Wonen In Tunesie

Daar ben ik weer.

Verder zit ik ongeveer in een situatie:

het zit zo, ik ga waarschijnlijk aankomende zomer verloven,
en nou woont hij daar en ik hier…

en wilt hij liever daar wonen dan hier komen, opzich is dat geen probleem maar wel als we gaan trouwen en daar wonen.

ik kan best daar wonen, mijn familie woont daar en onbekend in Tunesie ben ik niet.
Maar heb ik een beetje moeite dat je niet meer zo vrij bent als hier, en vrouwen toch minder recht hebben dan mannen(ik weet dat dat in Tunesie nu best meevalt en dat het de goede kant op gaat).
Ook wil ik weten hoe het is om daar te werken en of studeren. En hoe hoog ongeveer de verdiensten zijn, want het is wel goedkoop, maar het salaris is ook niet zoals hier.

Groetjes mij

Mabrouk…ofwel gefeliciteerd met je (bijna)verloving ;). Inchallah zal hij goed voor je zijn.
Het is wel een grote stap om vanuit Nederland te verhuizen naar Tunesië. Ookal is Tunesië al vrij ‘modern’, zal het toch een groot verschil zijn met Nederland en zal je aan meerdere dingen moeten wennen.
Als vrouw ben je in Tunesië nog redelijk vrij als je het gaat vergelijken met andere Arabische of Islamitische landen, maar het is weer niet te vergelijken met Nederland. Van vrouwen wordt meestal toch wel verwacht dat ze voor de man zorgen, zeker als je eenmaal getrouwd bent. Maar dat verschilt heel erg per persoon. Dat zijn wel dingen die je met je partner kunt bespreken. Ook als je bijvoorbeeld wilt werken of studeren. Er zijn steeds meer vrouwen die er voor kiezen om te gaan werken. In het toerisme, in hotels en restaurants. Maar ik heb ook genoeg vrouwelijke agenten gezien in Tunis.
Het is ook heel gebruikelijk dat vrouwen gewoon studeren. Meer vrouwen als mannen studeren aan de universiteiten.
Ikzelf zou in de toekomst, na het afronden van mijn studie, ook graag naar Tunesië willen vertrekken. Kom er nu alleen voor vakantie dus kan je helaas (nog) niet goed vertellen hoe het zal zijn om daar werkelijk te gaan wonen.

Over het salaris weet ik dat het heel erg uitmaakt voor wie je werkt. Maar ook welke nationaliteit je hebt. Met een Nederlandse nationalteit en/of werkende voor een internationaal bedrijf krijg je meestal meer betaald dan voor een Tunesisch bedrijf of met een Tunesische nationaliteit.
Helaas kan ik alleen vertellen over wat ik van horen zeggen heb. Mij is verteld dat als je eenmaal de Tunesische nationaliteit aangenomen hebt je ook naar Tunesische begrippen betaald zal worden. Nu weet je zelf waarschijnlijk wel dat dit niet zo heel veel is. Natuurlijk is het leven daar ook een stuk goedkoper dan hier in Nederland, maar uit eigen ervaring wordt het leven daar ook duurder.
Gelukkig heb je familie daar die je altijd om raad kan vragen. Misschien kunnen zij je vertellen hoe het staat het werken en salaris etc.

bedankt voor je felicitatie
ik heb beide nationaliteiten, voor Tunesie ben ik Tunesisch.

verder ken ik Tunesie ook alleen van vakantie, dus weet ik niet precies hoe het zit met het salaris.

verder weet je ook iets van reizen?
zoals ik hou van reizen, naar het caribische gebied wil ik zeker een keer gaan, weet je of die reisbureau´s ook werken met lastminutes of dat het goedkoper is dan hier…??

Ik neem aan dat je de reisbureau’s daar in Tunesië bedoeld?!
Daar durf ik geen informatie over te geven. Het enige dat ik weet is dat tickets vanuit daar naar Amsterdam (alleen vliegtuig) meestal iets duurder zijn dan vanuit hier.
Echt reisbureau’s ben ik niet eerder tegengekomen. Maar dat is misschien ook wel omdat ik er nooit naar op zoek geweest ben.
Wel heb ik bureau’s die zich bezighouden met het verkopen en organiseren van excursies en de kantoren en bureau’s van Tunisair zelf gezien.

