Wonen en werken in Tunesië

hey iedereen,

ik zou graag wat meer informatie krijgen over wat je allemaal moet doen om in Tunesië te kunnen gaan werken en wonen.

Ik ben een belgische getrouwd met een tunesiër en ben totaal verliefd geworden op dit land. Nu zou ik graag ginder gaan wonen en werken, heb daar ook mijn schoonfamilie zitten die ik altijd met pijn in het hart moet achterlaten als ik na vakantie terug naar huis moet komen;

Kan iemand mij helpen met dit probleem?

bedankt anja

Kom op. Is er dan niemand die Anja verder kan helpen?

Hoi Anja,

Dat je verliefd bent op Tunesie kan ik me helemaal voorstellen, ook ik verlaat Djerba?Tunesie altijd met de tranen in de ogen.

Als je man Tunesier is zul je geen moeilijkheden ondervinden. Als je daar gaat wonen krijg je verblijfsvergunning en kun je een werkvergunning aanvragen. Alleen ligt het werk daar niet voor het opscheppen, niet voor niks willen zoveel Tunesiers naar Europa voor werk. Neem voor meer info even contact op met de Tunesische ambasbade, die kunnen je haarfijn uitleggen wat je verder eventueel nodig hebt.

Tunesische Ambassade,
Gentsestraat 98,
2587 HX Den Haag.
Tel. 070 - 351 22 51 / 351 43 23

Groetjes,
Marianna

Hoi

Weet iemand hoe dit intussen is geëvolueerd???
Nog nieuws??

Groetjes!

zou ik ook graag willen weten,wil ook jaartje daar gaan wonen en werken

IK zou graag in de zomer gaan willen werken als animator in een hotel in Tunesie. Dit jaar heb ik exams en ik beschik over de talen Duits en Engels.
Ik ben nog geen 17 jaar maar ik zou graag in Tunesie willen gaan werken voor een paar weken in de zomer.
Kan iemand me mischien helpen?

Nog steeds niemand???

Hou Martine,

Het lijkt me erg moeilijk om in Tunesie toe gaan werken als je geen frans spreekt. Het beste kun je touroperators aanschrijven die reizen naar Tunesie verzorgen of even kijken op hun site of ze animators vragen of eventueel ander personeel daar. Maar voor een paar weken lukt dat meestal niet, je moet dan al gauw voor een heel seizoen beschikbaar zijn.

Groetjes,
Marianna

Aaai zonder franse kennis naar Tunesië … das om problemen vragen vind ik persoonlijk.

Frans is daar de 2de hoofdtaal dus ja … onmisbaar vind ik.

Misschien gauw nog een spoedcursusje frans volgen

Denken jullie dat je je met de franse taal daar kan redden?

Ik ben halftunesisch, en i kwil daar een jaartje heen om de taal te leren, dus een jaarcursus volgen, gaat dat snel genoeg… wat denkn jullie ?

Ik zeg niet dat daarmee je probleem is opgelost, maar je kan je daar wel goed uit de slag trekken met de franse taal.

Ikzelf praat met mijn familie en vrienden daar gewoon frans. In het engels moet je niet echt proberen. En als ik ga winkelen gebeurd ook alles in het frans, ik heb nog geen problemen ondervonden. Oja … juist met de grootmoeder maar de oudere generatie heeft het ietwat moeilijker ja.

Ik ben bijna klaar met mijn examens
Ik wil heel graag werken in Tunesie, ik ben daar vaak op vakantie geweest.

Ik weet dat het heel moeilijk is maar ik wil het toch proberen.

Ook zoek ik iemand die ook graag naar Tunesie wil, werken en wonen of alleen wonen zodat je daar toch iemand heb van Nederland.

Ik heb daar wel veel vrienden maar het is toch niet hetzelfde.

Als iemand ook naar Tunesie wil of tips heeft voor werk, zou ik graag contact willen.

[EMAIL=“nenne.hameren@live.nl”]nenne.hameren@live.nl

dikke kusjes.

Nennuhh

Hallo, u zit met hetzelfde als ik.

Vraag info op de tunesische en belgische ambassade in Tunis. Daar krijg je alle info die je hebben moet.
Vergeet niet dat je 10.000 euro daar op een bankrekening moet zetten, dat vertellen ze je namelijk niet.
Dit is voor je levensonderhoud zolang je nog geen werkvergunning hebt.
Een werk vergunning moet meestal aangevraagd worden door het bedrijf waar je wilt gaan werken.
Willen ze dit niet, kun je het zelf proberen maar dat is heel moeilijk, en het duurt vaak maanden voor je een werkvergunning hebt.
Als je uberhaupt een verblijfsvergunning krijgt (dit is maar voor 1 jaar) daarna moet je deze weer opnieuw aanvragen.
Dit kan op het plaatselijke politiebureau.
Een hele papier winkel hoor.

Er is misschien ook nog de optie om de Tunesische nationaliteit aan te vragen (dat ga ik nl doen) Dat kan alleen maar als je in Tunesie bent.
Let wel, je kan daar dan niets doen met je Belgische paspoort (blijft wel geldig hoor) en je moet even kijken of je evt. wel op je Belgisch paspoort het land uit kan.
Dit omdat er altijd iets kan gebeuren en je dan vast zit in een land waar je eigenlijk weg wilt.

