Wonen/ werken in Tunesie

Hallo iedereen,

Ik heb het idee dat er een aantal mensen geintereseerd zijn in wonen en of werken in tunesië. Zoals sommige misschien wel weten heb ik een aantal maanden in Tunesië gewoond en gewerkt.
Omdat ik ook weet dat het erg moeilijk is om vanuit Nederland een betrouwbare baan in Tunesië te vinden bied ik bij deze mijn hulp aan. Ik vertrek de 27e naar Tunis voor een korte vakantie. Nu is het zo dat ik voorheen aan een baan ben gekomen door letterlijk hotels af te gaan. Omdat dit niet voor iedereen een optie is, zou ik die week wel wat navraag/research willen gaan doen. Wel is het zeer belangrijk, en ik weet dit uit eigen ervaring dat je een soort van CV nodig hebt (Niet zo officiëel als in Nederland). Hotels die hier niet naar vragen zijn over het algemeen minder betrouwbaar en begaan met je. Het punt is wel dat dit in het frans moet, engels is daar zoals de meeste wel weten niet hun sterkste taal. Mocht frans schrijven een groot probleem voor je zijn, dan zou ik dat eventueel voor je willen vertalen. Maar besef wel dat als je geen woord frans spreekt het daar wel lastig voor je kan worden. Ook weet ik van een vriendin van me, dat ze onlangs in Tunis zelf een soort van engelssprekend callcenter hebben opgericht (vestiging van een engels bedrijf). Ook hier zoeken ze mensen voor. Al denk ik niet dat mensen hier erop zitten te springen maandenlang in een callcenter te werken.
Kortom, heb je serieus interesse om komend jaar een periode te gaan werken/wonen in Tunesië, laat het even weten, zodat ik het een en ander kan proberen te regelen voor je,

Groetjes, Merel Snijders.

hallo,
ik heb een vraagje over het wonen in tunesie.
ik heb een vriend in tunesie en zal over 4 jaar naar tunesie willen, dan ben ik klaar met mijn opleiding en zou ik graag met hem samen willen wonen. de taal is voor mij niet een super groot probleem; ik doe namelijk de opleiding luchtvaartdienstverlener (stewardess) en spreek dus meerdere talen. alleen weet ik niet of ik met mijn vriend samen een huis zou kunnen kopen in tunesie. heeft iemand hier ervaring mee, of is er iemand die er meer vanaf weet…dan hoor ik dat graag!
alvast bedankt,
groetjes
shakira

Hallo Shakira,

allereerst, wat een groots idee.
Een vriendin van me is zelf al 4 jaar getrouwd met een tunesiër en woont hier al 6 jaar. Als je samen met je vriend een huis daar zou willen kopen is dat zeker mogelijk. De enige lastigheid is dat hij de tunesische identiteit heeft en jij de Nederlandse, ik weet niet of je tegen die tijd eventueel een dubbele zou willen hebben.
Het zit namelijk zo: Om een hypotheek in Tunesië te kunnen krijgen moet je de tunesische nationaliteit beschikken. daarover beschik je (nog) niet. Dus die zou op naam van je vriend moeten komen. Een Nederlandse hypotheek kun je alleen krijgen op het moment dat je ook daadwerkelijk door een nederlandse instantie uitbetaald krijgt.
Om een huis te kopen is het in 98% van de gevallen zo dat alleen iemand met de tunesische nationaliteit in aanmerking komt, er zijn uitzonderingen alleen dit gaat met name om een soort van “vakantie woningen”. Dit beide zou voor jou geen probleem zijn aangezien je een vriend met de tunesische nationaliteit hebt. Een risico is echter wel dat mocht je willen scheiden ed het huis van je partner is. Hier is Tunesië erg traditioneel in.
Ik zou je daarom aanraden om als je sámen met je vriend echt een huis wilt kopen, je eerst de tunesische nationaliteit werft( een dubbele dus). Hier gaat echter vaak heel wat tijd overheen, mocht je echt willen gaan samenwonen, probeer een huurhuis te vinden. Of regel het zo dat in geval van een scheiding/uit elkaar gaan. de opbrengst van het huis gedeeld word. Bevestig dit ook schriftelijk, dit kost behoorlijk wat geld maar anders heb je achteraf echt geen poot om op te staan in tunesië.

Ik wens je heel veel succes toe,

groet Merel

Hallo,

Ik ben ook op zoek naar een baan in tunesie, maar heb tot nu toe nog niet echt (lees echt niet) iets gevonden. bestaat of bestaan er websites die ik zou kunnen bezoeken. Toerisme zit me niet in het bloed, en heb er ook niet voor geleerd. ik spreek wel arabisch.

Gr. Tono

wat zou het beste zijn voor de toekomst, van mij (een belgische vrouw) en mijn tunesische vriend. samen in tunesie wonen of in belgie ? ik heb 2 kids
beste groetjes
chantal

Hallo allemaal!!