Hoi,

Ja, in tunesie gaan wonen is natuurlijk een grote stap he.
Ik zelf woon in belgie en zou eigenlijk het liefst van al in tunesie gaan wonen, het enige wat mij tegenhoud is de financiele kant.
Ik weet niet wat jij studeert en waar je zou willen werken als je in tunesie gaat wonen, ik weet enkel maar dat ik daar als belgische zonder diploma heel erg blij zou mogen zijn als ik 250 euro op de maand zou verdienen, en dan moet ik ook nog eens dubbel zoveel uren werken als ik hier doe. Wat mij ook tegenhoud om daar te gaan wonen is het feit dat ik met mijn loon heel moeilijk nog een vliegticket zou kunnen betalen richting belgie.
Ik weet helemaal niet hoe het zit als je als nederlandse in tunesie woont, ik weet alleen maar dat het voor een tunesier vaak onmogelijk is om zomaar even een reisbureau binnen te stappen en een ticket te kopen.
Ik zou als ik jou was mij eerst heel goed informeren, en om te beginnen misschien eerst voor enkele maanden daar heen gaan voor ik er definitief zou gaan wonen

groetjes joke

jah, het is niet zo dat ik niet in Tunesie kan wonen, of dat ik het er niet ken, ik ben zelf Tunesisch en ik kom er vaak genoeg.

ik hoorde dat je als hostess op Nederlandse salaris basis betaald krijgt.

een ticket via Tunisair naar Nederland is de zelfde prijs als hier, maar omdat je daar minder verdient word het al iets van 400 dinar.

Hallo Tunsia,

Jij schrijft:
ik hoorde dat je als hostess op Nederlandse salaris basis betaald krijgt.

Voor wat betreft dat salaris op Nederlands niveau daar heb ik nog nooit van gehoord.

Een hostess in Tunesie verdient vaak wel meer dan de gemiddelde Tunesier, maar het is zeker geen vetpot !

Natuurlijk maakt het ook nog wel verschil voor wat voor organisatie je gaat werken, maar dat is hier ook zo.

Bovendien is het leven voor ons toch altijd duurder dan voor de Tunesier, wij zijn allemaal erg verwend en houden wel van een beetje luxe en luxe is duur in Tunesie !

Groetjes,
Pittie

hahha
dat klopt het is altijd wel duur.

Weet iemand dat als je naar het buitenland gaat, dat je dan na de eerste 6 maanden weer terug moet komen naar NL of is dat niet zo?

Hoi,

Als je als hostess werkt voor een nederlandse maatschappij ben je inderdaad naar nederlands salaris betaalt.
Of je krijgt iets minder betaalt maar dan krijg je wel een appartementje
Wat die 6 maand betreft weet ik niet, ik weet dat je met een internationaal pasport normaal maar 3 maand in tunesie mag verblijven of je moet er werk hebben.
Als je kan aantonen dat je voldoende financieel middelen heb kan je je verblijf ook laten verlengen.

oo oke
ik heb het Tunesische en Nederlandse nationaliteit, weet je ongeveer hoe het zit als je getrouwdt bent met een tunesier vandaar, hoe het dan zit?

Hallo,

QUOTE JOKE: Als je als hostess werkt voor een nederlandse maatschappij ben je inderdaad naar nederlands salaris betaalt.
Of je krijgt iets minder betaalt maar dan krijg je wel een appartementje.

Wij kennen persoonlijk een Nederlandse vrouw die als hostess voor een **Nederlandse touroperator **werkt en die verdient 400 TD per maand en krijgt géén appartementje, dat moet ze zelf betalen !

Je verdient extra nog wel een percentage aan de excursies die je verkoopt ! Echt een vetpot is het niet !

Groetjes,
Pittie