Wonen & Werken In Engeland

Hoi,

Ik heb een vraagje, hoe is het om te wonen in Engeland. Ik heb namelijk een hele leuke baan aangeboden gekregen wat in southampton gevestigd is. Nu ben ik vorige week wezen kijken en het is natuurlijk anders dan in Nederland. Het viel een beetje tegen qua omgeving. Iets meer somber en misschien minder goed geregeld. Je hebt leuke steden en minder leuke steden. Southampton is een havenstad wat vrij saai eruit ziet terwijl Basingstoke toch wel weer leuk is.

Is dit iets waar je aan went of ben ik gewoon te snel van mening en moet je het tijd geven.

Ik ben heel benieuwd hoe iedereen het beleefd vanuit de nederlandse perspectief?

Graag jullie reacties die in Engeland wonen en dan voornamelijk het zuid westen of die in Engeland hebben gewoond!

Bedankt
Alex

Niets is gecentraliseerd wat zijn voordelen en zijn nadelen heeft.

De grootste problemen welke je in het begin gaat tegen komen zijn:

• Referenties. Zonder (engelse) referenties kom je niet ver. Voornamelijk nodig voor werk (geen uitzendbureau laat je werken zonder) maar ook de meeste huurbazen vragen een referentie.

• Credit historie
    Dit is het land van de credit/debitcard. Maar voordat je wilt mee kunnen doen zal je eerst een credithistorie op moeten bouwen. Een mogelijkheid is iets bestellen bij een van de vele catalogie. Vooral Kays & littlewoods zijn aan te raden daar deze gelieerd zijn aan de twee belangrijkste creditreferenti agencies.

Bedenk dat dit het land is waar de pub centraal staat. Je ziet je vrienden/kennissen eerder in de pub dan dat je thuis uitnodigt.

“last orders” is om 23.00 uur waarna je een half uur later vriendelijk doch dringend wordt verzocht het etablissiment te verlaten. :wink:

Hoi Alex,

Als je grootste vraagtekens zijn of je qua atmosfeer zult aarden in Engeland (Southampton) (alszijnde ‘gevoed’ op Nederlandse bodem), is dat natuurlijk iets wat je alleen zelf kunt beantwoorden/onderzoeken.

Je hebt het zelf al gezien: in bepaalde opzichten zijn dingen in Engeland minder strak geregeld en/of verzorgd - kun je ook als minder betuttelend/benauwend ervaren.
Op zich zijn de verschillen tussen Nederland en Engeland niet dusdanig groot dat het leven daar wezenlijk anders is - het zit hem (volgens mij) meer in nuance verschillen (zowel qua bestuur/functioneren van het land als cultuur en ‘karakter’).

Wat sfeer (en mijzelf) betreft, ik zou wel goed met wat minder ‘nette kneuterigheid’ kunnen zoals ik dat hier in Nederland vaak ervaar.
Maar hoe is dat voor jou?
Hoe belangrijk is een ‘gezellige’, verzorgde omgeving voor je? Of een bruisend grotestads-leven? Hoe sterk stond de ‘somberheid’ van Southampton je tegen?

Natuurlijk kosten dingen tijd, maar je weet alleen zelf hoe groot de gevoelsmatige afstand is die je moet overbruggen.

Sorry voor dit wat vage geneuzel… maar je leek met je vraag meer om ‘belevings’ ervaringen te vragen dan praktische.
Bovendien ken ik de directe omgeving van Southhampton niet en weet ik ook niet heel precies wat je tegen gaat komen als je je (permanent?) in Engeland gaat vestigen.

Ikzelf heb vier maanden in Greenwich gezeten (student exchange program) en heb het geluk mijn Grote Liefde te hebben gevonden, met als enig obstakeltje dat hij in New Yorkshire woont en ik (nog) in Nederland.
Tot zover ken ik Engeland dus alleen van tijdelijke (hoewel regelmatige) verblijfs-omstandigheden en ervaringen uit tweede hand (via m’n lover).
Ik denk er zelf wel hard over om de oversteek (definitief) te maken en weet voor mezelf dat ik me daar prima thuis zal voelen - maar dat is nu nog even toekomstmuziek.

