retourtje Rio voor rondreis Zuid Amerika?

Hallo :slight_smile:

Vanaf april wil ik ongeveer 3.5 maand (zeg 105 dagen) rond gaan reizen door Zuid Amerika. Ik weet nog niet welke landen ik precies wil bezoeken, maar voor een groot deel zal ik dat ter plekke bepalen.
Tickets naar Rio de Janeiro zijn het goedkoopst maar het is me niet helemaal duidelijk of dat problemen op zou kunnen leveren of niet… Ik zou dan dus een retourtje kopen dat meer dan 90 dagen bestrijkt en ik begrijp dat je maximaal 90 dagen in Brazilië mag verblijven (hoewel ik ook wel weer 180 dagen lees…) maar ik wil alleen starten en eindigen in Brazilië en zou daar dus veel minder dan 90 dagen verblijven. Nu ben ik benieuwd of iemand weet of dit een optie is of dat er moeilijk gedaan kan worden omdat ik niet kan bewijzen dat ik minder dan 90 dagen in Brazilië blijf? Of is dit helemaal geen probleem en gaat het er om dat ik een retour ticket heb en wordt er pas bij vetrek gekeken of ik daadwerkelijk minder dan 90 dagen gebleven ben? Is het bovendien wel mogelijk om meerdere keren (waarschijnlijk 2x in totaal) Brazilië in te reizen binnen een korte periode?
Of doe ik er beter aan mijn reis een paar weken in te korten waardoor ik zeker safe zit? (uiteraard niet mijn favoriete optie!)

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is en iemand mij verder kan helpen! :slight_smile:

Leuk plan!

Ben de afgelopen twee jaar drie keer in Brazilië geweest en ze hebben nog nooit naar een uitreisticket gevraagd. Daarnaast ben ik binnen een half jaar tijd twee keer Brazilië ingekomen wat ook geen problemen heeft opgeleverd. Gewoon netjes je visumformulier invullen.

Ik zou toch even goed uitzoeken welke landen je wilt bezoeken. Misschien wordt het alleen Argentinië en Brazilië. Dan kun je bijvoorbeeld heen op São Paulo en terug vanaf Buenos Aires wat eventueel geld en tijd zou kunnen schelen. Kijk ook even goed naar de weersvoorspellingen per regio, en een beetje Spaans en Braziliaans-Portugees leren kan ook geen kwaad.

Cheers!

bedankt voor de snelle reactie!

Ik weet wel ongeveer welke landen ik wil zien, in ieder geval (een deel van…) Brazilie, Peru en Bolivia, misschien Paraguay, Argentinië… maar wat het precies wordt weet ik nog niet en ligt er ook aan hoe alles daar loopt en bevalt… :slight_smile: maar een retourtje Brazilië is rond de 600 euro, terwijl een enkeltje vanuit elk van die landen al minimaal 1000 euro is… En er zijn nog meer redenen waarom ik graag in Brazilië zou starten en eindigen, mits dit kan natuurlijk. Maar ik lees zoveel tegenstrijdige/onduidelijke informatie, ook op de site van de ambassade dat ik het gewoon echt niet meer helemaal snap :stuck_out_tongue:
Je schrijft over het visumformulier, maar Nederlanders hebben toch juist geen visum nodig? dat begreep ik ervan in ieder geval, maar dat klopt dus niet?
Maar wat ik vooral graag zou willen weten is of het ‘mag’ wat ik wil doen, ik wil niet het risico lopen toch het land niet in te komen als ik een chagrijnige beambte tref :stuck_out_tongue: Dus of Nederlanders 1x 90 dagen mogen blijven of dat we dit kunnen verlengen met nogmaals 90 dagen? en als het eerste het geval is, heb ik dan een probleem als mijn ticket een langere periode beslaat dan 90 dagen? of is dit geen probleem omdat ik in de tussentijd ook nog naar andere landen ga? (ook al kan ik dit niet bewijzen…)

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft! :slight_smile:

In de meeste landen heb je een visum nodig. Echter, je hoeft hiervoor niet altijd een bureaucratisch traject in. In het geval van Brazilië moet je een formulier (ik noem het altijd visumformulier) invullen voor aankomst in het land. Dit krijg je in het vliegtuig en anders liggen ze ook op het vliegveld. Vervolgens krijg je in principe een gratis stempel in je paspoort bij de douane.

In het geval dat Nederlanders in Brazilië blijven dan kunnen ze besluiten de gratis 90 dagen visumstempel te verlengen met nog eens 90 dagen. Hiervoor moeten ze naar de Policia Federal. Dus dan zeg je dat gewoon (ook al weet je nog helemaal niks van het verdere verloop van je reis) als de douanier vraagt naar je uitreisticket. Maar neem van mij aan: ze vragen niet naar een uitreisticket. Wedden voor een caipirinha :biggrin:

Cheers!

1 like

Als je Bolivia en Peru wilt bezoeken (absolute aanraders!), zou ik serieus overwegen om verschillende heen- en terugvlieg bestemmingen te nemen.

Bijvoorbeeld heenvlucht naar Lima en terug vanuit Rio (of andersom natuurlijk). Dit wordt gezien als een retourvlucht, als je het in één keer boekt (dus geen losse enkeltjes). Gewoon de terugvlieg locatie veranderen dus. Het kost waarschijnlijk rond de 1000 tot 1100 euro in totaal, als je een beetje zoekt.

Inderdaad duurder dan een retourtje Rio, maar het bespaart duizenden kilometers ‘terugreizen’ (tijd en geld) met de bus, en het biedt meer mogelijkheden qua reisroute. Brazilië zelf is overigens om te bereizen aanzienlijk duurder dan Bolivia en Peru. Voor budgetreizen is vooral Bolivia een feest!