Vliegticket van 4 maanden een probleem?

Krijg ik met een vliegticket van 4 maanden problemen bij binnenkomst in Brazilie?omdat je 90 dagen mag blijven.
eventuele actuele info?, Dank Marian

Ga even voor je opzoeken!

1 like

super! bedankt!

Op diverse fora wordt beweerd dat de grenspolitie je terug zou kunnen sturen, als je terugkeerdatum buiten visumduur ligt. Formeel wellicht juist. (Wel onlogisch, want je kunt tussendoor een uitstap naar een ander land maken dan wel verlenging aanvragen. Maar ja, regels zijn niet altijd logisch.)

In mijn praktijk (vele keren) heeft de grenspolitie bij aankomst nog nooit naar mijn terugkeerdatum gekeken. Ook de vliegmaatschappijen vroegen nooit wat. (Oh ja een keer, maar toen waren ze meteen tevreden toen ik zei dat verlenging zou aanvragen.)

1 like

De enige die moeilijk doen zijn de vliegtuigmaatschappijen zelf. Ik heb nu een paar keer gehoord dat maatschappijen mensen weigeren, omdat het ticket de 90 dagen overschrijdt. Terwijl als ze de regels goed lezen, zien dat we een verlenging van nogmaals 90 dagen kunnen aanvragen. En natuurlijk ook een rondreis door meerdere landen kunnen maken.

Ken twee mensen die hun ticket op het vliegveld moesten wijzigen naar 90 dagen, was Delta vanaf Schiphol en British airways vanuit Duitsland. Maar ligt er ook maar net aan wie er achter de balie zit. Die van British Airwas hebben de omboekkosten wel terugge-eist toen ze eenmaal in Brazilie waren en gekregen.

Met Iberia vanaf Schiphol nooit problemen gehad. En de baliemedewerkster van British Airways op Heathrow Airport wees me er wel op dat ik maar 3 maanden mocht blijven. Ik zei dat ik hiervan op de hoogte was en ging rondreizen. Toen was er niks aan de hand.

Dus misschien kun je vantevoren een verhaaltje bedenken dat je gaat rondreizen door meerdere landen?

1 like

Mooi,dank voor de reakties, dit stelt me wel gerust ,had gebeld met de ambassade in R’dam, die man daar zei stellig dat ze me niet naar binnen zouden laten,nu denk ik daar toch anders over,en kan inderdaad zeggen dat ik ga rondreizen en als ik in Brazilie ben dan verlenging gaan aanvragen,of inderdaad rondreizen, maar dat heb ik niet in mijn budget planning opgenomen.
Hartelijk dank!
Abraco!

Als je het consulaat vraagt naar de officiele regel, dan geeft het consulaat de officiele regel. Die regel lijkt me simpel: een toeristenvisum is in principe voor 90 dagen, en dus wordt je geacht het land in die tijd weer te verlaten.

Er zijn meer van die regels: zo moet je kunnen laten zien dat je genoeg geld hebt om het verblijf te bekostigen, en er kan worden gevraagd naar een verblijfadres.

Eigenlijk zijn die regels heel vergelijkbaar met de regels die Europa heeft voor buitenlanders. Het verschil is, dat Brazilie die regels veel minder streng handhaaft. Over het algemeen tenminste, maar als Europese landen echt moeilijk doen tegen inreizende Brazilianen (en dat doen ze, soms) dan neemt Brazilie wraak en doet ook moeilijk.

Zo is pas geleden de 90 dagen regel verscherpt. Was de verlenging tot 180 dagen eerst bijna een automatisme, nu wordt dat eigenlijk alleen maar toegestaan aan Nederlanders, omdat dit het enige Schengen land is dat een langer verblijf dan 90 dagen toestaat aan Brazilianen (en bij hoge uitzondering).

Nu is dus de grote vraag of ze bij de grensposten die regels gaan toepassen. Het zetten van een inreisstempeltje is tenslotte veel makkelijker dan gedoe met rapporten schrijven en mogelijk grote verhalen in de media, of zelfs diplomatieke incidenten. Het is natuurlijk veel eenvoudiger iemand anders met dat probleem op te zadelen.