Wie kan mij helpen??
Mijn moeder en ik willen graag in Tunesie wonen en werken, wij zijn helemaal verliefd op Tunesie geworden alleen van uit nederland is het moeilijk om werk te vinden.
Heeft iemand tips??
Zijn er ook uitzendburo’s en arbeidsburo’s?
weet iemand Nederlandse bedrijven in Tunis?
wie o wie kan mij helpen??
groetjes laura

Hoi Laura,

Het zal heel lastig worden om in Tunesië aan werk te komen. Dat was voorheen zo, maar nu nog meer vanwege de economische crisis. Maar niet geschoten is altijd mis geschoten…
Ze hebben daar wel uitzendbureau’s, maar daar wordt bijna geen gebruik van gemaakt. De meesten maken gebruik van familie of vrienden om aan een baan te komen. Ook in de krant “La Presse” staan veel vacatures.
Waar je eventueel werk zou kunnen vinden is de toeristische sector, zeker als je meerdere talen spreekt. Wat ook een mogelijkheid is is om in een callcenter te werken. Zijn de laatste jaren in opkomst. Ik zou me dan vooral focussen op een callcenter waar ze op zoek zijn naar Engels- of Duitstaligen. Zij betalen meer dan de Franstalige callcenters.

Hoi hoi,

volgens mij had ik het al eerder gevraagt maar weet je of iemand adresen of tel nummer van engels taligen call centers???
Ik zoe me rot op het net maar vind helemaal niks :frown:
PLEASE HELP ME!!!

groetjes laura

Hallo,

ik lees je bericht betreffende werken in Tunesie en over een engelstalig call-center. Heb je hierover meer informatie voor mij? Ik ben nu 3 maandne hier en zal vanaf maart /april 2010 me hier vestigen en ben dus op zoek naar werk an elle mogelijke tips hiervoor .

alvast bedankt!

groetjes Marinka

hallo ik zou graag hebben dat je mij helpt ben echt heel dringend op zoek naar werk in call center in tunis want ik zou daar woonen en ik vindt nergens hulp ik woon in belgie ik hoop echt dat je mij helpt ik ben zeer goed franstalig nederlans taalig en engels en de tunesise taal op beginers niv al vast bedankt voor een antwoord vriendelijke groeten

hallo ik zou graag hebben dat je mij helpt ben echt heel dringend op zoek naar werk in call center in tunis want ik zou daar woonen en ik vindt nergens hulp ik woon in belgie ik hoop echt dat je mij helpt ik ben zeer goed franstalig nederlans taalig en engels en de tunesise taal op beginers niv al vast bedankt voor een antwoord vriendelijke groeten

hallo als er mensen zijn dat mij kunnen helpen hoe een call center te vinden in tunis ik spreek frans nederlands engels en tunesise taal beginer heb ervaring in call center heb voor proximus gewerkt en zou in tunis gaan woonen en ik zou ook willen weten voor belgie waar we een camion vinden om te verhuizen naar daar alvast bedankt ik hoop echt op hulp alvast bedankt vriendelijke groeten

Je zegt niet welke nationaliteit je hebt. Denk er aan dat buitenlanders niet zomaar kunnen beginnen werken in Tunesië. Je moet eerst een toestemming krijgen. En die krijg je alleen als er voor diezelfde job geen Tunesische kandidaten zijn.

In Tunesische kranten staan altijd veel vacatures voor Call centers. Ik heb de indruk dat ze wel vaak andere talen vragen dan diegene die jij opnoemt - Italiaans of Duits bijvoorbeeld.

Je schrijft wel heel veel taalfouten in je berichtjes. Hopelijk werkt dat niet tegen je bij sollicitaties.

Ik zie niet in waarom je een camion zou nodig hebben om te verhuizen. Je gaat je blauw betalen aan invoerrechten. Bereken eens of het niet goedkoper is om ginder nieuwe dingen te kopen.

hallo ik ben belg ah ok dank u voor de info ik dacht dat het niet zoveel koste dan moet ik zien hier mijn meubels te verkoopen mischien beter en jij ben jij in tunis of waar dan ook ben je ook misch van plan naar daar te gaan ah ja en wat hou die toesteming in eigelijk van wat moet ik een akoord krijgen ? sorry voor mijn schrijf fouten alvast bedankt vriendelijke groeten

Net zoals een Tunesier niet zomaar in België kan komen wonen, kan jij niet zomaar ginder gaan wonen.

Als je in Tunesie woont moet je eerst een verblijfsvergunning aanvragen. Zoals een identiteitskaart bij ons. Ginder noemt dat een Carte De Sejour.

Als je wil werken moet je daarna ook een Carte of Permission de Travail aanvragen. Die krijg je alleen als er voor diezelfde job geen werkloze Tunesiërs zijn.

Gezien er heel veel Tunesiërs zonder werk zijn en de meesten van hen ook zeer goed meerdere talen spreken, denk ik dat het misschien heel moeilijk gaat zijn om in een contactcenter werk te vinden.

Welk diploma heb en welk werk doe je nu ?

