Hoi allemaal!
Ik ben Bianca, 24 jaar en heb een dochtertje van bijna 2.
Sinds 8 maanden woont mijn man in Liverpool voor zijn werk en nu ben ik toch ook wel heel erg van plan om daarheen te gaan. Uiteraard wil ik daar gaan werken en dus ook wonen
Ik zit alleen met zooooveel vragen, waar moet je beginnen, wat moet je regelen, ook over scholing heb ik een aantal vragen.
Is hier op het forum ook iemand die al (liefst met jonge kinderen) in Engeland woont en mij antwoorden zou willen geven?
In de diverse draadjes is al het nodige uit de doeken gedaan over wat je nodig hebt om hier aan de slag te kunnen.
Hoe is het leven in The North West ? Anders dan in Nederland, absoluut.
Het belangrijkste advies wat ik je kan meegeven is “Ga van niets uit omdat dit in Nederland ook/wel zo geregeld is” . Wordt niet boos als je dezelfde informatie twee of zelfs drie keer moet opsturen naar dezelfde instantie.
Buiten dat, geniet van het leven hier en welkom in Engeland.
Ik woon sinds twee jaar in de west midlands centraal engeland, wat een leuk idee om naar engeland te verhuizen. Ik hoop dat jet naar je zin zult hebben .Engeland is wel degelijk anders dan NL allereerst onthoud dat de UK is niet engeland, in GB is er groot onderscheid tussen Schotland Ierland Noord en Zuid, en Wales en Egeland en zelfs Engeland is noord en Zuid anders, School Engels zoals je dat in NL leert kom je een eind maar de engelsen praten slang (=dialect) heel erg. Wat je zo snel mogenlijk moet regelen is een social security number (sofi nummer)en een bakrekening openen dat word allemaal steeds moeilijker opt moment en een medical card(voor registratie) bij de dokter. Werk zoeken ist zelfde als in NL waar een wil is is een weg. In het beghin betaal je imergency tax omdat je nog geen sofi nummer hebt, je zult een tijdelijk nummer krijgen dan een interview en dan pas krijg je een social security number. Tot die tijd betaal je meer belasting die je later kunt terug vragen. Zonder social security number of rekening op je naam doen ze nu ook al moeilijk om een bankrekening te openen.
Positief country side is iets wat we in NL niet hebben ik noem het wast land gewoon kilometers land zonder gebouwen zonder hekken gwoon kaal dat is erg rustgevend vind ik en erg mooi. Wel raad ik je aan een auto te hebben alles is wat verder uit mekaar dan in NL omdat het een groter land is natuurlijk. Over het noorde waar je heen gaat weet ik alleen dat ze zeggen dat het noorde armer maar gezelliger is dan `t rijke zuiden (london). Hoop je niet teveel verteld te hebben maar alle beetjes helpen toch? B) B)
Ik weet dat het allemaal moeilijker word maar is het niet mogelijk om met bijvoorbeeld een Nederlandse bank of Belgische in mijn geval die vestigingen in de UK heeft je betalingsverkeer te regelen. Het lijkt me zo een catch44 situatie. Kan niet werken zonder bankrekeningnummer en de bank wil geen rekeningnummer openen zonder dat je een werkcontract laat zien…
Hi nog ff terug komen op dat banken verhaal, ik hoop dat het verandert maar op het moment heeft engeland geen dezelfde banken, de ing en ABN Amro zitten wel in Ierland maar dat is toch echt geen engeland in ierland hebben ze ook de euro in engeland niet, ik regel mijn betalingen doordat ik van mijn engelse bank een europas heb laten maken die ik in Nederland heb achter gelaten dan kan mn ma in NL pinnen en zo geld op mn nederlandse bank storten om m`n rekeningen te betalen zo kost het me maar £1.5- per maand aan wisselkosten.