Maar van die houding kan en mag je nmm niet uitgaan. Dat doen de vliegtuigmaatschappijen dus over het algemeen ook niet, want die zijn verplicht om de uitgewezen toerist te repatrieeren.

ik kan jullie bevestigen dat de regels wel degelijk toegepast worden: ik ben belgische en mijn verlenging is vandaag geweigerd.

ik kan jullie bevestigen dat de regels wel degelijk toegepast worden: ik ben belgische en mijn verlenging is vandaag geweigerd.

De regels rond visumverlenging worden inderdaad strak toegepast. De vraag hier was of je bij binnenkomst geweigerd kon worden, omdat je uitreisdatum (datum retour) na de eerste 90 dagen visum ligt. Zoals gezegd, het schijnt dat ze je kunnen weigeren, maar bij aankomst hebben ze bij mij nog nooit naar mijn retourticket gekeken.

Wat betreft visumverenging begrijp ik dat de regels strenger zijn geworden en meer afhankelijk van de regels die in land van herkomst land voor toeristenvisa voor Brazilianen gelden (reciprociteitsbeginsel). Nederlanders schijnen nog wel een verlenging met 90 dagen te kunnen krijgen, toeristen uit veel andere (ook Europese) landen vaak niet. Maar dit lees ik op conculegaforums, ik heb het niet zelf ervaren of nagezocht.

@angie74
In welke stad? Hoeveel dagen voor je huidige toeristenvisum afloopt? En welke reden werd er gegeven?

Ik heb op 05/10/11 mijn toeristenvisum verlengt in Rio de Janeiro en dat ging eigenlijk vrij makkelijk. Hij gaf zelfs advies dat mijn visum de 10de pas zou verlopen en als ik op die dag terugkwam, ik 5 dagen meer op mijn tweede visum zou hebben.

in mijn periode voordat ik een “vista permanente” kreeg, meerdere malen zonder " enig probleem" langer gebleven dan de officiele maximale 90 dagen. Bij uitreizen was de policia zo vriendelijk dan een soort rekening (moet je mede ondertekenen) uit de computer te voorschijn te halen met het (boete-) bedrag ,ongeveer rs 8 per dag, dat je moet betalen als je de volgende keer het land binnenkomt. E.e.a betekent niet dat je daarmee de ’ extra " dagen heb afgekocht, de extra gebleven dagen gaan nl in mindering op de komende periode, maw je moet veel langer buiten Brazilie blijven om daarna zonder enige boete opnieuw te moeten betalen bij een volgende uitreis. De policia kan je overigens uiterst geduldig voorreken hoe en wannneer je zonder opnieuw een boete te kunnen krijgen, het land binnen kan komen.

Reizigers kunnen voortaan weer wat geruster slapen !

Volgens ik gisteren van een Fransman vernam is sedert 5 oktober er alleen nog een probleem zijn met de Fransen en zou iedere toerist opnieuw een verlenging van 90 dagen kunnen vragen (het blijft echter een gunst en géén plicht van de Federal om dit toe te passen, vergeet dat nooit)

Teneinde de twijfelaars uit hun nood te helpen hierbij een officiële link van het Braziliaanse Portal Consular of je kan het document dat je daar vindt rechtstreeks met deze link downloaden.

Op dit moment (8 november 2011) hebben alléén de Fransen een probleem, alleen zij kunnen geen verlenging van 90 dagen aanvragen.

Hou de site dus wel in de gaten wat het document in bovenvermelde LINK wordt (soms heel) regelmatig aangepast al naargelang de (veelal politieke) situatie van het moment !

4 maanden is geen probleem hoor!
Zelf heb ik bijna 7 maanden door Brazilië gereisd zonder problemen. Aangekomen in Sao Paulo en na 7 maanden terug vertrokken vanuit Sao Paulo. Na 3 maanden moet je wel je visum verlengen en dit kost je een kleine 100 real ongeveer! Alles gebeurt legaal.

greetz

Lawrence

De Spanjaarden wordt het nu zelfs moeilijk gemaakt voor een vakantie van minder dan 3 maanden. Brasil 247 - Seu portal progressista e democrático de notícias