Ook moet je je wel laten registreren in het land van herkomst, in jou geval Belgie.
Je moet even na vragen op het stadhuis of gemeentehuis waar je dat kan laten doen.
Doe je dit niet dan kan je als je paspoort verloopt nooit geen Belgisch paspoort meer aanvragen.
Vergeet dit niet.

Als je diploma’s hebt moet er een stempel van echtheid op staan, uitgegeven door het ministerie, anders zal je nooit geen werk krijgen in Tunesie of welk land dan ook.
Je moet zelf naar het ministerie toe, bij ons doen se dat terwijl je er op wacht, bij jullie weet ik dat niet.

Nou een heel verhaal ik hoop dat je er wat aan hebt.

Woont jou man ook nog in tunesie en welke streek.
Mijn man woont in Djerba.

Heel veel succes gewenst, en tevens fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar en een nieuwe toekomst met je man in Tunesie.

Groetjes Marjan

hey iedereen ,

ik zou willen werken in Tunesië
en natuurlijk ook wonen .
Maar het liefst in de ambassade van België
in Tunesië maar ik weet niet hoe ik dat kan doen .

Ik heb een uitgebreide talen kennis
zowel nederland, frans, arabisch, engels
en ik studeer Boekhouden Informatica

zouden jullie mij soms kunnen helpen ?

dank u .

Goedemiddag allemaal,

Ik stel me even voor Ik ben Mona en tunesische en ben geboren en getogen in Nederland. Omdat me roots me toch blijven aan trekken wil ook ik graag terug naar tunesie om daar te wonen en te werken.

Omdat dit een grote stap is wil ik mij goed orienteren. Tuurlijk weet ik het een en ander al over tunesie en heb ik familie die me bijstaan. Echter is wel prettig om vanuit nederland het een en ander te kunnen regelen, net als een baan.

Mocht iemand iets weten of een lead voor mij hebben hoor ik dit graag!
Alvast bedankt voor alle hulp!!

Groetjes Mona

Dag Mona,

Naar welke streek gaat je interesse, en wat voor werk zoek je?

Groet,

Alfred

Salam alikom allemaal,

Ik ben Myriam Derouiche en woon sinds een jaar in Tunesie hoofdstad Tunis. Ik ben geboren in Nederland en getrouwd met mijn echtgenoot afkomstig uit Tunesie. Na een verblijf van 1 1/2 jaar van mijn man in Holland besloot hij terug te gaan omdat het leven in Holland ook niet al te gemakkelijk is qua baan enz. Mijn huwelijk is goed en woon nu bij mijn schoonouders die mij als een dochter zien en ook ik zie ze als mijn ouders. Ik vind Tunesie een heel mooi land en dan praat ik over de mountains en bergen, buiten in de wijken zijn de duurdere wijken netjes en buiten daarom heen is het een zooitje. Als vrouw is het hier niet makkelijk, het is erg intimmiderend voor een vrouw en ook eng als je als vrije vrouw alleen wil gaan winkelen. Denk daarover na je vrijheid ben je kwijt en contact te maken zoals je dat gewend bent in Nederland of Belgie dat is hier haast niet mogenlijk omdat de meeste die dan aardig zijn altijd wel iets van je willen. Dus buiten je familie die je hier hebt heb je niet veel. Ik mis de gezelligheid die wij in Nederland kennen zoals sfeer in huis en humor. Nu wil ik vragen aan de mensen die hier ook woonachtig zijn ik zoek vrienden en vriendinnen om ergens wat mee te gaan drinken of rond te trekken en ervaring uit te wisselen. En wie weet een leuke vriendschap op te bouwen want het is toch fijn om af en toe ook je eigen taal te kunnen spreken. Reageer als je interresse hebt, groetjes Myriam

Hoi

Ik heb zelf zes maanden gewerkt in Tunesië, een maand in Djerba, waar ik het niet leuk vond en vijf maanden in Sousse (een pak beter als Djerba: grotere stad, meer groen). Ik vond het een heel bijzondere ervaring, hoewel langdurig daar wonen niet voor mij is weggelegd, wegens te beperkte vrijheden.

Ik denk als buitenlander dat toerisme (reisleider) een goede optie is als werk.

De mentaliteit van de Tunesiers is ok, zeer vriendelijk, niet té traditioneel.

Bekijk gerust mijn artikel over Tunesië:
http://artikelssociologie.blogspot.com.br/2010/06/vakantie-in-tunesie.html

of over hoe het is om als westerling te wonen in een arebisch land:
http://artikelssociologie.blogspot.com.br/2011/06/wonen-in-een-arabisch-land.html

Ik weet niet hoe het daar nu gesteld is met de internetcensuur. Iemand daar een idee over? Toen ik er was kon ik geen youtube bekijken…

hej mona :slight_smile:
Ik zit hier met juist dezelfde missie.
Inmiddels alwat gevonden ? Mvg,

hallo,

ik ben heidi, belgische getrouwd met een tunesier.
ook ik wil in tunesie gaan wonen, werken
maar weet niet hoe
kan iemand me helpen ?
alvast bedankt