Hoi Alex,
Als je grootste vraagtekens zijn of je qua atmosfeer zult aarden in Engeland (Southampton) (alszijnde ‘gevoed’ op Nederlandse bodem), is dat natuurlijk iets wat je alleen zelf kunt beantwoorden/onderzoeken.
Je hebt het zelf al gezien: in bepaalde opzichten zijn dingen in Engeland minder strak geregeld en/of verzorgd - kun je ook als minder betuttelend/benauwend ervaren.
Op zich zijn de verschillen tussen Nederland en Engeland niet dusdanig groot dat het leven daar wezenlijk anders is - het zit hem (volgens mij) meer in nuance verschillen (zowel qua bestuur/functioneren van het land als cultuur en ‘karakter’).
Wat sfeer (en mijzelf) betreft, ik zou wel goed met wat minder ‘nette kneuterigheid’ kunnen zoals ik dat hier in Nederland vaak ervaar.
Maar hoe is dat voor jou?
Hoe belangrijk is een ‘gezellige’, verzorgde omgeving voor je? Of een bruisend grotestads-leven? Hoe sterk stond de ‘somberheid’ van Southampton je tegen?
Natuurlijk kosten dingen tijd, maar je weet alleen zelf hoe groot de gevoelsmatige afstand is die je moet overbruggen.
Sorry voor dit wat vage geneuzel… maar je leek met je vraag meer om ‘belevings’ ervaringen te vragen dan praktische.
Bovendien ken ik de directe omgeving van Southhampton niet en weet ik ook niet heel precies wat je tegen gaat komen als je je (permanent?) in Engeland gaat vestigen.
Ikzelf heb vier maanden in Greenwich gezeten (student exchange program) en heb het geluk mijn Grote Liefde te hebben gevonden, met als enig obstakeltje dat hij in New Yorkshire woont en ik (nog) in Nederland.
Tot zover ken ik Engeland dus alleen van tijdelijke (hoewel regelmatige) verblijfs-omstandigheden en ervaringen uit tweede hand (via m’n lover).
Ik denk er zelf wel hard over om de oversteek (definitief) te maken en weet voor mezelf dat ik me daar prima thuis zal voelen - maar dat is nu nog even toekomstmuziek.
Wat dat betreft heb ik ook een vraagje aan JayofBryn (ik hoop dat je deze thread nog eens bekijkt):
Ik heb je het onderwerp van (werk) referenties vaker zien noemen. Zo benoemde je ook dat het een probleem kan zijn als Nederlander aan uitzendwerk te komen (omdat Nederlandse referenties niet worden nagetrokken). Is dat volgens jou echt in alle gevallen zo’n punt? Ook als je bereid bent ongeschoold werk te doen (b.v. schoonmaak- of fabriekswerk)?
Enne… de pub (met z’n, naar Nederlandse begrippen, vroege sluitingstijden) mag dan wel centraal staan, maar vergeet je niet dat het min of meer de gewoonte is na de pub ‘na te borrelen’ bij iemand thuis?.. een soort besloten feestje waar je vrij gemakkelijk een uitnodiging voor krijgt… zeg maar, de Engelse variant van spreekwoordelijke gastvrijheid?.. 
In elk geval: Alex, het lijkt me dat het aanbod van een baan een mooie basis is… Veel succes je verdere orientatie en het nemen van een besluit!
Groetjes,
Esther