was zo in een recent verdelen met de Spanjaarden en dit jaar schijnen Fransen in een bepaalde sector (de zeilers in Bahia dan) ook wel eens op problemen te botsen.
maar aangezien België noch Nederland een probleemrelatie hebben met Brazilië hoef jij je géén zorgen te maken
En trouwens ik had vorig jaar precies hetzelfde, vloog met Iberia…die zeiden niets. Op het vliegveld ingevuld dat ik een toerist was, ging 6 maanden vrijwilligerswerk doen. Vlak voordat die 90 dagen afliepen met m´n paspoort, het ingevulde papiertje van de heenreis, een formulier dat ik had gedownload, bewijsje van betaling en m´n ticket naar de Federale Politie. Lang wachten en een stempel met verlenging tot de datum van m´n terugvlucht gekregen.