Hoi Rianne,
dat je het veel vindt is jouw persoonlijke mening, dat is voor iedereen anders.
Wij beslissen waar we het geld aan uit geven, en dat zijn de verschillende projecten, o.a. een weeshuis waar we 23 meiden volledig ondersteunen met kleding, scholing, medische zorg. Verder komen er bij onze eetlokalen een kleine 300 kinderen per dag eten. Het zou ondoenlijk zijn om de vrijwilligers hier in te laten kiezen.
Onze onkosten bestaan naast de spaanse (prive)les van 4 x 15 uur per week + 2 uur per week herhalingsles onder andere ook uit het vrijwilligershuis: een veilig, centraal gelegen huis met voldoende faciliteiten om je 16 weken thuis te voelen. Maar dat zijn enkel kosten voor vrijwilligers, je kunt het ook anders zien: zonder vrijwilligers geen project zoals dat nu draait. Dan zouden we slechts veel beperkter kunnen ondersteunen en krijg je een soort van kip-ei discussie: zonder project geen vrijwilligers, zonder vrijwilligers geen projecten. Dat moge duidelijk zijn.
Ik heb ook gekeken naar wat weblogs van vrijwilligers die op het door jou genoemde project zijn geweest, en met alle respect is dat appels vergelijken met peren.
Wij doen het op deze manier, zijn daar klip en klaar duidelijk over. We doen vooraf een selectie, begeleiden mensen ter plekke en bij terugkomst in NL is er indien gewenst ook nog een luisterend oor. Het welzijn van de kinderen en van de vrijwilligers staat bij ons hoog in het vaandel.
Ik nodig jou en andere mede-lezers van harte uit om zondag 7 september naar onze voorlichtingsbijeenkomst in Utrecht te komen, om op die manier zelf een beeld te kunnen vormen.
Begrijp me goed: ik vind het super dat er mensen zijn die zich het lot van anderen aantrekken en daar hun tijd en energie in steken, dat zouden veel meer mensen moeten doen. Voor de mensen die ze helpen en voor hun eigen ervaring.
Wij zouden beter samen kunnen ageren tegen de commerciele organisaties die over de rug van zogenaamd ‘vrijwilligerswerk’ een dikke boterham verdienen.
Groeten, hopelijk tot ziens in Utrecht,
Luc Houben
Coordinator Vrijwilligers Stichting Wees Kind