Wat dat betreft heb ik ook een vraagje aan JayofBryn (ik hoop dat je deze thread nog eens bekijkt):
Ik heb je het onderwerp van (werk) referenties vaker zien noemen. Zo benoemde je ook dat het een probleem kan zijn als Nederlander aan uitzendwerk te komen (omdat Nederlandse referenties niet worden nagetrokken). Is dat volgens jou echt in alle gevallen zo’n punt? Ook als je bereid bent ongeschoold werk te doen (b.v. schoonmaak- of fabriekswerk)?

Enne… de pub (met z’n, naar Nederlandse begrippen, vroege sluitingstijden) mag dan wel centraal staan, maar vergeet je niet dat het min of meer de gewoonte is na de pub ‘na te borrelen’ bij iemand thuis?.. een soort besloten feestje waar je vrij gemakkelijk een uitnodiging voor krijgt… zeg maar, de Engelse variant van spreekwoordelijke gastvrijheid?.. :wink:

In elk geval: Alex, het lijkt me dat het aanbod van een baan een mooie basis is… Veel succes je verdere orientatie en het nemen van een besluit!

Groetjes,
Esther

Hoi Alex

Doen! je hebt niets te verliezen alleen te winnen! Engeland is fantastische vooral als je het beter leert kennen. Ik heb er vier jaar gewoond en ben er zomaar heengegaan vanuit Ierland. Gewoon ergens gaan wonen in mijn geval Reading en werk gezocht en gevonden. Kan niet zeggen dat moeilijk heden heb gehad met iets. En als je die krijgt zijn ze op te lossen.

Ik mis het nog steeds. Engeland is een Wereldland en vergeleken bij hun in Nederland een achterstallig gebied. Door omstandigheden ben ik weer in NL. Maak er het beste van want zo ben ik wel insteld. Maar mis Engeland zoals ik nog nooit een ander land heb gemist waar ik heb gewoond. En zeker niet Nederland.

Succes en heel veel plezier
Susan

Zeker doen! Ik woon al 16 jaar in Engeland en heb geen spijt van mijn verhuizing. Nederland komt nu inderdaad een beetje kneuterig over, alhoewel de Engelse samenleving natuurlijk ook niet altijd ideaal is. Maar ze nemen zich hier minder serieus en staan ook niet meteen met hun mening klaar over zaken waar ze doorgaans niet al te veel vanaf weten.

Werkervaring in het buitenland en een andere taal echt goed leren komt natuurlijk altijd van pas!

Ikzelf vind het schitterend in Engeland
Woon zelf in de Gloucestershire omgeving en het is prachtig
Veel natuur en rustig

Spreek gelukkig goed engels dankzij een ierse grootvader en een schotse grootmoeder

Alles gaat dus vrij makkelijk (voor mijzelf)
zoals eerder vermeld bij cloggie
problemen zijn overal dus engeland is absoluut geen uitzondering
maar ik zou het absoluut doen!

Hoi Alex,

Ik moet nog ff wat kwijt woon twee jaar in de midlands en wat ik over Southampton heb gehoord hat het een mooie plaats aan de zuid kust B) is waar een hoop (niet fout bedoeld,homo) “man houd van man” feesten zijn. Verders is het weer in t zuiden beter dan int noorden en je zit niet te ver van London. 100 mijl is niks hier. De drink tijden daar moet je wel aan wennern mensen beginnen erder met drinken omdat de opub eerder dicht is. apfelcorn likeur hebben ze niet drank is anders bier is anders eten is anders geen hema rookworst geen lekker brood alleen friet met azijn en gefrituurde vis en slappe friet. In elke pub kun je eten erg vet koffie in een pub alleen als je mazsel hebt of in een coffee bar zit. 75%(of meer)van de vrouwen boven de 20jaar hebben kinderen echt waar heel vreemd. :wacko: Ow ja enne voor mooie vrouwen moet je hier niet zijn maar ja dat zul je zelf moeten bepalen ha ha :stuck_out_tongue: