Retourticket 6 maand schijnt een probleem te zijn? Help!

Wij gaan in april 6 maanden naar zuid-amerika. We blijven niet de hele tijd in brazilie, maar gaan ook bv naar Bolivia en Peru. De Braziliaanse Ambassade in Nederland zegt dat we problemen krijgen bij binnenkomst in Brazilie, omdat we alleen een retourticket hebben van 6 maanden. Zij zeggen dat we max 3 maanden mogen blijven en dat we bij binnenkomst al moeten bewijzen (via een ticket) dat we na max 3 maand Brazilie uit vliegen. Nu hebben we een probleem omdat we namelijk alleen over land willen reizen.
We hebben wel een cursus spaans in Bolivia geboekt (in mei), maar dat schijnt niet genoeg bewijs te zijn, volgens de ambassade.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips!?

Toen ik Brazilie bezocht heb werd nergens om een bewijs gevraagd wanneer ik het land zou verlaten. Ik ben toen ook overland naar Bolivia gegaan.

Dat klinkt goed. Ik hoor eigenlijk ook nooit dat mensen problemen daarmee hebben gehad, maar het consulaat geeft dus aan dat het eigenlijk niet kan.
Had jij ook een retourtticket van meer dan 3 maanden (of een enkeltje?).

Ging de overgang van Brazilie naar Bolivia makkelijk? Ben benieuwd wat je ervan vond en of je nog tips hebt!

Je moet bij voor binnenkomst in Brazilie in het vliegtuig wel een document (visum) invullen waarvan je één deel moet bewaren. Dit deel moet je weer in leveren als je het land per vliegtuig verlaat. Alhoewel ze, soms als ze zin hebben, behoorlijk streng kunnen zijn kunnen ze volgens mij geen problemen gaan maken. Ben dit papiertje ook wel eens kwijt geraakt en heb toen op het vliegveld gewoon weer een nieuw formuliertje ingevuld. Zou wel een stempel met datum aan de grens van Bolivia en Peru in je paspoort laten zetten. Is toch, voor het geval iemand zn dag niet heeft en moeilijk gaat lopen doen, een bewijs dat je het land uitgeweest bent.
Héél veel plezier!! :thumbsup:

Mijn ticket was voor 2.5 maand en ik ben ook niet meer teruggekeerd naar Brazilie. Maar zoals gezegd werd er niet naar mijn ticket gevraagd.

Daar zeg je het zelf: je bent niet meer teruggekeerd naar Brazilie.
Als ze niet meer terugkeren naar Brazilie en/of terugvliegen vanuit Brazilie hebben ze natuurlijk niks te maken met de braziliaanse regels. Maar doen ze dat wel, dan zullen ze toch dat ene deel van het visum weer in moeten leveren bij de douane. Als er dan problemen/vragen zijn kunnen ze aan de hand van de stempels met datum laten zien dat ze Brazilie uit zijn geweest. Kan het alleen niet uit de vraag halen of ze vanuit Brazilie weer terug vliegen.

Mijnwerker,
Als ze niets vragen dan weten ze niet wanneer en vanaf waar ik terug vlieg. En die formuliertjes die moet je overal invullen in Zuid-Amerika, als je daar zorgt dat je bij ‘aantal dagen van verblijf’ het aantal dagen invult dat in dat betreffende land mag blijven dan heb je geen enkel probleem als je je daar aan houdt.

We vliegen ook weer terug vanuit Brazilie, na ongeveer 5,5 maand (we hebben een retourticket van en naar Rio de Janairo). Het consulaat zegt dat we dat briefje dat we invullen, moeten kunnen onderbouwen met bewijsjes van tickets. Maar ik begrijp dat jullie daar nog nooit problemen mee hebben gehad?

hallo,

Wanneer je Brazilie verlaat over land word je paspoort aan de grens afgestempeld met bewijs dat je het land verkaten en jhebt en dus bij nieuwe binnenkomst ben je legaal.