Als je dan toch samenbent met een Tunesische man zou ik je aanraden dat hij eens uitzoekt hoeveel belastingen je moet betalen als je zaken (zoals meubels of een wasmachine,…) invoert. Hij kan waarschijnlijk bij de douanediensten deze informatie gemakkelijker opvragen dan jij hier vanuit België.

Persoonlijk zou ik niet alles verkopen moest ik verhuizen naar het buitenland. Je weet nooit dat er na enkele maanden iets misloopt of jij kan het niet gewoon worden ginder, dan heb je niets om naar terug te komen.

Wij wonen gewoon in België hoor.

hallo annh

ma eigelijk verblijf ik wel daar al 1jaar zonder atest ma doe altijd een en weer ik kom om de 3maand 1week maar in belgie dus ik zal wel zien hoe ik mij regel juist was het een vraag en ik heb zelf al misch een baan aan de hand juist ik wil zien toch juist mijn spullen te kunnen neemen niet de meubels als da te koselijk komt ma ja ik zoek toch verder want zoals mijn tv kan ik moeilijk in een valies doen en zoals personelijke spullen kleeren ik ben nog niet zot om alles op nieuw te gaan koopen mijn meubels zijn 3jaar oud en heb er bijna niet in gewoont maar ik zie wel toch lief van jou om mij dat te zegen ik bedank u hier voor ale siends vriendelijke groeten

Hallo, u bent waarschijnlijk reeds terug uit Tunesië en hoop hierbij dat u van uw verblijf ten volle hebt genoten!?
In 2008 ben ik voor een 4-tal maanden in Zarzis geweest, ik woonde er bij mijn schoonfamilie (ben ondertussen gescheiden van mijn Tunesische man maar we hebben sinds enkele maanden weer een hele goede band). Voor allerlei redenen zou ik graag terug naar Zarzis gaan maar om er part-time te gaan wonen en werken. Het is niet mijn bedoeling om één van de weinige openstaande vacatures als Belg in te nemen, neen ik zou graag een klein bedrijfje beginnen. Met de nieuwe regering is het natuurlijk de vraag hoe daaraan te beginnen? Eerlijkerwijze dien ik ook te zeggen dat ik geen fortuin heb om mede te nemen en te investeren.
Als u enige tips zou kunnen geven…die zouden heel welkom zijn. Mijn jobs hier waren directeur van een verzekeringskantoor, zaakvoerder van een voedingskleinhandel in Afrikaanse specialiteiten en als laatste medische secretaresse, inderdaad heel uiteenlopend of misschien beter flexibel!
Besluitvraag, welke zijn de tekorten in het huidige Tunesië?
Vriendelijke groeten en alvast mijn dank,
Carine

Dag Merel, u bent waarschijnlijk reeds terug uit Tunesië en hoop hierbij dat u van uw verblijf ten volle hebt genoten!?
In 2008 ben ik voor een 4-tal maanden in Zarzis geweest, ik woonde er bij mijn schoonfamilie (ben ondertussen gescheiden van mijn Tunesische man maar we hebben sinds enkele maanden weer een hele goede band). Voor allerlei redenen zou ik graag terug naar Zarzis gaan maar om er part-time te gaan wonen en werken. Het is niet mijn bedoeling om één van de weinige openstaande vacatures als Belg in te nemen, neen ik zou graag een klein bedrijfje beginnen. Met de nieuwe regering is het natuurlijk de vraag hoe daaraan te beginnen? Eerlijkerwijze dien ik ook te zeggen dat ik geen fortuin heb om mede te nemen en te investeren.
Als u enige tips zou kunnen geven…die zouden heel welkom zijn. Mijn jobs hier waren directeur van een verzekeringskantoor, zaakvoerder van een voedingskleinhandel in Afrikaanse specialiteiten en als laatste medische secretaresse, inderdaad heel uiteenlopend of misschien beter flexibel!
Besluitvraag, welke zijn de tekorten in het huidige Tunesië?
Vriendelijke groeten en alvast mijn dank,
Carine

Hallo Merel,
Ben een belgische vrouw die hier in Belgie met een Tunesische man samenwoont we hebben samen 2 schatten van dochters.
Mijn hart ligt al Ettelijke jaren in Tunesie en ik zou graag naar daar willen verhuizen .Nu mijn dochters zijn 11 en 5 jaar oud en ik wil toch wat informatie oppikken ivm scholen in tunesien;Ik heb vernomen dat je in Tunesie ook Europese scholen hebt met het leerniveau van hier.Heb jij enig idee waar ik daar informatie over kan krijgen .ik zou in de buurt van Kairouan of tussen Kairouan en Sousse willen gaan wonen dus echt in de buurt van de famillie.
groetjes
patricia

Hallo Carina,

Ik denk dat je de** Kerkennah eilanden** bedoelt, die liggen voor de kust bij Sfax.

Even bij Google intoetsen en je vindt diverse informatie.

Groetjes,
Pittie