Ik ben momenteel 20 jaar en denk er over om naar engeland the gaan.
In eerste instantie zal dat tijdelijk, 6-12 maanden, zijn maar micht het goed bevallen zou ik mischien wel langer of voor goed willen blijven.
Nu ben ik pas sinds kort hier mee bezig dus heb ik heel weinig informatie hierover.
Ik vroeg me af waar ik rekening mee moet houden, wat ik verwachten kan en of er goede tips zijn.
Zelf had ik Bristol in gedachten omdat het niet zo duur is als londen maar wel een redelijk grote stad, hoewel ik dan het liefst niet in het centrum zelf woon maar net erbuiten. Bristol lijkt erg populair te zijn en voor het kleine beetje info wat ik heb lijkt er alles te zijn wat je nodig zou kunnen hebben. Veder weet ik vrij weinig van de plaats af, zijn er mischien mensen die hier wonen of gewoond hebben die mij advies daarover kunnen geven.
Uiteraard moet ik dan ook werken. Ik heb een MBO niveau 3 diploma voor administratief medewerker, hoewel ik er niet heel erg op sta daar ook persé in te werken, als ik maar genoeg verdien voor omkosten en een leuk bedragje over kan houden voor sparen/leuke dingen in vrije tijd.
Ik heb alleen geen idee wat mijn maanlasten daar zullen zijn en mijn inkomsten. ik ben alleen dus heb genoeg aan 1 slaapkamer, hoewel 2 fijn zou zijn ivm logee’s. Ik ben bijna zeker dat mijn ouders een keer komen logeren namelijk, hoewel die ene keer natuurlijk ook is te overbruggen in de woonkamer dus niet echt persé nodig.
Mijn engels is in nedrlandse termen goed to erg goed, wat dat in engeland in gaat houden… geen idee! Engeland trekt mij gewoon erg, het is een mooi land en ik ben absoluut verliefd op de engelse taal! Daarbij zal, zelfs als ik na dat jaar weer naar nederland zou gaan, het voor mij zelf denk ik erg goed zijn dat ik een tijdje volledig op mijn eigen benen sta, dus ik hou er zoiezo iets nuttigs aan over aan het einde.
Als ik daar ben zou ik wel graag een autotje hebben, aar ik hoorde dat ze daar een stuk duurder zijn en rechtsgestuurde auto’s zijn in nederland vrij goedkoop. kan het slim zijn hier de auto te kopen en die met de ferry die kan op the rijden. kan ik meteen wat meubels overbrengen indien nodig, want ik huur het liefst ongemeubileerd btw, tenzij het niet veel scheelt in prijs.
Alle info zou welkom zijn! Heel erg bedankt alvast!
Warminster ziet er ook leuk uit! Een beetje in de zelfde hoek, maar voor je geld krijg je daar een veel nettere woning. Tenminste… zover ik kan vinden. En ook ietsjes minder groot wat ik wel mooi vind. maar zie wel dat 650 pond voor een woning niet ongewoon is. iemand een idee wat je maandelijks gemiddeld verdient?
Hallo, je stelt een hoop vragen, ik zal eens zien of ik ze allemaal zo goed mogelijk kan beantwoorden.
Ik woon zelf in het noorden van Engeland en heb geen ervaringen met Bristol dus daar kan ik je helaas niet mee helpen. Wel is het zo dat het een tijdje kan duren voor je een baan hebt hier en je kan geen uitkering krijgen dus is het belangrijk om er voor te zorgen dat je je in ieder geval een paar maanden kan redden terwijl je op zoek bent naar een baan. Voor wat betreft je maandlasten, er zijn 2 sites waar je op zoek kunt gaan naar een woning, hier in Engeland huur je bijna altijd van een private landlord/ landlady. Feitelijk iemand die zijn eigen huis te huur aanbied. Kijk eens op http://www.zoopla.co.uk/ en http://www.rightmove.co.uk/. Als je bereid bent om een woning te delen dan heb je rond de £350 een kamer en voor een huis zit je snel rond de £500 minimaal.
Houd er rekening mee dat de gemeentelijke belastingen hier hoger liggen dan in Nederland, je betaald al snel zo’n 80-100 pond per maand (en meer).
Als je in Nederland een auto hebt mag je er een half jaar hier mee rijden, daarna moet je hem officieel laten invoeren en dat is erg duur. Sowieso moet je er rekening mee houden dat auto rijden hier erg duur is en dan bedoel ik met name de verzekering. Om je een idee te geven, mijn man nam de maximale schadevrije jaren mee vanuit Nederland, en de goedkoopste verzekering die wij destijds konden krijgen (6 jaar terug) lag rond de £1000 per jaar. Dit omdat je schadevrije jaren hier niet erkent worden en je gezien word als nieuwe rijder, daarnaast is het hoe jonger hoe duurder. Op dit moment betalen wij nog geen £400 per jaar, dus je ziet, hoe langer je hier woont des te goedkoper dat het word. (ook afhankelijk van wat voor soort verzekering je wilt natuurlijk)
De meeste huizen die je huurt zijn al ongemeubileerd, afhankelijk van de eisen die je stelt aan je meubels, kun je overwegen om hier bij charity shops te kijken, dan heb je tweedehands bankstellen voor een £25 en goedkoper. Het is misschien niet je smaak, maar het is goedkoper dan met de ferry op en neer te gaan en je kunt als je hier bent altijd sparen voor andere (nieuwe?) meubels. Het huis waar wij in wonen was half gemeubileerd, wat inhoud dat er vloerbedekking op de grond lag en gordijnen voor het raam hingen. Dus stel je daar niet te veel van voor ;). Veel succes.
