Visa zaken (voornamelijk Zuid-Amerika)

Hi allemaal,

Eind januari ga ik mijn droom verwezenlijken: een enkele reis naar Rio de Janeiro en voor onbepaalde tijd de Zuid-Amerika (en wie weet welke werelddelen volgen) doortrekken. Nu heb ik al veel weten voor te bereiden, maar waar ik zelf niet uit kom: de visa. Ik neem aan dat ik op dit forum niet de eerste ben die met dit plan (of kan ik beter zeggen, zonder al te veel plannen) op pad ga, dus ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen.

Nu heb ik een enkele reis naar Rio geboekt, maar lees ik veel dat je een doorreis- of uitreisticket moet laten zien bij binnenkomst van Brazilië (en andere landen). Dit staat ook vermeld in de boekingsbevestiging van mijn vlucht… Ik las al dat het vaak de luchtvaartmaatschappijen zijn die er een probleem van maken. Kan iemand mij vertellen over hun ervaringen hierin? Ik wil zo min mogelijk vooruit plannen en met de dag kijken waar ik naartoe ga. Ik weet dus nu nog niet wanneer ik Brazilië ga verlaten. Ik ben er van op de hoogte dat ik max. 90 dagen aaneengesloten in het land mag zijn. Liefst wil ik vermijden om geld te verspillen aan een ticket wat ik misschien toch niet ga gebruiken (en voorkomen dat ik dit moet doen bij ieder land wat ik binnen kom…)

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en alvast bedankt!

Groetjes Vivian

Hoi Vivian,

Het klopt dat sommige maatschappijen hier erg moeilijk over kunnen doen, ze kunnen je zelfs weigeren op het vliegtuig.

Het valt eigenlijk wel gemakkelijk te omzeilen. Ik kampte met hetzelfde probleem en kocht online een busticket aan met Cruz del Sur (Peru) dat aantoonde dat ik een maand later het land uitging om verder te reizen. Ik heb die busrit niet genomen maar het kostte me 10 euro en zo was ik tenminste gerust.
Uiteindelijk hebben ze bij mij absoluut niet moeilijk gedaan en zelfs niet achter bewijzen gevraagd.
Maar ik ken wel iemand die bijna werd geweigerd op het vliegtuig… Neem dus toch de nodige voorzorgen…

1 like

Zo ga ik het volgend jaar ook doen denk ik:

1 like

Super, bedankt voor jullie reacties. De link naar de website van reisjunk is wel heel mooi! Ook om dit te gebruiken bij volgende doorreizen. Heb inderdaad een busticket gevonden voor 20 euro, maar ga eens kijken om een nepticket te maken. Thanks!

Nog even terugkoppeling van mijn kant. Gister zonder problemen vertrokken van Schiphol via Frankfurt. Ook vanmorgen bij binnenkomst in Rio geen problemen en/of vragen gehad. Vloog met Lufthansa en Condor. Geluk gehad dus!