Werken In Engeland, Waar Te Beginnen

Hallo,

Wij zijn twee HBO-ers met ruim 2 jaar werkervaring (vriend en vriendin), en we willen graag voor een bepaalde tijd (ca. 2 jaar) naar Engeland verhuizen. Het lijkt ons fantastisch om zo’n ervaring op te doen en eigenlijk willen we wel eens wat anders dan het (soms) saaie Nederland.

Op dit moment zijn we aan het kijken naar Zuidwest Engeland. Zuidoost lijkt ons ook heel mooi (Brighton e.d.), maar we hebben gelezen en gehoord dat het daar erg duur is (bijna vergelijkbaar met Londen). Hoe zit dat met Zuidwest Engeland (Bristol, Bath etc.)? We willen niet echt graag in of om Londen wonen.

Werk:
Ikzelf zit in de IT (webdevelopment/design) en mijn vriendin heeft Commerciele Economie gedaan en heeft voorkeur voor Marketing en Communicatie). Zijn er mensen hier op dit forum die ervaring hebben met deze sectoren?

Overig:
Op dit forum zitten vast veel mensen die al een tijd in Engeland zitten en vanuit dezelfde overweging daarheen zijn gegaan. Hoe denken jullie nu terug over jullie keuze? Heb je spijt of ben je juist enthousiaster geworden? Wat vind je van het leven en de mensen in Engeland?

De grootste vraag die bij ons nog speelt, is hoe te beginnen. Is het verstandig om maar gewoon te gaan solliciteren of kan je een soort agency inschakelen die je kan helpen? Kortom, is er een soort stappenplan die je het beste kan aflopen bij dit soort zaken?
We zitten vol ideeen, maar we weten niet hoe we dat het best concreet kunnen maken.

Alvast bedankt voor jullie tips! :smiley:

hallo,

misschien vinden jullie nuttige informatie op de site www.emigratie-pagina.nl .hier vind je ook links over werken in Uk enz.

wens jullie veel succes
groetjes pia

hallo,

sorry maar ben een site vergeten die ook heel nuttig kan zijn.

www.engelandinfo.nl

ook hier staan links over werken en huisvesting.

groetjes pia

Waarom niet Schotland?? :rolleyes:

maxisantana:
bedankt voor je reactie. op engeland.pagina.nl had ik al wel gekeken, maar op die andere nog niet. Bedankt!

silverhalo:
we hebben al nagedacht over Schotland en Ierland e.d., maar Engeland spreekt ons toch meer aan. Het is een gevoel dat je moet hebben. Vandaar!

van alle europese landen heeft Engeland de meeste vacatures te bieden,en zeker in de Horeca/toersime sector.

Ik heb in Engeland gewoont en ben inmiddels weer terug na ook een tijd in Oostenrijk te hebben gewoont.

Mijn periode in Engeland vond ik leuk, maar ik heb me enorm geergert aan de enorme papier stapels die ik moest doorwerken voor gas, water, licht, belastingen, verzekeringen, banken enz. enz.

Gasrekening kreeg ik bijv van 3 verschillende bedrijven, die allemaal dezelfde m3 berekenden. Ik heb toen gezecht “zoeken jullie het eerst zelf maar eens uit”, ik heb nog steeds geen rekening gekregen… dat is dus positief, maar ik heb daarvoor wel zo’n 12 uur aan de telefoon gehangen voordat ik het opgaf… (lijkt de nuon wel…)

Water en licht was iets ewenvoudiger geregeld, maar had toch zeker wel vele telefoontje nodig…

Verzekeringen had ik opgegeven… ik ben naar de postbank/DVZ gegaan en gevraagd of ze ook in het buitenland verzekeren…

Bankrekening… EEN GROTE RAMP!!!.. Het duurde zo’n 2 maanden tot ik alle papieren had die de bank nodig had en toen ik hem eindelijk had sloten ze hem af omdat ik niet alle papieren geleverd had (!!!&@$^#&Y&^*&$&$#$#)…

Kortom er waren wat papieren kwijt geraakt (al mijn papieren) dus ik kon het zelfde liedje weer van voren beginnen… tot overmaat van ramp werkte mijn “advisor” niet meer op dit filiaal, dus ik kon echt weer HELEMAAL van voren beginnen…

Al de papieren weer bij elkaar (dit keer iets sneller) dus na in totaal 3,5 maand had ik eindelijk een bankrekeing!! Toen ik andere “immigranten” vroeg hadden hun hetzelfde probleem… veel van hen kwamen niet eens in aanmerking voor een bankrekening!

Maar goed… na drie maanden kon dus het gesteggel met de gemeente beginnen. Een overschrijving hebben ze nog nooit van gehoord en ze wilden allemaal cheques… geen probleem, maar mijn bank heeft die dus niet verstrekt, en dat zouden ze ook niet gaan doen… je loopt dus echt met bakken geld over straat als je iets moet gaan betalen (bijv. de huur)(altijd bonnetje vragen, geen bonnetje is niet betaald!!).

Voor werk kun je best bij de County Council aankloppen, met het arbeitsbureau in Engeland is niks mis… dat is dan ook alleen maar een databank :rolleyes:

Wel moet je er mee rekening houden dat op elke vacature ontzettend veel antwoorden komen, want de werkloosheid is hoog en veel mensen reageren ook op vacatures waar ze helemaal niet geschikt voor zijn!

KORTOM:
Mensen zijn star en bureauocraties, willen alles op papier hebben, maar je kan het jezelf ook ontzettend naar je zin maken… (als je maar netjes blijft…)

www.jobcentreplus.co.uk kan je opweg helpen!

groet,

David

Ik woon sinds 1998 in de buurt van Oxford en ik werk in de IT (software engineer).

De beste plaats om te zoeken naar IT banen is op het internet, b.v. GoJobsite is een goede site.

Houd er rekening mee dat voor de meeste banen je minimaal 2 referenties nodig hebt.

Je zult vinden dat alles hier wat informeler is geregeld dan in Nederland, b.v. voor het verlengen van een rijbewijs stuur je gewoon de oude op per post. Ook als je b.v. een auto koopt of verkoopt stuur je de formulieren gewoon per post op, geen gedoe op het postkantoor.

Houd er rekening mee dat het zuid-oosten van Engeland een erg duur gebied is om te wonen, het loont misschien de moeite om van te voren eens op het internet te kijken wat het kost om een flat of een huis te huren. Verder zijn de kosten van levensonderhoud hier een stuk hoger dan in Nederland. Voor het huren van een flat heb je ook referenties nodig, ik heb veel lol gehad om van een Nederlandse woningbouw vereniging een verklaring in het Engels te krijgen.

De meeste IT banen vind je in de Thames corridor - tussen zeg maar Bristol en Slough, aan de snelweg M4.