Dank je voor de antwoorden en advies.
Ik was zoiezo van plan minimaal 2 maanden op spaargeld rond te kunnen komen, wat hopelijk genoeg is. Het liefst heb ik natuurlijk werk voor ik die kant op ga en daar solliciteer ik ook actief naar, hoewel ik niet denk dat mijb kansen daarop groot zijn. Maar hé, niet geschoten is altijd mis.
De auto die ik meeneem staat op naam van mijn ouders. Of dat legaal is weet ik niet eigenlijk maar dat is ook niet voor meer dan een half jaar bedoeld. En qua verzekering kies ik daarna gewoon de simpelste. Ik hoef geen schade vergoed die ik zelf aan mijn auto maak, ik haal waarschijnlijk toch een goedkoop ding :P.
Qua meubels heb je inderdaad ook een goed punt. Mocht iets wat ik al heb nog in de auto passen gaat het mee maar heen en weer rijden is inderdaad erg duur.
Om hier te mogen werken heb je een National Insurance Number nodig. Zonder dit nummer mag je in Engeland niet werken. Je moet hiervoor een aantal dingen meenemen waar onder een uitreksel van je geboorte register. Dus zorg ervoor dat je deze meeneemt als je deze kant op komt. Meer info hierover kun je vinden op: Apply for a National Insurance number: Who can apply for a National Insurance number - GOV.UK.
Je hebt waarschijnlijk een grotere kans op een baan hier als je hier al woont, veel bedrijven hebben per direct iemand nodig en geven de voorkeur aan iemand die in de buurt woont dan iemand die nog moet verhuizen/ woonruimte moet zoeken etc, aangezien daar toch tijd overheen gaat.
De auto lijkt me geen probleem, zolang verzekering en belasting betaald word. Voor wat betreft de verzekering hier, wij hadden ook de simpelste die het minste vergoedde en toch was het schrikbarend duur. Maar daar klagen alle Nederlanders die ik hier ken over hoor, dat het veel duurder is dan wat ‘wij’ gewend zijn. Het kan handig zijn als je hier een auto koopt om te kiezen voor een auto op lpg, die kosten hier niet zo veel en op dit moment betalen wij £ 0,51 per liter en hier betaal je voor een lpg auto net zoveel als voor een benzine auto qua belasting. (ongeacht het type installatie) Dus als je van plan bent om veel te rijden kun je hier ook enorm op bezuinigen.
Gemeentelijke belastingen (council tax) ligt ook veel hoger dan in Nederland, maar als je alles bij elkaar optelt ben je hier in Engeland toch goedkoper uit, onder andere omdat je hier geen ziektekostenverzekering nodig hebt.
Mooie duidelijke informatie Bianca, dank!
Gelden voor Schotland gelijke regels of hebben die weer andere punten (gezien het feit dat ze wat meer vrijheid in hun beleid hebben gekregen sinds het onafhankelijkheidsreferendum)?
Voor Schotland gelden heel veel dezelfde regels maar toch zijn bepaalde dingen wettelijk anders geregeld. Ik heb helaas niet zo heel veel ervaring met de Schotse regelgeving om daar een duidelijk antwoord op te geven. Maar om een voorbeeld te geven, ik heb hier in Engeland mijn ‘personal license’ gehaald, wat inhoud dat ik een pub zou mogen beginnen of een hotel/ restaurant zou mogen openen en daar alcohol verkopen, mijn license is echter alleen in Engeland/ Wales en gedeelte van Ierland geldig en niet in Schotland omdat daar hele andere regels gelden.
Ik ben het zelf ook aan het overwegen en ik gebruik de app gumtree. Hier kan je van alles vinden appartement, kamers, auto’s en werk. Een hele handige app voor het vinden van werk en een woonruimte.
Tip die ik geb gekregen van iemand is; zorg dat je genoeg geld heb om het minimaal 3 maanden te redden. Kijk naar kaners ipv appartementen. Op de app gumtree zijn zie je vaak als je solliciteert ook de naam van het bedrijf, gebruik deze kans dan ook om langs te gaan met je CV zodat ze je gezicht zien ipv dat je ze alleen een mail stuurt.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Ook ik ben opzoek naar informatie en ook iemand om mee te mailen of iets om hun ervaring te horen. Dus ben benieuwd hoe het jou afgaat.